Langt de fleste kunder til elektriske varebiler er offentlig myndigheder så som stat og kommuner – samt deres kunder.

Så som storleverandør til disse grupper – siden Hiace-modellen var ny –  har Toyota Danmark skræddersyet deres biler.

Det gælder også seneste skud på stammen af Toyota varebiler – Proace City Electric.

Base+ og Comfort

Det indebærer, at billigste udgave, Base+, således har vindue i højre skydedør, så udsynet ved højresving er forbedret.

Det er smart, for netop basisudgaven har ikke et bakkamera ligesom topmodellen Comfort.

Kameraet i Comfort kan både kan vise, hvad der foregår bag bilen – og ved tryk på en knap, hvad der foregår til højre for bilen. Det kaldes Smart Active Vision.

Lavpris eller luksus

Kunder som kommuner køber typisk lavprisudgaver, hvorimod håndværkere gerne vil kræse for medarbejderne. De køber så typisk i dette tilfælde luksusudgaven Comfort.

Den kan så ikke  bestilles med glas i højre skydedør – nok fordi den har kameraløsningen..

Få eludgaver til dato

Den nye Proace City Electric  kommer iøvrigt i en kort (medium) udgave og en lang udgave.

Måske ændrer det sig senere, men lige nu er der kun 150 solgte elvarebiler i fjor mod 3,500 udgaver med benzin og dieselmotor. Så man skal kende kernekunderne nøje.

Stigende interesse for el-varebiler

Salget af elvarebiler er dog stigende – så lige nu er der solgt omkring samme antal elvarebiler i år i forhold til hele sidste år.

Og Toyota kan faktisk levere de nye elvarebiler hurtigt. Bestil nu – og få bilen til august.

Gratis parkering i byer

En del håndværkere ser også en fordel i elvarebiler for arbejder i større byer, hvor det ofte er gratis at parkere med sin elbil.

El elvarebil som den nye Proace City Electric koster med en pris på 244.900 kroner cirka 90.000 kroner mere end en tilsvarende dieseludgave – men det er billigere at eje og bruge el-udgaven. Og prisen er lavere eller på niveau med konkurrenterne, lyder det fra Toyota.

Leasing fra 2.639 kr.

Leasingprisen er 2.639 kr. pr. måned over fem år for Comfort modellen. Dertil kan man vælge servicepakken til 225 kr. om måneden.

Den nye bil, der lanceres officielt i juni, kan som nævnt allerede bestilles nu hos de 25 Toyota forhandlere med 68 udsalgssteder.

Bilen er teknisk helt identisk med sine tre søstre fra Stellantis Group, Peugeot e-Partner, Citroën ë-Berlingo og Opel Combo Electric – som både blev kåret til Van of the Year i Europa for 2019 – samt Årets varebil i Danmark for samme år.

Enestående garanti

Men der er forskelle på Toyota og de andre. Bl.a. byder Toyota på tre års fabriksgaranti og mulighed for 10 års Relax-garanti og -service (faktisk op mod 11 år).

Alle bilerne bygges af Stellantis på fabrikken i Vigo i Nordvest-Spanien – og har batteripakke på 136 hk og 260 Nm.

Batteriet yder 50 kWh, som måske ikke er så meget – men en rækkevidde (WLTP mål) op mod 274 kilometer er det dog pænt for en bil, der er tiltænkt by- og regionalkørsel.

Fra 82- til 236 hk

Bilen er konstrueret til at starte med at køre i den såkaldte normal-mode, hvor ydelsen er 109 hk, så først i power-mode opnår man de 136 hk – men i så fald er det svært at nå de 274 km.

Man kan også vælge eco-mode med 82 hk, så spares der på strømmen, men så er der ikke meget varme i bilen.

I normal mode kører bilen uden læs ganske pænt, men vi har kørt i alle “søstermodller” med læs og lastet trailer – og så hjælper det med power mode. Men så er rækkevidden ikke lang. Indstillingen fra mode til mod  sker via en vippeknap i instrumentpanelet.

Med 750 kg. trailer

Bilen må i øvrigt køre med 750 kg trailer – med eller uden bremser – et særsyn i elbiler.

Med bilen følger også Toyotas MyT app, så man kan følge med i bilens velbefindende, forprogrammere opladning, varme eller køle kabinen og planlægge sin rute samt se, hvor økonomisk man kører.

Trætheden forsvinder

En elbil har altid et drejningsmoment fra 0 km/t – derfor er bilen hurtigt ude af starthullerne. Især i power mode. Til 100 km/t når man på 11,2 sekunder. Topfarten er reguleret til 135 km/t.

Bilen er super letkørt med sin automatgear – og helt støjsvag, så man kommer udhvilet hjem efter en arbejdsdag.

Ladetiderne

Til bilen følger et standard type 2 stik med, som kan benyttes i offentlige ladere og i firmaets wallbox. Bruger man et mormorstik og 3,7 kW, vil det tage 14 timer at lade bilen.

Med 11 kW tager det 4,45 timer og i hurtiglader tager det 32 minutter at lade 80 pct. (med 100 kW).

Alle Toyota opladere kan oplade med 22 kW (3 faset), men den indbyggede lader i bilen kan højst lade med 11 kW fra en wall boks.

Smart Cargo

I bilen finder man samme størrelse varerum som i dieseludgaven – inklusive Smart Cargo luge mellem varerum og kabine, så man kan transportere lange genstande som rør.

Det giver 0,5 kubikmeter ekstra plads til i alt 4,4 kubikmeter i den lange udgave og 3,4 meter i længden.

Fastgørelseskroge

Varerummet i den korte udgave er 3,4 kubikmeter og i den lange 3,9 kubikmeter.

Man slår lugen i varerummet ned – og vipper passagersædet op, så der kan placeres lange emner som rør – men der kan også placeres andet gods i kabinen. Der er fastgørelseskroge i varerum og i kabine.

Det er dog kun i Comfort udgaven, som også (modsat Base+) har to skydedøre og det nævnte bakkamera.

Ikke med adaptiv fartpilot

Taler man sikkerhedsudstyr kan ingen af bilerne leveres med adaptiv fartpilot – men med fartpilot  og -begrænser alene. Kunderne efterspørger det ikke, er svaret fra Toyotas danske pressechef Anders Tystrup.

Men måske det ville være kærkomment for brugeren – chaufføren –  som jo sjældent køber bilen selv.

Til gengæld er der sideairbags og gardin airbags samt bakkeholder og antispinsystem.

11 kW indbygget lader

Selv indstigningsmodellen har 11 kW indbygget lader, elektronisk p-bremse, el-sidespejle med varme, fartpilot med fartbegrænser, højdejusterbart førersæde med lændestøtte og armlæn, multijusterbart rat, sædevarme og træbund i varerummet.

Comfort-modellen har desuden bl.a. regnsensor, tågeforlygter, Smart Cargo System, Smartphone integrering (Apple Car Play/Android Auto), Smart Active Vision (kun ved split-bagdøre), p-sensorer for og bag, otte tommer touchscreen samt multifunktionsrat og altså to skydedøre.

Personbilsudgaven Verso

Man kan også købe personbilsudgaven Verso – som har mere sikkerhed så som aktiv nødbremse, skiltegenkendelse og linjevogter.  Dertil i topudgaven Family bl.a. alufælge, 10 tommer digital instrumentering, klimaanlæg, p-sensorer for og bag samt tagræling.

Som personbilen Proace City Verso Electric betaler man fra 299.900 kroner for basis Shuttle udgaven– det er 35.000 kroner mere end benzinudgaven (med fem sæder.)

For luksusudgaven Proace City Family betaler man kun 20.000 kroner mere, men der er jo heller ikke afgifter på elbiler, så udstyr er billigt. Med syv sæder er prisen (kun Family) dog 45.000 kr. mere.

Fakta Toyota Proace City Electric Comfort medium:
Drivline: Elektrisk.
Batteri: 50 kW litium ion.
Rækkevidde WLTP: 274 km.
Gear: Automatisk.
Ydelse max: 136 hk.
Moment max: 260 Nm.
Topfart: 135 km/t (begrænset).
Acc. 0-100 km/t: 11,2 sek.
Akselafstand: 2.785/2.975 mm.
Lasteevne: 800.
Trailervægt med/uden bremser: 750 kg.
Læssehøjde: Fra 547 mm.
Varerum: 1.817 x 1.527/1.200 mm.
Skydedør: 675/759 mm.
Bagdøre: 1.241 x 1.196 mm.
Varerum: 3,4 kubikmeter (SmartCargo 3,9 kubikmeter).
Antal europaller: 2.
Totalvægt: 2.390 kg.
Lasteevne: max. 800 kg.
Trailer: 750 kg.
Max. vogntogsvægt: 3.140 kg.
Garanti: 3 år/100.000 km. (fabrik).
Batteri: 8 år/160.000 km.
Serviceaktiveret garanti (Relax): op til 10 år.
Pris personbil fra: 299.900 kr.
Pris ekskl. moms fra: 244.900 kr. (Base+).
Pris ekskl. moms fra: 259.900 kr. (Comfort.)
Pris ekskl. moms lang udgave: 274.900 kr.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk