Hvor mange bilfabrikker skrotter deres dieselmotorer i miljøets tjeneste – så går japanske Mazda den anden vej og præsenterer deres nye CX-60 SUV udgave med 3,3 liters række-dieselmotor – endda med seks cylindre. Den hedder ”E-Skyactiv D.”

Det betyder bl.a. et drejningsmoment på op mod 550 Nm, som også betyder, at bilen kan trække en trailer på 2.500 kg.

Det er den perfekte løsning for erhvervslivet – hvor bl.a. entreprenører ofte har brug for at trække en tung trailer med en gravemaskine. Ofte på gule plader, som den nye bil tilbydes som.

Ny forbrændingsteknik

Mazda har valgt et relativt stort slagvolumen og flere cylindre end normalt til sin nye dieselmotor og har udviklet en ny, avanceret forbrændingsteknik med betegnelsen DCPCI (Distribution-Controlled Partially Premixed Compression Ignition).

Systemet optimerer motorens effektivitet, udslip og brændstoføkonomi. Derudover er motoren kombineret med et nyudviklet 48V mild-hybridsystem, der assisterer motoren ved acceleration og samler bremseenergi op.

Konstruktionen som 6-cylindret rækkemotor sikrer en fin balance og vibrationsfri gangkultur.
Mazda CX-60 e-Skyactiv-D vil i Danmark blive tilbudt i to forskellige varianter med henholdsvis 200 hk og baghjulstræk og 254 hk og firehjulstræk.

4×4 ved behov

Firehjulstrækket er af typen, der normalt trækker på baghjulene og ved mindste tilløb til hjulspin sender op til 50 pct. af kræfterne til forhjulene.

Det maksimale drejningsmoment ligger på henholdsvis 450 Nm for motoren med 200 hk og 550 Nm for motoren med 254 hk.

Bilen kører op til 20,4 km/l ved blandet kørsel efter WLTP-normen med et CO2-udslip på ned til 127 g/km.

Dieseludgave i januar

Den helt nye dieselmotor til Mazda CX-60 forventes på markedet i januar 2023. Senere i 2023 introduceres Mazda CX-80, der er en større version af Mazda CX-60 med tre sæderækker på hvide plader.

Den første CX-60, der lander herhjemme er dog plug-in hybrid udgaven med benzinmotor – med præmiere i weekenden 20.- og 21. august

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk