(ZADAR, Kroatien)

Det er småt med amerikanske pick-up køretøjer i Danmark – men der kommer i små antal dels gennem parallel import-selskaber og dels gennem autoriserede importører – bl.a. S&S Bilhus i Snejbjerg ved Herning, som importerer RAM fra Stellantis Group.

Der er en del håndværkere og entreprenører, som har forkærlighed for de voldsomme halvanden tons amerikanere – som med lethed trækker afsted med en fuldt lastet trailer med 3,5 tons krogen i alt. For i USA må de trække et par tons mere. Nyttelasten er knap 600 kg.

Seneste skud på stammen over store US pick-up trucks, der er landet i Europa med fabrikkens velsignelse, er en rasende hurtig RAM TRX – som VOTY.dk har prøvet et par dage i et uvejsomt område nær Zadar i Kroation.

Pick-up Award

Det foregik i forbindelse med International Pick Up Award 2022 test, hvor Stellantis Group i Italien sammen med en tysk distributør, stillede den hvasse amerikaner til rådighed som gæste-deltager– uden at den kandiderer til IPUA-titlen.  Det gør Stelantis-koncernens Jeep Gladiator dog – sammen med Isuzu D-Max og Toyota Hilux.

Bilen er den hidtil stærkeste puck-up, der er produceret – og som er vildt populær i USA. Succesen for RAM har været storstået – fra at have solgt 260.000 af den vilde pick-up i 2009, var salget i 2018 på 724.000 enheder. 2019 salget var på ca. 800.000 enheder.

Herhjemme ligger prisen på cirka 900.000 kroner plus moms.

4,5 sekunder til 100 km/t

Den nye RAM TRX er udstyret med en 6,2-liters HEMI V8 Hellcat-motor på 720 hestes motor, som sikrer en acceleration til 100 km/t på bare 4,5 sekunder.

Borgwarner står bag den 8-trins TorqueFlite automatgearkasse – med 48-13 reduktionsgear, der har en krybefunktion med udveksling på 2,64:1.

Bag rattet overraskes man over det voldsomme moment på 882 Nm ved 4.800 omdrejninger, som takket været ”Launch Control” sikrer, at bilen holder sporet selv ved fuld acceleration på en hullet grusvej.

Jump Detection

En særlig ”Jump Detection” sænker moment og omdrejninger samt opsætning for gearvalg og affjedring, så man ikke får en overraskelse, når man lander efter et spring over en bakke. Et særligt filter under motorhjælmen sikrer også, at teknikken ikke beskadiges i terrænet.

Under arrangementet var den største skade på bilen en punktering – hvorefter der måtte et noget sindrigt hjulskift til – da reservehjulet sidder under landet og skal sænkes ned via en lang stang.

Frihøjden på 301 mm og vadedybden på 813 mm betyder, at man kan fortsætte udfordringen gennem små søer, som der var en del af på plateauerne i Kroatiens Paklenica område.

Særlige Bilstein dæmpere

Bilen havde til- og frakørselsvinkler på 30,2- og 23,5 grader – og rampevinkel på 21,9 grader.

Bilen med 5-punkt affjedring er bl.a. udstyret med specielle adaptive Bilstein Black Hawk støddæmpere – og brug af en særlig beholder med nitrogen til affjedringen.

Fjedervandringen er 600 mm – og den særlige Dana 60 aksel vandrer op til 330 mm mod 229 mm i en normal RAM 1500 – en forøgelse på 40 pct. Selve rammen er også tykkere og udført i højstyrkestål og stræbearmene er i smedet aluminium.

Flyttet forakslen

Fabrikken har måttet udbygge skærmene og flyttet forakslen 20 mm frem for at få plads til Good Year Territory 325/65-18 terrændækkene.

Selve affjedringen kan også indstilles alt efter underlag og køremåde – så som normal, sne/vådt underlag – off road og BAJA. Heldigvis er der hele fem alu-bundplader.

Udstyret i bilen er selvfølgelig overdrevet luksuriøs – med fuld læder aptering. Kantsyet læder på instrumentbrættet, avanceret Harman Kardox audiosystem, el-sæder og læderrat. Dertil alufælge, LED lys, skifteplader bag rattet, blindvinkel-assistent, digitalt bakspejl og seks airbags.

5,1 km/l i  snit

Det er selvfølgelig de færreste steder herhjemme, man kan køre bilen, som vi gjorde i Kroatien – og den kraftige benzinmotor virker overdimensioneret – og gennemsnitsforbruget ligger da også kun på 5,1 km/l. Men en diesel-udgave burde være på trapperne.

Head Up Display viser et par fatures som linjevogter, adaptiv fartpilot, gearvalg og navigation. Hovedskærmen er på 12 tommer med navigation. Her kan man også via frontkamera se, hvor man bevæger sig frem i terrænet.

Nævnes skal også bakkamera, bird view, Drive modes med trottle response samt antispin system. Der er faktisk 100 sikkerhedssystemer i bilen.

Dragster-race

I forbindelse med en test i Sverige forud for afstemningen til Van of the Year 2020, var der en mere standard RAM 1500 med som referencemodel, og vi fik mulighed for at prøve den både på asfalt og på veje med løst underlag.

Vi satte den også op mod en række og normale normale andre pick-up modeller på dragsterbanen Tierp Arena nord for Uppsala – hvor de dystede på de amerikanske Quarter Mile distance, som er nøjagtigt 402 meter.

Dragsterbanen er kendt vidt omkring, men der er andre aktiviteter – bl.a. de nordiske rallycross mesterskaber.

Sorte striber

Men det går lidt langsommere, når det er pick-up køretøjer, der skal prøve accelerations-kræfter med Quarter Mile, som er nøjagtigt 402 meter.

Vinderen i finalen var netop RAM 1500, som slog Fords Ranger Raptor, der har en 2-liter twin turbo maskine.

Det var da også RAM, der kunne de længste sorte striber på asfalten, når den heftige V8’er blev sluppet løs.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk