MAN Truck & Bus Danmark er nu klar til at markedsføre deres nye TGL- og TGM lastbiler herhjemme – køretøjer, som både anvendes til distribution og regionalkørsel.

Introduktionen af nyhederne i Danmark skal ikke gå ubemærket hen.

Der er derfor planlagt en introduktionskaravane i april måned – ikke mindst rettet imod distributionskunderne. Derfor vil MANs varebil MAN TGE også være en del af karavanen.

Vel-integreret TGX

Det er lidt over et år siden at ”MAN New Truck Generation” blev lanceret i Bilbao Spanien, hvor VOTY.dk kunne melde om den første af fire nye lastbiler, MAN TGX, som er én af de mest velkørende tunge lastbiler på markedet.

TGX er introduceret herhjemme nu efter forsinkelser på grund af Corona-krisen – men importøren melder om, at den allerede er godt integreret på det danske marked.

Alsidig anvendelse

Distribution strækker sig fra pakkelevering i bycentre via dagligvaretransport fra terminaler til butikker, mange former for intern transport til regional termotransport.

En række former for specialtransport falder også ind under denne kategori. Tempoet under krævende trafikforhold er ofte højt.

Med andre ord er køretøjer med høj effektivitet og alsidighed nødvendige, når det drejer sig om at imødekomme mange forskellige behov – som både TGL og TGM er designet og udstyret til.

Totalvægte fra 7,5- til 26 tons

Det er et omfattende distributionsprogram, der nu lanceres – TGL-serien dækker totalvægte fra 7,5 til 12 tons og TGM varierer fra 12 til 26 tons.

TGL- og TGM-serien er udstyret med D08-motorserien, der har firecylindrede udgaver på 4,6 liter og sekscylindrede udgaver på 6,9 liter. Motorkraft varierer fra 160 til 320 hk.

Flere med fælles førerhuse

De to lastbilserier deler langt størstedelen af førerhusprogrammet. De to lange førerhusvarianter, TN med normalt højt tag og TM med mellemhøjt tag, er fælles for begge modeller.

Når det kommer til korte førerhuse, har TGL og TGM det meget kompakte, men alligevel rummelige CC førerhus.

TGL og TGM kan også leveres med et dobbeltkabine førerhus med op til syv pladser.

Automatgear eller manuelt gear

Automatgearet MAN TipMatic, er ofte efterspurgt herhjemme – og fås med i seks og 12 gear. Det er også muligt at få manuel gearkasse, der afhængigt af køretøjsserien har seks, ni eller 16 gear.

Forholdet mellem de forskellige køretøjsserier er større end tidligere. Det betyder, at en stor del af nyhederne, der blev lanceret med TGX, nu også findes i MAN TGL og TGM.

EasyControl panel

Det ser man allerede, inden man kommer op i førerhuset – for i døren i chaufførsiden finder man MAN EasyControl panelet, hvor chaufføren let kan tænde for katastrofeblink samt lukke vinduer og soltag – fra gadeplan.

Chaufføren kan her også låse passagerdøren og aktivere liften bagpå. Endelig kan man vælge en anden funktion uden at skulle gå ind i bilen.

Døren åbner 90 grader

Adgangen til førerhuset virker næsten som en trappe – og vi skal nævne dørens åbningsvinkel på næsten 90 grader.

Bag rattet er der flere justeringsmuligheder for både sæde og rat – så man kan opnå en god og ergonomisk rigtig kørestilling.

SmartSelect betjening

Man kan ligesom i TGX også bestille den nye justerbare betjeningsenhed MAN SmartSelect i TGL og TGM. Her lærer chaufføren hurtigt at håndtere infotainment- og navigation-systemerne uden at tage øjnene fra vejen.

Dertil kommer det multifunktionelle rat, hvor man kan håndtere funktioner som radio, håndfri telefoni og fartpilot uden at tage hænderne fra rattet. Alle afbrydere og andre knapper er placeret på instrumentbrættet og ratstammen.

Standard nødbremsesystem

De fleste assistent- og sikkerhedssystemer fra TGX fås også til TGL og TGM – det gælder således nødbremsesystemet EBA, som er standard.

Andre assistentsystemer, der kan tilvælges i de fleste udgaver, omfatter linjevogter, adaptiv fartpilot og fjernlysassistent.

Det aktive styresystem MAN ComfortSteering kan dog kun bestilles til TGM.

Se rundt om lastbilen

Man kan også bestille de nye distributionsbiler med VAS (Video Turning System) og Bird View (360 graders udsyn rundt om køretøjet). Senere fås en radarbaseret styreassistent til TGL og TGM – den kan bestilles til TGX i dag.

Ligesom TGX er de nye udgaver forberedt for en række digitale tjenester – kaldet MAN DigitalServices.

Nogle basistjenester er gratis at bruge, mens andre betales i form af en mindre tillægspris. Via systemet kan man planlægge serviceopfølgning, downloade førerdata og styre flådestyring.

Brug app på mobiltelefonen

Chaufføren har adgang til systemer, der er relevante, ved hjælp af en app på mobiltelefonen.

Ved hjælp af appen kan man let foretage en digital kontrol inden kørsel, få brugerinstruktioner og information om køretøjet og kommunikere med MAN-værkstederne på en enkel måde.

RIO Box-tilslutningsenheden er i dog standard i hele den nye MAN modelserie.

Fordele for opbyggere

MAN TGL og TGM fås i mange forskellige akselafstande og akselkombinationer, så det er let at montere alle typer af distributionsopbygninger.

Derudover kan man vælge at få chassiset leveret med forskellige karrosseriforberedelser fra fabrikken. Dette gør jobbet lettere for opbyggeren og billigere for vognmanden.

MAN har også sin egen digitale platform, hvor opbyggere kan søge efter data og information om det relevante chassis.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk