Japanske Mazda har som lille bilproducent altid gået sine egne veje – og har haft succes det meste af vejen.

Mazda gjorde wankelmotoren driftssikker og brugbar – og de genoplivede Lotus Elan i deres eget regi som Mazda MX-5, som er den mest solgte sportsvogn – og overkommelig i pris – og de eksperimenterede med brint før andre producenter tænkte i de baner.

Klar til Euro7 krav

Nu er de nærmest gået over stregen for, hvad man kan tillade sig – vil mange sige – for de har præsenteret en helt ny dieselmotor, som skulle være verdens reneste af slagsen – og klar til, hvad man forventer af Euro 7 krav: Mazda CX-60 Skyactiv diesel med seks cylindret rækkemotor.

CX-60 er ikke en billig SUV – for der er tale om meget høj kvalitet. Kabinen er luksuspræget med hvidt læder og alu- og træ-indlæg i dørsider.

Priser for mindste 200 hk diesel fra 643.600 kroner på hvide plader – og for den her testede topmodel Takuma 686.050 kroner. Ind imellem ligger så Homura udgaven til 674.500 kroner. Noget dyrere bliver 4×4 udgaver, der har 254 hk.

144.000 kr. ekstra

Plug-in udgaven af CX-60 har været på markedet noget tid – og kan p.g.a. statsstøtte fås for en halv million kroner, så længe det varer, for afgifterne på plug-in hybrid vil stige hvert år fremover – lige som elbilerne.

Så 144.000 kroner ekstra for en dieseludgave med nogenlunde samme udstyr – det er til at tage og føle på.

Men – den nye dieselmotor er smidig og velfungerende – foruden at bilen kan trække en trailer på 2,5 tons, så den er som født til at være jobbil for håndværkere.

Oplagt til gule plader

Derfor vil det være oplagt at tilbyde den som gulplade Van-model. Den danske importør vil dog ikke markedsføre Van-udgaver – officielt.

Men de accepterer, at deres forhandlere gør det – som vi for nylig så, at Mazda i Holbæk havde gjort.

Et styk ny CX-60 Skyactive diesel med Homura udstyr og 200 hk – til salg for 433.434 kroner plus moms. Med topudstyr som vores testbil måske 10.000 kroner mere.

450 Nm moment

Bilen har en 3,3 liter mild hybrid dieselmotor, de nævnte 200 hk og 450 Nm, baghjulstræk – samt 8-trins automatgear. Der er valg mellem sport og normal mode – og ved sport er den ganske kvik.

Man hører, at motoren ofte går noget op i omdrejninger – for her brændes der partikler af, og det er med til at gøre den så ren. Det kræver lidt tilvænning at lytte til.

Ellers er den ret så lydløs – også ved acceleration – og ganske smidig. Man kan bruge skiftepladerne bar rattet til manuelle skift, men med 8,4 sekunder fra 0- til 100 km/t er den måske ikke en racer, men det skal en arbejdshest vel heller ikke være – og så går den for resten 20 km/t i gennemsnit.

Kameraløsning

Bilen går ikke automatisk i ”P”, når man standser – det skal man selv. Og det er vigtigt, at man husker det – da bilens teknik ellers aflader.

I kabinen får man en stor og rummelig bil – med touchscreen, men styret via et drejehjul i midterkonsollen, og med en mængde knapper, så det er nemt at betjene bilen.

Vi skal også nævne around view monitor, hvor man kan se bilen fra oven – for den er pænt stor i bytrafikken.

Fin rejsebil

Vi kørte bilen fra København til Herning og retur – og det er en prægtig rejsebil med intelligent adaptiv fartpilot (indstiller farten efter skiltene) – og automatisk bremse ved trafik, der kommer på tværs bag bilen, når man bakker.

Man har både varme og ventilation i de el-indstillelige sæder, når man kører – ligesom der er varme i rattet. Af andre detaljer kan nævnes elektronisk p-bremse.

Stort varerum

Der er også trådløs mobil oplader, el-glassoltag (10.500 kr.) og Head-Up display – så man kan få bl.a. hastigheden kastet op på forruden. Desuden 20 tommer sorte alufælge, LED forlygter, trådløs mobiloplader og 50 profil dæk.

Apropos varebil, så får man et meget stort varerum – og ellers et bagsæde med masser af plads. Samt el-betjent bagklap.

Fakta Mazda 60-CX Skyactive diesel:
Motor: 6-cyl. rækkemotor. 24 V. Diesel.
Slagvolumen: 3.283 ccm.
Ydelse: 200 hk.
Moment: 450 Nm v. 1.400-3.000 omdr.
Hjælpemotor: Hybridteknik 48V.
Batteri: Litium-ion 44,4 volt.
Træk: Baghjulstræk.
Gear: 8 trins aut.
Acc. 0-100 km/t: 8,4 sek.
Topfart: 212 km/t.
Forbrug-snit: 20,0 km/l.
CO2 udslip WLTP: 129-130 g/km
Køleklar vægt: 1.828 kg.
Totalvægt: 2.500 kg.
Trailer m. bremser: 2.500 kg.
Affjedring for: Uafhængig/dobbelte triangler.
Affjedring bag: Uafhængig/multi-link.
Bremser: vent. skiver for og bag.
Bridgestone Alenza 235/50 R20.
Vendediameter: 10,8 m.
Varerum max: 1.726 liter.
Læssehøjde: 740 liter.
CX-60 Exclusive-Line (hvide plader): 643.600 kr.
CX-60 Takumi (hvide plader): 686.050 kr.
CX-60 Homura (gule plader): 433.434 kr. ekskl. moms.

 

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk