De første elektriske ID.4 fra Volkswagen er nu indregistreret på gule plader – hvor man som virksomhed som bekendt sparer momsen.

Samtidig har fabrikken præsenteret topmodellen kaldet GTX, der som første model på MEB e-platformen kommer med dual-elmotor og elektrisk firehjulstræk.

Op til 299 hk i GTX

ID.4 GTX har to elmotorer, en indbygget i forakslen og en i bagakslen, og tilsammen yder dual-elmotorerne maksimalt 220 kW (299 hk) – den maksimale effekt er tilgængelig i 30 sekunder.

Når begge motorer kører, arbejder de sammen som et elektrisk firhjulstræk, hvilket er en nyhed i ID.-familien.

Stigning på 37,5 pct.

Topmodellen var ved første fremvisning i Tyskland bl.a. i stand til at klatre op ad en 37,5 procent stejl rampe.

Takket være dual-motor-firehjulstræk er bilen i stand til at accelerere fra 0 til 60 km/t på kun 3,2 sek. og 0 til 100 km/t på 6,2 sek. Topfarten er elektronisk begrænset til 180 km/t.

Reality funktion

Betjeningen af bilen og det samlede koncept for sikkerheden er lige så intelligent som den elektriske drivlinje.

Således understøttes chaufføren under kørslen af bilens head-up-display med en særlig reality-funktion og en stribe af avancerede assistentsystemer.

Det gælder således Travel Assist og en forudseende fartpilot – kendt fra lastbiler som predictive cruise control – som kan læse vejens topografiske forløb fremad.

Betegnelse kendt fra 70’erne

Bilen har desuden LED lygter for og bag, sorte luftindtag samt bremselys, der har form som et X, når bremserne aktiveres.

Interiøret byder på en ny farvesammensætning. Den øverste sektion af instrumentbordet og dørsiderne er i en mørk nuance af X-Blue, hvilket repræsenterer bæredygtighed. Dertil kommer røde kontrastsyninger. GTX-logoet optræder på multifunktionsrattet, dørtrinene og i toppen af forsædernes ryglæn.

Den nye GTX-betegnelse brugte fabrikken også til topudstyrede bilmodeller helt tilbage i 1970’erne.

70 pct. elbiler i 2030

Volkswagen har sat sig selv det mål, at øge salget af elbiler, så de udgør 70 procent af mærkets samlede salg i 2030.

Volkswagen har til hensigt at blive CO2-neutral i 2050 – og allerede frem mod 2025 vil Volkswagen investere cirka 16 milliarder euro i e-mobilitet, hybridbiler og digitalisering.

Klar i næste måned

Den nye ID.4 GTX lander hos de danske forhandlere i juni måned, og priserne begynder ved 409.995 kr. På gule plader sparer man jo momsen, da der ikke er afgifter på flertallet af el-biler.

Allerede næste år vil fabrikken være klar med deres elektriske minibus og varebil ID.Buzz Van, der designmæssigt ligger tæt op ad den første Transporter fra 1950, der som ID.3 og ID.4-modellerne indtil nu havde hæk-motor.

Van priser uden moms:
52 kWh-batteri
ID.4: 239.995
ID.4 Pure: 266.995

77 kWh-batteri
ID.4 Pro: 299.995
ID.4 Pro Performance: 306.995
ID.4 GTX: 334.995

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk