BMW er helt fremme i skoene, når det gælder den elektriske fremtid – og var også blandt pionererne med elbiler – med den kompakte i3.

Og når det gælder brint, har man et samarbejde med japanske Toyota.

I dag kan man købe de fleste BMW-modeller i elektrificerede modeller – og fabrikkens intension er, at alle BMW-biler skal have en form for el-drift – bl.a. plug-in-hybrid, som gælder for den seneste BMW, som VOTY.dk har prøvet – SUV modellen X2 25e.

Sag mellem kunde og forhandler

Men importøren satser mest at tilbyde deres gulplade-udgaver i forbindelse med de fossile brændstoffer alene – og ikke bl.a. de hybrid-elektrificerede udgaver som testbilen her.

Så er officiel Van-pris er ikke udmeldt, men pressechef Mette Lolholm fra BMW Danmark oplyser dog, at det er muligt – selv om er mere besværligt på grund af de mere pladskrævende batterier.

Men det vil være en sag mellem kunde og forhandler. Ombygningen vil så ske i klargøringscentret i Vamdrup.

Grønne biler til distribution

Det er dog ikke kun BMW, der tænker ”Old School” – at e-drive biler ikke kan betale sig at bygge om som Van’s – fordi prisforskellen inklusive moms er for tæt på hvidpladeprisen. Men som arbejdsredskab betaler man jo ikke moms.

Man må huske, at fremtidens distribution tilhører elektrificerede køretøjer, for bystyrer i hele verden vil snart kun tillade grønne biler til Last Mile distribution.

X2 25e er samtidig oplagt som Van, for bilen er kompakt, chaufføren sidder behageligt højt med let ind- og udstigning – og god plads til pakkerne i varerummet. Ikke mindst fordi pladsen på bagsædet i hvidpladeudgaven ikke er imponerende for voksne.

En del af hverdagen

Men uanset, hvad vi her på VOTY.dk mener, så blive det en del af vores hverdag meget snart.

Ja – der kommer flere og flere el-varebiler, men f.eks. en X2 25e er mere komfortabel end en kassevogn, når man skal sidde bag rattet hele dagen.

Et distributionsfirma i Berlin har eksempelvis valgt BMW i3 ombygget til varebil til transport i den tyske hovedstad.

Må ikke køre med trailer

Selvfølgelig er den testede X2 25e udgave ikke den billigste af slagsen – med M Sport udstyr med en hvidpladepris på lige under 380.000 kroner. 18.000 kr. mindre for Advantage modellen.

Vores gæt ville være en Van-pris på 220.000-240.000 kroner. Ellers et godt prisniveau for en bil i denne kaliber.

Som Van kan man glæde sig over aflæggeplads under gulvet bagest. Der var dog ikke handskerumslås og midterboks – og den må ikke trække en trailer.

Firehjulstræk standard

Testbilen er blandt BMW’s små SUV-modeller, der har en turboladet, 3-cylindret 1,5-liter benzinmotor på 125 hk, der trækker på forhjulene – og en elmotor på 95 hk, der trækker på baghjulene.

Systemteknisk giver det i alt 220 hk – inklusive firehjulstræk, som BMW kaldet X-Drive – som er med til at give bedre vejgreb.

Lidt støjende motor

De tre cylindre betyder en del støj ved acceleration og ved ren benzindrift på motorvejen.

Det viste sig, da vi tog bilen på en tur fra København til Korsør – og valgte at spare på strømmen indtil vi kom frem.

Vi valgte så e-Save knappen, så benzinmotoren oplader batteriet undervejs – inklusive ved opbremsning og friløb.

God økonomi på landevejen

Men så er forbruget ikke så gunstigt som ved hjælp af auto e-drive og eco-mode. Til gengæld var der så strøm til at køre Max e-Drive i Korsør og på landevejene bagefter.

Vi kørte auto e-drive på hjemvejen – uden at bruge motorvej – med en rute på landevej via Skelskør, Næstved, Vordingborg, Præstø og Køge.

Som ved alle e-biler som testbilen må vi anbefale en ladestander hjemme eller i firmaet – det er for bøvlet at skulle rundt i det offentlige rum og finde en ladestander hele tiden.

Fine præstationer

Bilen er ganske hurtig, når det gælder – og når 100 km/t på 6,9 sekunder. Topfarten oplyses til 195 km/t – og 135 km/t ved kørsel på ren el, men så forsvinder strømmen hurtigt.

M Sport udstyret bl.a. en strammere opsætning af undervognen og en lidt skarpere styring.

Ved blandet kørsel opgives WLTP snit-forbruget til 58,8 km/l, men det er svært at opnå med mindre man holder sig til afdæmpet kørsel i by og opland. Ved start begynder kørslen altid i max e-mode.

Tre drive-modes

Som SUV er bilen som nævnt høj, så den krænger lidt i hurtige sving – men det er jo ikke en racerbil, så vi fandt køreegenskaberne fine. Men kan vælge imellem tre drivemodes – Comfort, Eco-Pro og Sport.

Som i de fleste BMW’er har man som chauffør en fantastisk kørestilling – her sidder man i de lækre stof/læder betrukne sportssæder, der giver super støtte – selv om vi savnede trinløs indstilling af sæderyggen (med rulle.)

Man sidder helt lige for det multijusterbare M-læderrat takket været den store fodplade med aluindlæg. Bilen havde også Steptronic automatgearkasse – med mulighed for manuelt skift.

Adaptiv fartpilot ikke standard

Bilen havde ekstra adaptiv fartpilot, som bør være standard i alle biler. Det er rart på langture – for at holde forbruget nede (og spare på bremserne). Bilens system var dog meget kraftigt virkende – og bremsede tit bilen ned ved overhalinger. Det var lidt udfordrende.

Udstyrsmæssigt skuffer det, at adaptiv fartpilot ikke er standard – selv i M Sport udgaven – men det er typisk den måde, som tyske biler sælges på. Man sætter som kunde selv krydser ud fra det udstyr, som man ønsker sig. Ellers ud for udstyrspakker.

I testbilen var der monteret pakken Driving Assistance Plus til kun ca. 8.000 kroner, som omfatter adaptiv fartpilot, advarsel for vognbaneskift, frontkollisionsadvarsel med bremseindgreb, advarsel for krydsende trafik bagfra, advarsel for påkørsel bagfra, trafikkø-assistent og Speed Limit Assist.

Højt sikkerhedsniveau

Vores testbil havde dog en masse andet sikkerhedsudstyr – inklusive de sikre servo-skivebremser for og bag og adaptive fartpilot – men så vil vi også nævne LED lygter for og bag, tågelygter for og bag, parkerings-sensorer, skiltegenkendelse, regnsensor, tagræling og head-up display.

Desuden var der navigation, elektrisk bagklap, gas-dæmpet frontklap, automatisk klimaanlæg, elektrisk håndbremse, et kraftig audio-anlæg og DAB+ radio. En del kostede dog ekstra.

Der var en drejehjul i midterkonsollen til iDrive systemerne og Apple Car Play – alt styret via den store touchscreen.

Fakta BMW X2 25e X-Drive M-Sport:
3-cyl. turbo-benzin.
Slagvolumen: 1.499 ccm.
Ydelse benzinmotor: 125 hk v. 5.000 omdr..
Moment: 220 Nm v. 1.500 omdr.
Elmotor: 95 hk.
Samlet ydelse: 220 Hk.
Samlet moment: 385 Nm.
Batterikapacitet brutto/netto: 10/8,8 kWh.
Forbrug WLTP: 58,8 km/l.
CO2 udslip: 38 g/km.
Ladehastighed – indbygget lader: 3,7 kW.
Geartype: 6 trins Steptronic automatgear.
Topfart: 195 km/t.
Topfart el: 135 km/t.
Kørsel på ren el: 50 km.
Acc. 0-100 km/t: 6,8 sek.
Køreklar vægt: 1.805 kg.
Totalvægt/nyttelast: 2.300/495 kg.
Trailervægt: 0 kg.
Varerum: Ca. 1.200 liter.
Læssekant: 790/90 mm.
Garanti fabrik: 2 år (batteri 8 år).
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Bremser: vent. skiver for og bag.
Træk: Firehjulstræk.
Dæk: Pirelli Winter Sottozemo 225/45 R19.
Pris hvide plader M Sport testbil: 378.211 kr.
X2 25e Advantage: 360.299 kr.
Prisgæt van fra ca. 220.000 kr. plus moms.

 

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk