80 procent statsstøtte i Tyskland får nu ét af de helt store navne blandt underleverandører til lastbiler på banen som producent af el-lastbiler.

Det skriver det tyske fagblads-forlag Huus Verlag i München.

Det er BPW – Bergische Achsen KG – der allerede senere i år vil vise deres nye batterielektriske lastbil, som skal produceres sammen med det tyske specialfirma Paul Nutzfahrzeuge.

7,5 tons lastbil

Klar til salg bliver 7,5 tons lastbilen i begyndelsen af 2022, og næste sommer kan lastbilen købes i andre europæiske lande. Navnet på lastbilen meldes ud senere.

Den store støtte fra den tyske stat betyder, at hvor aktiviteten omkring nye ellastbiler i Tyskland var begrænset til de store lastbilproducenter som MAN og Mercedes-Benz, bliver der nu flere udbydere.

Og der vil også blive taget hånd om udfordringen med lade-infrastruktur, som kom frem i december sidste år.

eTransport aksler

Når BPW nu går ind i sagen, bliver det med fokus på firmaets specialitet – aksler. Nærmere bestemt elektriske trækaksler – eTransport aksler, som har vægtfordele, der øger nyttelasten.

Allerede i dag ombygger Paul Nutzfahrzeuge kommunale køretøjer i Tyskland til el-køretøjer gennem BPW’s eTransport aksler.

Bare i Berlin handler det om p.t. 28 elektrificerede udgaver af Mercedes-Benz Vario – til distribution og pakketransport.

Serieproduktion

Men nu bliver der tale om serieproduktion af e-lastbiler. Nyttelast opgives til tre tons. Med to batteripakker med kapacitet på enten 84- eller 126 kWh – det giver rækkevidde på op til 200 km.

Køretøjerne er udviklet efter ISO 26262 og har en EU-typegodkendelse.

Ud over de to virksomheder er der også samarbejde med opbyggere, logistikvirksomheder og endelig producenter af kommunale køretøjer.

Stærkt signal

Hos BPW udtaler ejerleder Markus Schell, at tilskud på 80 procent af merprisen for el-køretøjer sender et stærkt signal til transportindustrien.

”Det betyder, at investeringen i en el-køretøj hurtigt er betalt – som samtidig er mere effektivt end en diesellastbil. Det sikrer desuden tilbageholdenhed og klimabeskyttelse i første omgang i Tyskland. Vores lastbil er emissionsfri – og er ikke en ombygning, men et seriemodent erhvervskøretøj,” siger Markus Schell.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk