Truck of the Year 2022, DAF New Generation, er endelig kommet til Danmark – og VOTY.dk har prøvekørt topmodellen XG+ med det største førerhus på markedet.

Og der er masser af plads i førerhuset på den nye DAF XG+ ”New Generation,” der nu er ved at rulle ud på de danske veje – sammen med de mindre XG og XF modeller.

Fantastisk stå-højde i førerhus

Så meget plads, at vores knap to meter høje co-pilot på vores danske test af XG+ forleden, salgssupporter Morten Jørgensen, Nyscan i Køge, stadig har god plads over hovedet op til loftet på bilen, når han står op.

I forhold til basismodellen XF er den indvendige ståhøjde i XG+ nemlig fantastisk – nemlig 217 cm – det er 35 cm mere end XF.

Det betyder, at DAF fortsat kan præstere det højeste og mest rummelig førerhus i branchen. Førerhuset er 2,8 kubikmeter større end i XF modellen.

Det begyndte i 1984

DAF har siden deres 3600 model i 1984 – med introduktionen af Super Space Cab førerhuset – været den lastbilsproducent i Europa med det største førerhus – og det fortsætter med introduktionen af den nye DAF XG+ New Generation.

Ingen andre lastbilsproducenter kan tilbyde samme komfort i førerhuse – og det skyldes en genistreg fra DAF, som er først til at udnytte en ny EU-regel om design og dimensioner – også kaldet ”EU Masses & Dimensions Legislation.”

Vendediameter og ladlængde

Reglerne er, at det er lovligt med ændringerne, hvis designet kan forbedre aerodynamik og sikkerhed og ikke ændrer lastbilens vendediameter.

Der er ikke længere de samme regler om lastbilers længde. Det handler i dag udover om vendediameter også om ladlængde.

De nye M&D-vægt- og længdebestemmelser har givet bedre plads i kabinen og dermed bedre komfort til chaufføren – samt bedre aerodynamik og dermed bedre brændstoføkonomi.

Uforstående kunder

”Mange kunder forstår dog ikke de nye regler endnu – og siger typisk: ”Det er da ikke lovligt.” Men det er det – og vi har selvfølgelig også dokumentationen klar,” siger Morten Jørgensen.

Vi prøvede det nye flagskib fra DAF på vores sædvanlige prøvekørsel til og fra Sydsjælland – i dette tilfælde med udgangspunkt hos Nyscan i Køge.

En 28 tons bil ifølge fabrikken, men herhjemme på 26 tons. Selve førerhusvægten er opgivet til 9.975 kg.

Masser af overskudskraft

Vores test var måske lidt atypisk – for den tanktrailer, som venligst var stillet til rådighed af TIP-Trailer, var tom.

Derfor havde den 530 hestes motor ingen problemer med at klare udfordringerne på motorvejen sydpå og den tidligere hovedvej 2 nordpå – fra Bårse til Rønnede. 950 omdrejninger i 12 gear hele vejen, hvis vi ser bortset fra rundkørsler og byzoner.

Vi skal også nævne den kraftige motorbremse, der er med til at spare på bremserne. Den betjenes via en stilk på ratstammen – så der var til gengæld ikke retarder.

Blødere former

Udefra er den nye generation af DAF lastbiler en naturlig udvikling – nu med blødere former og et ”knæk” på kølergrill’en. Forruden buer tillige, så den går ud foran A-stolpen – og ruden er nu 33 pct. større end før (for sideruderne 15 pct.).

Det forbedrer udsynet for chaufføren og nedsætter vindstøjen, og vi blev faktisk glædelig overraskede, da vi prøvede XG+ modellen i Spanien i foråret 2021 – og igen på Sjælland i sidste uge – med super udsyn fra førerpladsen.

Det er også med til at skabe en kabine, der er særdeles støjsvag.

Bedre plads

Den længere akselafstand fra 3.100 mm i XF til 3.400 mm i XG+ er med til at give den forbedrede plads inden døre. Der er 30 cm mere plads bag sæderne end i XF modellen.

Og mere plads mellem sæderne og køjen – men fem centimeter længere vinkling.

Det sikrer den bedre komfort både under kørslen og under hvileperioder – og dertil kommer en bredere køje, der kan vinkles elektrisk som i en elevationsseng – så den også kan benyttes som lænestol.

Lounge-fornemmelse

I testbilen havde forsæderne en konsol, så forsæderne kan drejes til siden. Derved kan man sidde sidelæns og have udtræksbordet i instrumentbrættet lige foran én – både som arbejdsbord og spisebord. Eller bare give førerhuset en lounge-udformning.

XG+ førerhuset er tillige anbragt 13 cm højere på chassiset, så motortunnelen ikke tager så meget plads op – faktisk rager den kun fem cm op i stedet for 17 cm.

Den højere placering betyder så en lidt mere besværlig entré til kabinen – for trinnene er ret høje med 37,5 cm mellem hvert af trinnene i XG+ udgaven – mod max. 33,5 cm i XF. Men der er stadig kun tre trin op.

Større skabe

I forhold til XF og XG har XG+ endnu større opbevaringsskabe over forruden – også fordi der er et fremspring over ruden på 10 cm.

273 liter bliver det til i skabene. Det er 85 liter mere end i XF og XG modellerne. Der er også adgang til store rum udefra – på begge sider af førerhuset.

Der er en del usb stik i førerhuset – ved køjen og ved instrumentbrættet – men også i de øverste skabe, hvor man kan koble sin tablet til.

Optimal kameraløsning

DAF har ligesom Mercedes-Benz og MAN valgt at tilbyde deres nye biler med kameraløsning i stedet for traditionelle sidespejle (som dog fortsat kan fås.)

Kameraerne betyder også mindre vindmodstand – på 4,5 pct. Det betyder en sænkning af brændstofforbruget på 1,4 pct ifølge fabrikken.

Faktisk er det den forbedrede aerodynamik i de nye lastbiler, der udgør den største brændstofbesparelse.

Digital Vision System

DAF har udviklet systemet Digital Vision System.

Det består af kameraer som erstatning for sidespejlene – og så et kamera over fronten til højre, så man i monitoren i kabinen kan se hele vejen rundt om lastbilens højre side af førerhuset.

DAF kalder ”hjørnespejlet” for Corner View – og er en forbedring i forhold til de ekstra spejle, der kræves med spejlløsninger.

Dus med DAF

Teknisk bruges der 33 pct. færre ledninger og kabler i den nye DAF – og så kan al check foregå udenfor bilen – bag frontklappen.

Der er adaptiv fartpilot, som gør kørslen mere afslappende – og sikrer bremselængde til de forankørende. En distance, som chaufføren kan indstille. Vi skal også nævne, at testbilen har LED forlygter til optimal oplysning af vejbanen i mørke.

Men man bliver hurtigt dus med de nye DAF lastbiler – og som chauffør kan man få sit instrument lay-out helt personligt udformet.

Fornem komfort

Komfortmæssigt havde testbilen læderbetrukne sæder med ventilation, som byder på en god kørestilling og komfort – tillige el-drevne. Rat og dørsider var også læderbetrukne. De primære kørefunktioner betjenes desuden fra rattet eller fra stilke på ratstammen. Lige ved hånden.

Nyt er også den digitale instrumentering – som kan personificeres med bl.a. stor 10,1 tommer touch skærm med navigation. Det kræver måske tilvænning at bladre rundt – men en del funktioner af beholdt som faste kontakter.

XG+ har iøvrigt ventilation i kabinen under parkering

Teknikken er næsten genbrug

Når det gælder drivline, er der tale om genbrug – dog opdateret til at klare fremtidige miljøkrav.

Af tekniske detaljer er der en ny turbocharger – der er med til at give lavere omdrejninger i motorerne – og en fladere momentkurve.

I 530 hk udgaven opnås max moment på 2.700 Nm fra 900 omdrejninger. Vi kan også nævne ny eco-roll funktion, som dog ikke var monteret på vores testbil herhjemme. Det er mest en fordel på eksportbiler.

12 kg. lettere motor

Motoren er blevet 12 kg lettere – gennem bl.a. nyt cylinderhoved, ny blok, nye stempler og oliepumpe – samt med udstødningen ført over chassiset, som minimerer varmetab mellem motor og efterbehandlingssystemet.

Bagakslerne er også forbedrede – og bremsekalibrene er lettere.

Serviceintervallerne er 200.000 km eller én gang om året.

DAF’s egne ord

Efter vores test af New Generation DAF i september 2021 i Spanien melder man hos DAF Danmark ud, at der i branchen har været overvældende stor interesse for de nye lastbiler: XF, XG og XG+.

I Danmark er der solgt mange af de tre nye køretøjsmodeller, og de første af de dansk-solgte biler begyndte at rulle ud på vejene i februar måned i år.

Danmark vil have XG+

”Hvem er det så som har købt de nye DAF lastbiler ? Ja – det er lige fra vognmanden med én bil – til flere flådeejere, samt både eksisterende samt nye kunder,” siger Rita Hansen, Marketing & Office Manager, DAF Trucks Danmark A/S.

Der er også rigtigt, at det er de to topmodeller, XG og XG+, der vil blive solgt flest af herhjemme, er meldingen fra Rita Hansen.

En rar arbejdsplads

For vognmanden herhjemme, der kører sin egen bil, er topmodellerne blevet et normalt valg – og her kan man også bestille en masse ekstraudstyr ab fabrik – bl.a. som pakkeløsninger.

En lastbil herhjemme anvendes til langt flere typer af opgaver. Derfor betyder det meget, at chaufførerne har så gode arbejdsforhold som muligt og dermed optimal komfort under arbejdet.

DAF Danmark har dog også solgt en del XF-modeller. DAF fabrikken har tildeligere fortalt, at det generelt i Europa er XF, der bliver bestselleren.

Den er billigst – og køber man ind til en større flåde, holder man oftest igen på udgifterne.

Flere udgaver er på vej

Senere på året bliver New Generation DAF familien desuden udvidet med flere udgaver – bl.a. med flere akselkonfigurationer.

”Dem glæder vi os til at introducere på markedet. Fra DAF’s side er vi taknemmelige og overvældede over den fantastiske modtagelse, den nye serie har fået – og vores forhandleres stærke salgsteams er klædt godt på – og har også demobiler, så man skal ikke tøve med at kontakte forhandlerne for at høre mere om New Generation DAF, som jo blev kåret til ”International Truck of the Year 2022,” siger Rita Hansen.

Taget fusen på branchen

DAF Trucks har taget fusen på den samlede lastbilsbranche med sin ”New Generation” lastbiler – ved at være først med nye EU-dimensioner på sine nye produkter.

DAF har under den syv års udviklingsperiode af de nye lastbiler udnyttet de kommende EU-bestemmelser – der blev meldt ud i 2016 – i god tid til at kunne udnytte mulighederne for en længere førerhus.

Derfor bruger DAF selv betegnelsen ”Start the Future” om de nye biler.

Bedre aerodynamik

I alt er fronten i XG og XG+ forlænget med 16,5 centimeter – og sammen med, at akselafstanden er øget, giver det mulighed for at få bedre aerodynamik.

Man får en bedre aerodynamik på 19 pct – og hele 6,3 pct. lavere brændstofforbrug med et førerhus uden kanter.

Også hjulkasserne er der arbejdet intenst med – med lukkede hjulkassedæksler – ligesom man har optimeret spoilere, sideskørter og bundplade.

Slanket 200 kg

Vægten i forhold til den nuværende XF er sænket med 200 kg – med samme teknik og førerhus.

Så den største XG+ vejer derfor kun få kilo mere end den tidligere XF-udgave, fordi der bruges særligt let højstyrkestål.

Samlet spares der 10 pct. brændstof og tilsvarende CO2 udslip.

Tekniske data DAF XG+ 530 FTS 6×2:
Motor: MX-13, 12,9 liter. Euro 6.
Ydelse: 530 hk v. 1.675 omdrejninger.
Moment multitorque: 2.700 Nm ved 900-1.125 omdrejninger.
Moment: 2.550 Nm ved 900-1.400 omdrejninger.
Gearkasse: TraXon 12 trin.
Bagakseludveksling: 2.53:1.
Foraksel: 8 tons luft.
Bagaksel:13 tons luft.
Differentialespærre: Mekanisk.
Akselafstand: 3,40 meter.
Dæk: Goodyear KMax S2 385/65 R22,5 og 315/70 R22,5.
Retardersystem: MX-motorbremse.
Førerhusvægt: 9.975 kg.
Bremser: Vent. skivebremser for og bag. esc, ABS, ASR-antispin.
Sikkerhed: Adaptiv fartpilot og nødbremse.
Sættevognsskammel: JOST.
Produktionsdato: 24/2 2022.
Garanti Plus Drivline: 3 år/500.000 km.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk