Det er første gang, at en ægte luksusbil er kåret til Årets Bil i Danmark. For det var den nye fuld-elektriske BMW i5, der løb med palmerne for 2024.

Kåringen foregik i går Hos Haaning Collection i Bagsværd, hvor syv biler havde chancen for sejren – ud over BMW i5 også den kinesiske elbil BYD Dolphin, Hyundai Kona, den 7-personers Kia EV9, Toyota Prius, Volkswagen ID.7 og den kinesiske luksusbil X-Peng 9.

Stationcar-udgave til sommer

I første omgang er den kun den elektriske udgave af den nye 5-serie, der er med – men til gengæld omfatter sejren også stationcarudgaven af bilen, som kommer til sommer.

I den internationale Car of the Year kåring for 2024 er det hele 5-serien, der stiller op samlet – og her finder man bl.a. også dieseludgaver.

Trailervægt op til to tons

Hos vinderen er køreglæden i centrum – og forunderligt er de fleste unoder, man ofte kender fra elbiler, slet ikke til at finde her. Det gælder bl.a. trailervægte, som hos i5 er på op til 2 tons.

VOTY.dk deltog også i kåringsarbejdet, og kørte i den i og omkring Silkeborg i oktober – og vi blev begejstret for den. Den giver nyt liv for elbilens muligheder. Derfor gav vi også flest point til i5.

Ny Volkswagen nummer to

Samlet vandt den solide tysker komfortabelt med 144 point foran en anden elbil i business-klassen – Volkswagen ID.7, som dog endnu ikke er på det danske marked – og vi kørte den kun med camouflage. Bilen fik 101 point.

Nummer tre blev de første kinesiske bil – X-Peng G9 – en stor luksusbil. Den anden kinesiske deltager – BYD Dolphin – blev nummer fire. Det er til gengæld en minibil, som passer godt på den danske marked – og som faktisk kører ganske godt. Bilen opnåede 74 point.

Til erhvervslivet

Herefter kom de to koreanske deltagere – nemlig på femtepladsen den 7-personers mini-elbus KIA EV9 med 65 point – bilen er velegnet til hotelbus og som bilen til storfamilien.

Som nummer kom seks Hyundai Kona med 61 point. Kona fås også med benzin- og dieselmotorer.

Kona er en udmærket erhvervsbil til blandede kørselsforhold – og med med mulighed for at købe som Van. Det kan de fleste nominerede til titlen – BMW i5 dog først til sommer, når den kommer som stationcar.

Vores andenplads blev sidst

Sidst af de syv nominerede blev Toyota Prius med 60 point.

Det  er en bil, som VOTY.dk havde på en andenplads, for det er en fantastisk elektrificeret bil, som ikke nødvendigvis skal lades op hele tiden – for det er en plug-in hybrid bil –  og stærkt forbedret i forhold til forgængeren og meget kønnere. Men samme topkvalitet – og let at finde sig til rette i.

Dansk bil fik ærespris

Ud over Årets Bil 2024 blev der givet to ærespriser. Designprisen blev givet til den amerikanske elbil Fisker Ocean – udviklet og designet af Henrik Fisker, og produceret både i USA og i Østrig.

En bil, som vi også havde i vores gruppe af biler, som vi i VOTY nominerede – i øvrigt sammen med franske Renault Austral. Vi havde til gengæld ikke Hyundai Kona og X-Peng 9 på vores liste.

Den anden ærespris var Innovationsprisen, som gik til Kia EV9. En særlig Bilglædepris gik også til BMW i5.

Den internationale kåring

Det er Danske Motorjournalister (MKD), der står bag kåringen af Årets Bil i Danmark. Prisen blev overrakt til adm. direktør for BMW Danmark, Jan Askholm, af MKD’s formand, Karsten Lemche.

Om BMW’s 5-serie også vinder den internationale kåring Car of the Year 2024 afgøres først 26. februar i forbindelse med den internationale biludstilling i Gèneve. Bilen er i hvert fald nomineret sammen med bilerne BYD Seal, Kia EV9, Peugeot E-3008/3008, Renault Scenic, Toyota CH/R og Volvo EX 30.

Her er det 59 journalister fra 22 lande, der står for valget. Inden foregår der yderligere tests af bilerne. Dansk medlem af juryen er Søren W. Rasmussen, FDM.

Søren Rasmussen gav til den internationale kåring sine max. 10 point netop til BMW’s 5-serie og på sin andenplads havde han Volkswagen ID.7.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk