Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
Til race med bæredygtighed

Et stort set-up af elektriske racerbiler fyldte en del på årets Copenhagen Historic Grand Prix i år – der var ganske enkelt en klasse med elbiler, der jo ikke skaber den euforiske larm, som de øvrige biler gør på banen, men med lige så meget konkurrence.

Et internationalt Hyundai team havde fået en stor plads stillet til rådighed foran Grøndal Centret på Bellahøj, hvor løbet blev afviklet.

Men et andet sted havde den danske Hyundai importør en stand, hvor man havde premiere på den helt nye elektriske Ioniq 5 model. Og er man ikke til el – så stod brintbilen Nexo lige ved siden af.

Bæredygtighed på alle hylder

Hyundai har således bæredygtighed på alle hylder, for der er jo også almindelige hybridbiler at vælge imellem – hvis man ikke holder sig til diesel eller benzin. Desuden har man sporty N-udgaver, hvor der var præmiere på den nye i20N.

”Vi var med her i 2019 for første gang – og er med igen, fordi vi kommer ud til et meget bredt publikum – både de helt unge og lidt ældre kunder, og kunder, som enten vil se på grønne biler eller sportsvogne,” siger Annegrethe Skovby, PR-chef for Hyundai Danmark.

Brintlastbiler kan hjælpe

Hun er spændt over den store interesse, som Ioniq 5 allerede har fået, men også over Nexo brint-bilen, som ovenikøbet er sat ned i pris.

”Jeg ved ikke, om vi bliver involveret i Hyundais aktiviteter med brintlastbiler – men de kan hjælpe til en øget interesse for brintbiler generelt, hvor Hyundai jo er meget langt.

Lige nu er det især plug-in-hybrid biler og elbiler, som der er stor interesse for herhjemme – på grund af fordelagtig beskatning.

Dieselsalg er faldet

”Med en plug-in-hybrid bil kan man stort set køre på rent el, når man til daglig kører til og fra arbejde – det gør jeg i min egen Tuscon model – og skal man langt, kører bilen stort set lige så økonomisk som en  benzinbil uden plug-in. Og opladningen foregår jo om natten, så de fem timers opladningstid tænker man ikke på,” siger Annegrethe Skovby.

Til gengæld er salget af dieselbiler faldet drastisk – fordi prisforskellen oftest er blevet så stor.
Men elbiler og brintbiler er fremtidens biler, tror Skovby – fordi rækkevidden i dag er så lang – og bliver længere og længere.