1.400 kg. trailervægt lyder ikke af meget, men det er et godt skridt på vejen for en elbil, der her er en løsning for entreprenøren.

Vi taler om topmodellen i Volkswagens ID.4 serie med betegnelsen GTX, der tilmed har firehjulstræk. Det betyder optimal trækkraft og stabilitet selv på veje med løst underlag eller sne.

Bilen kører normalt rundt med baghjulstræk med 204 hk ydelse, men når underlaget bliver ustabilt, så slår firehjulstrækket til. Så får man 299 hk via en ekstra lille elmotor forskibs.

480 km rækkevidde

4×4 systemet betyder dog, at der skæres en anelse af rækkevidden – fra godt 500 kilometer til 480 kilometer, men det betyder mindre.

Tegner man et Clever-abonnement i forbindelse med købet af bilen, koster en ladestander kun 2.500 kroner i stedet for 7.500 kroner.

Bilen kan oplades hjemme eller i firmaet med 11 kW vekselstrøm – eller via jævnstrøms hurtiglader flere steder med op til 125 kW.

VW ID.Buzz om et par år

Importøren får først sin nye elektriske ID.Buzz-serie Transporter i slutningen af 2022 eller 2023 – det gælder også Cargo-varianten.

Imens er Van-udgaver af både ID.4 og den mindre ID.3 en god løsning for mange erhvervsvirksomheder – for mange kommuner og myndigheder foretrækker samarbejdspartnere med elektrificerede biler.

1.600 liter varerum

Vi skal her også pege på et varerum på cirka 1.600 liter, en læssehøjde på 77 cm – samt tagræling, el-bagklap – men bilen har ikke handskerumslås. Men der er rum under varerumsgulvet.

GTX modellen har mange sammenlignet med Golf GTI fordi begge når 100 km/t på 6,2 sekunder, men der bliver nok solgt langt flere GTX-udgaver – for med statsstøtte til elbiler får man meget bil for pengene.

Vi har også prøvet ID.4 i 1st og 1st Max udgaver med samme store 77 kWh batteri, men firehjulstrækket er et kæmpe fordel, når man taler køreegenskaber.

Meget komfortabel

GTX-testbilen bød ekstra også på undervogn med adaptiv dæmpning og styretøj med progressiv udveksling, som er standard i 1st Max.

ID.4 GTX kører rigtig godt og ganske komfortabelt – og man sidder godt og højt bag rattet. Det er jo en SUV.

Varmepumpe er standard, som sikrer lun kabine om vinteren uden at frådse med strømmen. Endelig er en elbil stort set støjfri – og faktisk fornemmede vi ikke dækstøj.

Kan køres på speederen

Bilen har som de fleste elbiler en motorbremse/rekuperation, så man kan samle strøm op. Kører man på B-pedal, kan man nærmest køre i byen alene på speederen – i Drive ruller bilen mere normalt, som er at foretrække på landevejen.

Sikkerhedsmæssigt mangler bilen nærmest ingenting – bl.a. har den adaptiv fartpilot med Travel Assist (en slags linjevogter), så bilen holder sin bane, skiltegenkendelse, Blind Sport assistent, regnsensor og nødbremse.

Leveringstid

Selv om de fleste kunder nok sagtens kunne nøjes med en ”normal” ID.4, så vil mange udnytte det gode ID.4 GTX tilbud – men bl.a. efterspørgsel og chipmangel på fabrikken betyder ventetid – nok over tre måneder.

Bilens indstignings-pris er fra godt 400.000 kroner uden afgifter – så når man køber bilen som Van, er det stort set kun i udgaver uden moms, at der er penge at spare – nemlig momsen.

Med følger også fem års service- og reparationsaftale – eller 100.000 km.

Udstyr for 50.000 kr.

Super-luksus aptering har ID.4 måske ikke – instrumenteringen er ret spartansk og de fleste funktioner er gemt i undermenuer i bilens touchscreen, som man skal lære at kende.

Man må også leve med hård sort plast på instrumentbordet – om end med røde stiklinger.

Testbilen havde måske for 50.000 kr. udstyr – bl.a. 21 tommer alufælge i stedet for 20 tommer – og det giver en hårdere affjedring. Men her kan justerbar undervogn hjælpe med en blødere opsætning.

12 tommer touchscreen

Vi noterede os desuden (fra udstyrslisten) bl.a. 12-tommer touchscreen, bilens glastag, tonede ruder, LED-Matrix forlygter, LED baglygter, Head-Up display, Around View Monitor og bakkamera, navigation, usb c indgange, samt 3 zone Climatronic klimaanlæg.

Vi skal også pege på de Ergo Active lægeudviklede super ergonomiske og elektrisk indstillelige læder/alcantara-sæder med massage – og armlæn (i en pakke til 21.000 kroner) – plus opvarmet læderrat, varme i sæder og trådløs opladning af mobiltelefon.

Tal med bilen

Endelig skal vi nævne We Connect ID.app’en, hvor man via sin mobiltelefon kan få et overblik over bilen.

Når man nærmer sig bilen, tændes lyset – og man kan styre en lang række af bilens funktioner – bl.a at få navigationen projekteret op på forruden.

Bilen har også stemmestyring, så man kan tale med sin bil.

Fakta VW ID.4 GTX:
Motor: Dual elmotor.
Samlet ydelse: 299 hk.
Drejningsmoment: 310 Nm.
Acc. 0-100 km/t: 6,2 sek.
Acc. 0-60 km/t: 3,2 sek.
Topfart: 180 km/t.
Batteri: 77 kWh.
Rækkevidde: 479 km.
Rækkevidde ved afhentning: 423 km (bilens computer).
Snitforbrug via computer: 19,9 kWh.
Snitforbrug i test: 16,4 kWh.
Officielt forbrug: 183 Wh/km.
Køreklar vægt: 2.334 kg.
Trailervægt med bremser: 1.400 kg.
Læssehøjde: 77 cm.
Dæk: Pirelli Scorpion 235/45 R 21.
Garanti fabrik: 2 år.
Garanti batteri: 8 år/160.000 km.
Service/rep.-aftale: 5 år/100.000 km.
Pris hvide plader fra: 410.000 kr.
Pris Van plus moms fra: 338.576 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk