Høje bjerge og masser af sne passer ikke til så mange biler, men hvor der er en vilje, er der en vej, som det hedder – så da der var behov for at fragte folk rundt den høje sne, så udtænkte MAN Truck & Bus en løsning til deres varebil TGE 4×4: Larvefødder i stedet for hjul.

Til alle TGE modeller

Det er en helt ny måde at tænke transport på, men behovet var der, så den særlige TGE kører nu i Innsbruck i Østrig – men kan let suppleres til alle TGE-modeller – hvad enten det er varebilen eller ladbilen til brug for catering til skisportssteder eller transport af skiløbere mellem hotel og skilifte.

Larvefødderne kommer fra en ekspert i larvefødder, nemlig Caterpillar – og det tager kun en time at skifte fra hjul til larvefødder og det samme tilbage til hjul igen. For bilen må ikke køre på offentlig vej på larvefødder.

Fragt og passagerer

Den første udgave er en TGE 3.180 4×4 combi van til både passagerer og fragt, nemlig op til otte passagerer og fragt bagest.I terrænet kører den mellem 25- og 50 km/t – og den 8-trins automatgearkasse anvender kun 1.- til 3. trin på gearkassen i terrænet.

Bilen er supernem at køre – den nærmest svæver gennem sneen. Og den bruger bilens normale skivebremser til at stoppe.

Der er udviklet en særlig adaptor-plade, der er monteret med bilens normale hjulbolte, så der er forbindelse til akslerne. Vægten er øget med 300 kg og bredden er nu 2,40 meter.

300 mm øget frihøjde

Frihøjden med larvefødder er øget med 30 mm – takket været en ændret affjedring fra det tyske firma Seikel. Så er der endnu bedre mulighed for at køre ”off piste.”

”TraclSystems” hedder firmaet, der har udviklet kittet til varebilen, og er fra Tyrol – og initiativet kom fra to sælgere fra MAN-forhandleren i byen, Thomas Kofler og Fabian Bonora.

Der er ikke meldt noget ud om prisen for larvefødderne.

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk