Den lille japanske bilfabrik Mazda er vandt til at overraske, når det gælder udvikling af spændende biler som sportsvognen MX-5 og spændende motorteknologi som Skyactiv.

Nu har de udviklet deres første elektriske bil – MX-30 – helt efter japansk tankegang, som man først forstår rigtigt, når man selv har været i Japan.

For her kører man ikke selv så langt i bilerne – og man tager gerne toget, når man skal længere væk. Og bagagen sender man gerne i forvejen med en varebil.

200 km rækkevidde

Derfor er det helt naturligt, at MX-30 ikke behøver en lang rækkevidde og ikke et kæmpe bagagerum.

Mazda har endda også undersøgt det europæiske marked – og her viser det sig, at vi kun kører 50 kilometer om dagen i pendler-øjemed.

Så de 200 kilometer er altså rigeligt for de fleste.

Vi brugte mormorlader

Men det kræver, at man har adgang til en ladestander – og i vores testperiode var der langt imellem ledige 50 kW hurtig-ladestandere, vi gerne ville bruge for at lade op på de 40 minutter, der tager at lade 80 pct. eller 60 minutter at lade helt op.

Med Wallbox hjemme kan bilen i reglen kun lades op med 3,7 kW via én fase – så med en hjemmelader kan det tage op mod 10 timer at lade fra 0- 100 pct. strøm. Det halve, hvis man har  Twin Power anlæg til rådighed.

Vi ladede bilen op med en mormorlader over natten, og det fungerede jo godt, når man satte sig for ikke at bruge bilen fra om aftenen til næste morgen.

Køb en ladeboks

Men køber man en sådan bil – eller hvilken som helst el-bil – så skal man investere en ladeboks i hjemmet eller/og i virksomheden – og gøre det til en vane at lade bilens ret lille 35,5 kWh 310 kg tunge litium-ion batteri op hver dag.

Mazda skulle have valgt det lille batteri, fordi det ikke belaster miljøet så meget – og så er bilen lettere. Derfor er det ingen særlig hurtig bil, men dog ganske kvik fra stående start, fordi etbiler har fuldt moment fra 0 km/t.

Køreegenskaberne er fine, og jeg blev hurtigt dus med bilen. Den forhjulstrukne bil er letkørt og kørestillingen er tilfredsstillende. Mazda har tilsat en kunstig lyd, der lyder lidt sporty – men den kan ikke slås fra.

Kør bilen på spederen

Bag rattet sidder skifteplader til indstilling af rekuperation – eller hvor kraftigt, bilen bremser, når man slippet speederen – det betyder dels at den kan samle mere strøm op samt at man kan køre den nærmest uden at bruge bremsepedalen.

Men man følger hurtig godt tilpas i bilen. Man sidder godt bag rattet i de velformede sæder (el-justerbare i førersiden).

Der er også i varme i både stofsæderne og læderrattet. Bilens store 8,8 tommer touchscreen kan betjenes fra en drejeknap i midterkonsollen.

Let adgang til varerum

Bilen har særlige fløjdøre kaldet Freestyle Doors, hvor man skal åbne begge døre for at komme ind bag forsæderne – her er pladsen trang, når man køber bilen som personbil – men hvis man kan få bygget bilen om til Van, betyder det lettere adgang til pakkerne.

Fiat har netop også lanceret deres lille 500 model i eludgave med fløjdøre – og her har fabrikken også udviklet en varebilsudgave.

Det er fordi, der mangler små elektriske varebiler til Last Mile distribution i bycentre. El-bil distribution bliver efterhånden et krav fra byer, som satser på emissionsfrie miljøzoner.

Flot design

Med en længde på gode fire meter, er det jo ingen mini – men ikke større end mellemklasse SUV biler generelt. Og den er jo mindre end en normal kassevogn.

Som reklame-objekt er den flot designede MX-30 også perfekt.

Bilen koster som personbil ca. 270.000 kroner – som gulpladebil sparer man alene momsen, hvortil kommer opbygningen som Van.

Lys kabine

Kabinen var meget lys og behagelig – og bygget med optimalt grønt miljø som forbillede.

Således har man genbrugt plast fra gamle flasker til midterarmlæn og dørsider samt gammelt kork til området ved kopholderne. Læder-detaljer skulle være vegansk læder-look-alike.

Udstyret er i den pæne ende – især i den testede Cosmo top-model – med bl.a. varmepumpe, 8,8 tommer skærm med navigation, head-up display, LED/Matrix-lygter, Around View Monitor (bird view), Apple Car play og 18-tommer alufælge.

Adaptiv fartpilot standard

Sikkerhedsmæssigt skal vi nævne adaptiv fartpilot, Blind Spot assist, linjevogter, træthedsregistrering, p-sensorer for og bag, regn- og lyssensor og bakkamera.

Vi savnede handskerumslås – men der var så aflæggeplads under midterkonsollen.

Tekniske data Mazda MX-30 e-Skyactiv Cosmo:
Motor: en el-motor fortil.
Gearkasse: 1-trins automatic.
Træk: forhjulstræk.
Ydelse: 145 hk.
Moment: 271 Nm.
Topfart: 140 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9,7 sek.
Batteri: litium ion 35,5 kWh.
Rækkevidde fabrik WLTP: 200 km.
Rækkevidde ren bykørsel: 265 km.
Opladning wallbox AC 3,7 kW: Op til ca. 10 timer.
Opladning Twin Power anlæg: Ca. 5 timer.
Opladning hurtiglader DC 50 kW: 10-80 pct. på 40 min.
Strømforbrug blandet kørsel: 19 kWh/100 km.
Køreklar vægt: 1.645 kg.
Totalvægt: 2.108 kg.
Trailervægt: 0 kg.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Bremser: Vent. skiver/skiver.
Akselafstand: 2.660 mm.
Læssehøjde indvendigt/udvendigt: 90/740 mm.
Dæk: Yokohama Blue Earth Winter V 905 215/55 R 18.
Pris hvide plader: 270.000 kr.
Pris Van: Ca. 215.000 kr. plus opbygning.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk