Ford vil fejre, at deres Ranger pick-up er klasseleder for pick-up biler i Europa – og det er blevet til specialmodellen ”Thunder.”

I forvejen har Ford lanceret den ultimative sports-pick-up i form af Raptor-modellen, men Thunder-udgaven er baseret på Wildtrack udgaven, og det vil sige, at man først og fremmest får en trailervægt på 3,5 tons mod 2,5 tons i Raptor.

Ikke allemandseje

Men det bliver ikke allemandseje, for der er kun planlagt 4.500 enheder i Europa – og kun 40 finder vej til Danmark. Merprisen i to-personers Van udgave i Double Cab udførelse er knap 40.000 kroner eksklusiv moms eller knap 340.000 kroner.

Vi har haft mulighed for at prøve bilen herhjemme – venligt udlånt af Andersen Biler i Ballerup – og har kørt den i forskelligt terræn.

Men på grund af vinterkulden ikke på udfordrende opkørt underlag. Men dog både på grus- og markveje.

Mange udfordrende tests

Bilen har rigtig gode terrænegenskaber – men vi har prøvet teknikken tidligere i udfordrende omgivelser.

Bl.a. udmarvende ørken-tests af Raptor modellen i Marokko i 2019 – samt test af både Raptor og Wildtrack udgaverne i et testområde ved Gävle nord for Stockholm – med udgangspunkt på Tierp motorsports-Arena.

Differentialespær

Bilen har i øvrigt også et skjold under motor og tank samt differentialespær på baghjulene, så man uden fare for skader på undervognen kan forcere terrænet. Der er også down-hill funktion.

Der er altid en undertone af fritid og morskab, når man taler om pick-up biler ude i Europa, men sådan er det er ikke i Danmark. Her anvendes nye pick-up udgaver stort set kun af erhvervslivet. Gerne med en godt lastet trailer spændt efter.

Automatgear fra USA

Ranger Thunder har samme drivlinje fra den, man kender i Wildtrack-udgaven, nemlig en 2,0-liters biturbo-EcoBlue-dieselmotor med dobbelt turbolader, der yder 213 hk og har et 500 Nm drejningsmoment mellem 1.750- og 2.000 omdrejninger.

Dertil kommer 10-trins automatgear kendt fra Mustang og Ford F 150 pick up i USA. Man kan vælge imellem at køre med automatgearet eller skifte selv via skifteplader bag rattet.

4-hjulstrækket indstilles via et drejehjul i midterkonsollen med valg imellem 2H, 4H og 4L. I terrænet er man også glad for down-hill funktionen. 4L funktionen er kun til terrænet – for på asfalt er bilen meget tung at dreje.

Bedre trækkraft tidligere

2-liter motoren sikrer en bedre brændstoføkonomi og bedre miljø end forgængeren med 3,2 liter motor i topmodellen. Hvilket nok er årsagen til at neddrosle bilens kubik.

Til gengæld havde 3,2 liter maskinen bedre trailer-egenskaber ved fuld last end den nye udgave via en fladere momentkurve over et bredere område. Men den 10-trins automatkasse opvejer en del af manglerne.

Ranger Thunder klarer 180 km/t og når 100 km/t på ni sekunder. Motoren udleder 239 gram CO2 pr. kilometer ved blandet kørsel (WLTP).

Top-sikkerhed

Ranger Thunder er sikkerhedsmæssigt også i en klasse for sig – med standard adaptiv fartpilot og aktiv nødbremse – helt som de dyreste Ford-personbiler.

Der var Brink trailertræk på bilen – og vi skal nævne trinbræt bag til at lette turen op på ladet.
Den har tillige en nyttelast på op til 1.252 kg – ligesom den almindelige Ranger.

Designelementer i Thunder

I Thunder udgaven er der ikke sparet på designelementer – grå Sea Grey lakering med røde stafferinger på sort baggrund, sortlakerede 18 tommer alufælge, sort spoiler over det inderste af ladet, sorte trinbrætter og pulverlakerede tagrælinger. Læg dertil LED for- og baglygter samt bakkamera.

Thunder har også et rulle-dækken over ladet – udformet i i ekstruderet aluminium – der er ekstra tyverisikret. Det er produceret af det danske firma Mountain Top. Derudover har Ranger Thunder også flytbar lad-opdeler som noget helt nyt plus tværbøjler til ladet til f.eks. en tagboks.

Vi skal også nævne Thunder-logoer i rød skrift – og røde syninger i de elbetjente og opvarmede lædersæder, læderrat rat, dørsider og instrumentering. Vi skal også nævne midterboks mellem sæderne og dobbelt usb-stik.

Ingen geværrum

Til gengæld er der ikke tænkt på at udstyre bilen med et aflåseligt geværrum bag forsæderne. Det er der plads til, hvor personbilsudgaven har fodrum til bagsædepassagerer.

Connectivity-mæssigt er man forbundet til omvendenen med Fords SYNC-3 plus otte tommer touchscreen med navigation i dansk tale. Dertil LED belysning i kabinen – og 2-zone klimaanlæg.

Ford Ranger serien har iøvrigt opnået titlen ”International Pick-Up Award” titlen for 2020.

Faktaboks Ford Ranger Thunder:
Motor: 4 cyl. dobbelt turbo. 16V.
Miljø: Euro 6. SCR og EGR. AdBlue.
Slagvolumen: 1.996 ccm.
Ydelse: 213 hk v. 3.750 omdr.
Moment: 500 Nm v. 1.750-2.000 omdr.
Topfart: 170 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 10,5 sek.
Forbrug: ca. 10 km/l.
CO2 udslip: 239 g/km.
Bremser: esc stabilitetssystem.
Dæk: Continental Cross Contact LX M+S 265/60 R18.
Gear: 10 trins automatic.
Træk: 4×4.
Trailervægt: 3.500 kg.
Max lasteevne/køreklar vægt: 961/2.309 kg.
Totalvægt/Max tilladt vogntogsvægt: 3.270/6.000 kg.
Pris: 338.133 kr. plus moms.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk