Kia Concept EV9 er navnet på en stor elektrisk SUV, som ventes til Danmark allerede til næste år.
Den vil også være forbillede for bilmodeller fra Kia – sammen med crossover-udgaven EV6, der fik prisen ”Car of the Year 2022” i Europa.

EV9 lever op til den koreanske bilproducents målsætning – at blive globalt førende inden for bæredygtige mobilitetsløsninger.

Kia Concept EV9 er endnu en vigtig milepæl for fabrikken på den rejse, som Kia har været på indtil nu.

Elbils-platformen E-GMP

”Efter at have klarlagt vores målsætninger – har vi måttet foretage en omhyggelig vurdering af, hvordan fremtiden – både på nærmeste og på mellemlang sigt vil påvirke alle biltyper og modeller,” siger Karim Habib, som er Senior Vice President og leder af Kia Global Design Center.

Concept EV9 er udviklet på den avancerede E-GMP-platform (Electric Global Modular Platform) fra Hyundai-Kia koncernen.

Koreansk designfilosofi

Bilen udviser en avanceret æstetik – både indvendigt og udvendigt – og er omhyggeligt udviklet på baggrund af Opposites United, som er Kias abstrakte designfilosofi.

Med inspiration fra Kias ”Bold for Nature”-designelementer i Opposites United filosofien er Concept EV9 et udtryk for en åben og fritidsorienteret form med et robust og kantet look.

Rummelig Van

Som personbil er der mulighed for tre sæderækker – og med sine bag-hængslede ”selvmordsdøre” er EV9 umiddelbart perfekt som rummelig Van i distributions-øjemed.

Bilen har en længde på 4.930 mm, en bredde på 2.055 mm, en højde på 1.790 mm og en akselafstand på 3.100 mm.

Kia EV9’s digitale ”Tiger Face” nyder godt af, at komplet eldrevne biler ikke har brug for den traditionelle kølergrill, som er nødvendig på biler med forbrændingsmotor. Derfor har bilen har en fuldlakeret front.

Solceller på motorhjælmen

Motorhjelmens område til ventilationskanalen anvendes som solcellepanel, der bidrager til at genindvinde noget af den strøm, som Concept EV9 bruger. Det giver en alternativ energikilde, når de ikke er i nærheden af en ladestation.

Desuden forbedres aerodynamikken af de indklappelige tagrælinger, der klappes indad mod taget på Concept EV9, når de ikke er i brug, så luften strømmer mere jævnt over bilen.

Når det er nødvendigt, kan tagrælingerne klappes ud med et tryk på en knap, hvilket yderligere understreger Concept EV9’s praktiske natur.

Ingen sidespejle

Et kamera-overvågningssystem erstatter de konventionelle sidespejle og forbedrer aerodynamikken yderligere – samtidig øger det chaufførerens opmærksomhed.

Og for at forene bilen med omgivelserne – og som led i ”Bold for Nature”-designelementet – er Concept EV9 udstyret med et komplet DLO-panoramasoltag.

Det giver ikke blot personerne i bilen en afslappende udsigt til himlen, men giver også mulighed for en positiv påvirkning af velbefindende og humør.

Forbundet til omverdenen

Bilen har et interaktivt 27 tommer ultra-wide connectivity-display – som er forbundet til omverdenen. Det udgør samtidig kontrolcentret for alle førerens og passagerernes behov inklusive medier, temperaturregulering og komfortfunktioner.

Følelsen af ”fremtidens bil” fortsætter fra det visionære kabinedesign til rattet, som er nyfortolket som et pop-op-rat. Det vil give mening, når EV9 bliver selvkørende – som sikkert er en anden målsætning for Kia.

Interiør af fiskenet og plastflasker

”Vandets element” var også afgørende, da Kias designere skulle finde bæredygtige og økologiske materialer til brug i Concept EV9. Genbrugte fiskenet er bl.a. anvendt til bilens bundbeklædning, og sædeindtrækket er fremstillet af genbrugte plastikflasker og genbrugte uldfibre.

Desuden er der i hele kabinen anvendt vegansk læder – altså plast – som er mere etisk korrekt og bæredygtigt end konventionelt læder fra dyr. Kia har planer om gradvist at reducere brugen af læder fra dyr i alle mærkets biler.

Tre stemninger i bilen

Interiøret i Concept EV9 har tre stemninger i kabinen, som imødekommer forskellige køresituationer og krav.

Active Mode er aktiveret, når Concept EV9 er i bevægelse, så både fører og passagerer får en optimal køreoplevelse.

De to andre indstillinger kan anvendes, når Concept EV9 ikke kører.

Pause Mode ændrer kabinen, så den mere minder om en lounge, hvor personerne i bilen kan nyde lyset gennem det store panoramatag.

I personbilsudgaven kan sæderne dreje, så passagererne på første og tredje sæderække sidder ansigt til ansigt. Sæderne i anden sæderække kan klappes sammen til et bord.

Enjoy Mode er den anden indstilling til den parkerede bil, og her åbnes kabinen til et pauserum ved at vende rundt på udformningen af de tre sæderækker.

I denne indstilling åbnes bagklappen, så alle personer i bilen på samme tid kan se ud på naturen – hvis de ikke har lyst til at gå en tur.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk