BMW er kendt for kvalitet, luksus, velvære og præstationer.

Men selv om man i dag skal være miljørigtig, så er det en uskik, at man i en dyr luksusbil som X1 til knap 700.000 kroner på hvide plader skal prakkes en tre-cylindret benzinmotor på – om end med turbo, elmotor og plug-in hybrid teknik.

Alternativet kunne være en fire-cylindret blok, hvor én eller to cylindre kobles fra, når behovet var mindre f.eks. i by og på landevej.

Masser af power

Omvendt så har BMW gruppen udviklet den lille motor til en masse BMW og MINI bilmodeller – så det er den lette og billige løsning.

Selvfølgelig er den omtalte tre-cylindrede 1,5 liters motor med tre cylindre ikke en sløv sag. Systemydelsen sammen med elmotoren er 326 hk og 477 Nm, når der er strøm på teknikken – og det er jo en sportsvogn værdigt.

Den når 100 km/t på bare 5,6 sekunder trods sine næsten to tons vægt. Men den tre-benede motor støjer, når man giver bilen gas – så man vælger at køre stille og roligt – og så er lydniveauet i orden.

Øget stabilitet

De to motorer betyder, at man samtidig får en firehjulstrækker – og selv om bilen ikke er en off road’er, så giver det øget stabilitet på især løst underlag og på is og sne – og især, når man kører med trailer. Testbilen her må trække 1,8 tons på krogen. Rigtig godt.

Pænt er det også, at bilen har en rækkevidde på el efter WLTP målingen på 83 km – hvilket gør den til en el-pendler bil i byen og regionalt.

Da vi hentede bilen, stod der dog 69 km rækkevidde på instrumenterne. Nok fordi den forrige testkører har haft en tung speederfod. Samtidig var det også koldt i vejret.

BMW med brint

Har man større kørselsbehov, kan bilen fås med både rene benzin- og dieselmotorer – og tillige kan man, hvis man er ekstra miljørigtig vælge el. Så er bilen i øvrigt en del billigere.

BMW er langt med udvikling af deres brintbiler (sammen med Toyota) – bl.a. har de vist X5 på brint – så det bliver måske det rigtige valg hos BMW i nær fremtid som alternativ til el.

Lader hurtigt op

På plug-in hybrid testbil har i øvrigt en elmotor på 177 hk og 247 Nm, så kører man på ren el er den også hurtig og kan præstere op mod 140 km/t.

Benzinmotoren yder alene 150 hk – så når strømmen slipper op, så er der kræfter nok. Opladningen sker op til 7,4 kW via tre faser, så bilen lader op på to en halv time.

Hård affjedring

Selv om der er tale om en ret høj SUV har den med uafhængig undervogn med triangler bag et godt vejgreb. Men det er ingen racerbil – og den krænger lidt i sving. Testbilen havde M-opsætning, så affjedringen – om end adaptiv – var ret hård.

Den høje SUV siddestilling giver et godt udsyn. Komforten om bord er også virkelig god – med velstøttende sæder (kke eldrevne). Instrumenteringen består af en bred skærm med alt i infotainment.

Der skal dog bladres en del på den – og så skal man tage øjnene fra vejen imens. Den kræver altså tilvænning. Man kan dog nøjes med at bruge nogle rigtige knapper til de vigtigste operationer.

Topudstyret

Testbilen i M-Plus topniveau havde ydermere kryds ved det meste sikkerhedsudstyr – Driving Assistent Professionel – bl.a. adaptiv fartpilot og linjevogter.

Vi skal også nævne adaptive LED forlygter, Head Up Display, som er vist meget tydeligt på ruden. Hertil kommer så glastag, 19 tommer alufælge, 360 grader bird-view og bakkamera samt trådløs mobilopladning.

Der er stofsæder med Alcantara kanter – altså ikke eldrevne – men med varme. Ligesom i læderrattet.

Flere køremodes

Helt specielt for BMW er gearvælgeren, der er placeret i midterarmlænet som et lille joy-stik. Køremodes består af sport, efficient, expressive – samt mulighed for personligt valg. Her kan man vælge Active på skærmen.

Er man i tvivl om køremåde, kan man jo lade bilen bestemme. Ved hvert valg kommer der i øvrigt små kunstværker frem på skærmen.

Penge at spare som Van

Vælger man sin X1 som Van, sparer man rigtig mange penge – og som ekstra fordel skal vi ud over de 1,8 tons trailervægt nævne elektrisk udklappelig trækkrog (som van til ekstra ca. 13.000 kr.) og elbagklap.

Læssehøjden er 72 cm udvendigt og kun tre cm. indvendigt – samt tagræling. Vi savnede handskerumslås – men der er dog midterboks.

Fakta BMW X1 3,0 Xdrive M Sport Plus:
Motor: 3 cylindret med turbo og el.
Slagvolumen: 1,5 liter.
Systemydelse: 326 hk.
Moment: 477 Nm.
Elmotor: 177 hk og 247 Nm.
Benzinmotor: 150 hk./230 Nm.
Batteri: 16,3 kWh.
Rækkevidde på el: 83 km.
Træk: 4×4.
Topfart: 205 km/t.
Acc 0-100 km/t: 5,6 sek.
Økonomi: 125 km/l.
CO2 udslip: 19 g/km.
Gear: 7 trins Steptronic automatic.
Totalvægt: 2.435 kg.
Køreklar vægt: 1.945 kg.
Nyttelast: 500 kg.
Trailervægt med bremser: 1.800 kg.
Varerum: ca. 1.500 liter.
Frihøjde: 17,9 cm.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Bremser: Vent. skiver for og bag.
Dæk: Pirelli P Zero 245/45 R19.
Fabriksgaranti: to år.
Pris hvide plader (BMW’s hjemmeside): 662.000 kr.
Pris Van ekskl moms: 444.558 kr.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk