Opel vil allerede i år kunne levere den netop præsenterede plug-in brint-hybrid udgave af Vivaro-e – det oplyser Opels øverste chef og CEO, Michael Lohscheller.

”Der findes nok ikke en anden teknologi, der både leverer nul emission, lang rækkevidde og kun tre minutters optakningstid,” siger Opel chefen.

For nylig præsenterede moderselskabet Stellantis – det nye navn for PSA og Fiat – den nye teknologi, der bygger på de elektriske udgaver af varebilerne Peugeot e-Expert, Citroën ë-Jumpy og altså Opel Vivaro-e på et virtuelt pressemøde fra Paris.

Tysk center for brint

De tre e-varebiler er titelindehavere af prisen ”International Van of the Year” for 2021 – hvor VOTY.dk er dansk repræsentant.

Størst erfaring med brintforskning af de tre mærker har Opel, der har forsket i brændselscelleteknologi og britkøretøjer i 20 år – bl.a. med teknologien monteret i den første Opel Zafira model.

Stellantis har da også allerede udpeget Opel Special Vehicles (OSV) i Rüsselsheim for Stellantis’ fremtidige varebilscenter – inklusive kompetance- og produktionssted for alle koncernens brintudgaver.

Rækkevidde på 400 km.

Opel ”Vivaro-e Hydrogen” med brintteknik er en plug-in brint varebil, der som nævnt kun skal bruge tre minutter på at fylde brinttanken op, hvilket svarer til tiden det tager at tanke en benzin- eller dieselbil.

Rækkevidden er på mere end 400 kilometer (WLTP) og bilen vil blive tilbudt i længderne 4,95 og 5,30 meter – som dieseludgaverne.

”Brint kunne meget vel være det centrale element i et fremtidigt integreret og effektivt energisystem uden fossile brændstofferer,” siger Opel chefen.

Samme størrelse varerum

Den nye brint-elektriske varebil er baseret på den batteri-elektriske Opel Vivaro-e. I brintudgaven er brændselscellesystemet blevet integreret med den eksisterende elmotor placeret under motorhjælmen.

Desuden er batterierne, der er placeret bunden på den batteri-elektriske Vivaro-e, blevet udskiftet med tre 700 bar brinttanke.

Derfor er det muligt at installere brændselscelle-systemet på basis af Vivaro-e uden at ændre på varerum eller karosseri.

Restprodukt: vand

Den nye brint-udgave har en 45 kW brændselscelle, der tilfører kræfter til de lange stræk, mens det 10,5 kWt store litium-ion batteri, der er placeret under forsæderne, skaber kræfterne til accelerationer.

Batteriet sørger for, at brændselscellen ikke overbelastes og altid arbejder under optimale forhold. Et Batteri Management System (BMS) passer på batteriet.

Brint (H2) og luft (O) går i brændstofcellerne i forbindelse – og skaber ved hjælp af en katalysator strøm til at trække elmotoren. Eneste restprodukt er vanddamp (H2O).

50 km på ren strøm

Regenerativ opbremsning sørger for at samle energi til batteriet, men batteriet kan også oplades fra en ladestander.  Med en ren batteri-elektrisk rækkevidde på 50 kilometer, giver batteriet en ekstra rækkevidde inden bilens skal tankes.

Et plus er, at brintteknikken er lettere end drivlinen fra fossile brændstoffer, og derfor har bilen en forøget nyttelast på ialt 1.100 kg., oplyser Opel-fabrikken.

Opels electrificerings-program

Vivaro-e Hydrogen støder til Vivaro-e og Combo-e i rækken af Opels elektriske varebilsprogram, der – når den nye Movano-e introduceres senere i år – vil være fuldt elektrificeret.

Som en del af konceptet ”Det Nye Opel” vil alle varebiler og personbiler blive tilbudt i en elektrificeret udgave inden udgangen af 2024.

Movano skifter design

Movano produceres i dag af Renault, men Opel har netop meldt ud, at man fra i år vil  samle produktionen af koncernens store varebils-modeller under samme tag – med samme basis-design som sine Stellantis-kusiner. Men hvor produktionen bliver, er ikke meldt endeligt ud.

Der har været planer om at bygge dem på en fabrik i Polen, hvor der i dag bygges personbiler.

Men efter etableringen af Stellantis koncernen, hvor Fiat er kommet med, kunne det også blive på den meget store Val-di-Sangro fabrik i Italien, hvor Fiat Ducato, Peugeot Boxer og Citroën Jumper allerede bygges i dag.

Symbio og Plug Power

Brint-teknologien er i seneste version udvikler sammen med Michelin-Faurecia datterselskabet Symbio.

De var tidligere partnere med Renault i forbindelse med udvikling af brintudgaver af Kangoo- og Master-modellerne.

I dag arbejder Renault sammen om brint-teknologi med den amerikanske Plug Power koncern. Master Hydrogen-udgaven lanceres også senere i år.

Det store samarbejde

Blandt andre store bilkoncerner, der er langt fremme med brintteknologi, er ikke mindst amerikanske Nokola (arbejder sammen med Iveco), koreanske Kia/Hyundai, Honda og Toyota (arbejder sammen med BMW).

Toyota samarbejder med Stellantis på mange områder – bl.a. bygger Stellantis varebilerne Proace og Proace City for Toyota. Det gælder også den elektriske Proace Electric og den kommende Proace City Electric.

Men om Toyota også vil få del af den nye franske britteknologi til Proace – det er ikke meldt ud. For Toyota har faktisk længere erfaring med brint end Stellantis – bl.a. via brint-personbilen Mirai og en række last- og varebiler, der testes i Japan.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk