Det var den koreanske bilkoncern Hyundai-Kia, der først kunne præsentere elbiler i mellemklassen med lang rækkevidde og hurtig ladehastighed – sammen med en flot indpakning, hvor der er god plads inden døre.

Det blev også præmieret – Kias EV6 vandt titlen ”Car of the Year 2022” og Hyundai Ioniq 5 vandt den danske titel ”Årets Bil i Danmark 2022.”

Vi har tidligere prøvet Kia V6 her på VOTY.dk – denne gang har vi set nærmere på søstermodellen Huundai Ioniq 5, som måske er knap så avantgardistisk i sit design som EV6. Men den har lidt højere taglinje – så derfor er den bl.a. blevet populær som hyrevogn.

Træk på to eller fire hjul

Der er tale om biler, som kaldes Cross Over Utility Vehicles – altså let høje biler, som er nemme at komme ind og ud af.

Man kunne også kalde dem SUV – for de få med firehjulstræk – det vil sige med elmotor ved baghjulene plus en elmotor mellem forhjulene.

Batterierne ligger i bunden af bilen. Testbilen havde kun batterierne ved baghjulene og således baghjulstræk.

Stor batteripakke

I alt er der i udgaven med den store batteripakke på 72,6 kWh – og ydelsen opgives til 217 hk. Forbruget opgives til 168 Wh/km.

Ioniq 5 har 800 volt ladeteknologi – så man kan lade 50 kWh på 18 minutter via en lynladestander med 350 kW. I en 11 kW Wall Box tager det 7,5 timer fra 10 procent til fuld opladning.

Hyundai lover 451 km rækkevidde med 20 tommer fælge (WLTP). Fra start og fuld opladning blev vi lovet godt 400 km rækkevidde på instrumenterne – og da vi færdige, var der 185 km. rækkevidde tilbage – opgivet til 58 pct.

Samler strøm op

Nu var det også en kold periode, vi prøvede bilen. Og vi kørte meget blandet kørsel, men prøvede at undgå motorveje. Vi kørte ifølge bilens instrumenter 4,7 km/kWh.

Med til at holde på strømmen er rukuperationen – altså opsamling af strøm ved opbremsning og medløb. Der er op til fire trin af denne såkaldte I-funktion – og det styres via skifteplader bag rattet.

På farten er der så tre køremetoder – nemlig sport, normal og eco – og i sport går elforbruget hurtigt. Skift sker via knapper på rattet.

Godt vejgreb

Bilen er meget letkørt – og naturligvis lydløs. Den ret tunge bil (batterier er tunge) er noget hårdt affjedret, hvilket man dog kun opdager på ujævn vej. Vejgrebet er godt – men det er jo ingen racerbil. 7,4 sekunder er den om at nå 100 km/t.

Fabrikken har valgt at topudstyre deres Ioniq 5 program – og selv om der er en endnu dyrere ”Ultimate” udgave, så manglede vi ikke noget i den prøvede ”Advanced” version.

Vi skal bl.a. nævne varme i rat og sæder, der indstilles via bilens touchscreen – hvor vi også finder adgangen til mange funktioner. Det kræver tilvænning – men det foregår på dansk. Der er knapbetjening af klimaanlægget.

To 12,3 tommer skærme

Men skærmbillederne i de to 12,3 tommer skærme (i halvdelen af bilens bredde) er meget tydelige – det gælder således bakkamera og navigation. Her kan man også tydeligt følge med i, hvor lang rækkevidde, der er tilbage.

Vi skal også nævne LED forlygter, LED kørelys, trådløs opladning af mobiltelefon, tre usb-stik, et 12 volt stik, 360 grader bird view kamera, klimaanlæg, Apple Car Play/Android Auto, DAB+ radio, aflæggeplads for kabler i en frunk under motorhjælmen – samt læderrat og kunstlæder-sæder.

Adaptiv fartpilot

Bilen havde 20 tommer alufælge i sort lakering (19 tommer er standard). Dertil kommer plastbeklædning på hjulkasser.

Sikkerhedsmæssigt fandt vi som standard adaptiv fartpilot, linjevogter, aktiv nødbremse, blindvinkelalarm, fjernlys-assistent, skiltegenkendelse, træthedsovervågning og advarsel for tværgående trafik bag bilen. Der er ydermere syv airbags og regnsensor.

1.600 kg. trailer

Som Van er der ca. 1.600 liter varerum, en læssehøjde på 74 cm (ingen nævneværdig indvendig læssekant). I den forbindelse skal vi nævnte elbetjent bagklap, stort handskerum formet som skuffe (uden lås), lille midterboks mellem sæderne og aflæggeplads under instrumentbrættet.

Bilen må trække en trailer på 1.600 kg. Og det er positivt, selv om det går ud over rækkevidden at køre med fuldt læs.

Kia har ikke længere varebiler på programmet herhjemme – men da kravene fra kommuner og myndigheder til deres leverandører mere og mere går mod elektrificerede varebiler, vil Ioniq 5 kunne løse opgaven.

Ingen afgifter

Der er ikke afgift på ret mange elbiler (kun de dyreste) – så man vil som gulpladebil kun spare momsen – så nok ca. 300.000 kroner plus moms og ombygning for den testede udgave med udstyrsniveau ”Advanced” og med baghjulstræk, som sikrer en rækkevidde på 451 km efter WLTP målemetoden med 20 tommer fælge som testbilens.

Vi kan også nævne 12 volts udtag foran – og bagi i testbilen – ligesom bilen har varmepumpe for at spare på strømmen.

Tekniske data Hyundai Ioniq 5 RWD Long Range:
Batteri: Litium-ion 253 Kw.
Kapacitet: 72,6 kWt.
Ydelse elmotor: 217 hk (160 kW)
Drejningsmoment: 350 Nm.
On-board lader: 10,5 kW (3 faser)
Topfart: 185 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 5,2 km/t.
Effektivitet: 168 Wh/km.
Rækkevidde: 451 km (20 tommer fælge).
Totalvægt: 2.430 kg.
Trailervægt: 1.600 kg.
Varerum: Ca. 1.600 liter.
Frunk: 57 liter.
Dæk: Michelin Pilot Sport EV 255/45 R 20.
Garanti: 5 år u. km-begrænsning.
Batterigaranti: 8 år.
Pris Van ekskl moms: Ca. 300.000 kr (plus opbygning)
Pris på hvide plader: 375.000 kr.

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk