For kunder til den nye Volkswagen Amarok pick up er det ikke et spørgsmål, om bilen bygges af Ford i Sydafrika – det handler i store træk om at tilbyde kunderne de samme fordele som andre Volkswagen produkter – med eftermarked, service, økosystemer og kvalitet som hovedpunkter.

Det fortalte ledelsen i Volkswagen Nutzfahrzeuge, da de præsenterede den nye Amarok i en video-konference fra hovedsædet i Hannover for lidt siden.

Men med kun en tiendedel af afsætningen af pick-up biler i verden til Europa, så er det helt anderledes kunder og målsætninger, der ligger til grund til en ny Amarok.

Ingen Amarok siden 2020

Den stoppede man produktionen af i Europa for to år siden – mens produktionen af den oprindelige udgave i Argentina er fortsat.

Det er også vigtigt at fortælle, at det er Volkswagens DNA, der lyser ud af den nye Amarok – ikke mindst design – selv om den teknisk er identisk med Ford Ranger, som den bygges parallelt med i Sydafrika – det gælder platform såvel som drivline.

Udviklingspenge

Samarbejdet med Ford handler dels om at spare udviklingspenge – dels om at frigive produktion til andre biler i Hannover-fabrikken og dels for at få en genvej til nyeste assistentsystemer til erhvervsbiler – så som adaptiv fartkontrol. Amarok kan mønstre 20 nye assistentsystener for bilmodellen.

Fire dieselmotorer

Volkswagen har en stor bredde af Amarok køretøjer som single- og double cab udgaver og en masse drivliner – fire diesel og én benzin samt 10 trins automatgearkasse eller 6 trins manuel gearkasse.

Vigtigt er topmodelen som diesel med ca. 250 hk og 600 Nm moment – mens benzinkunder får 302 hk motor.

To udstyrsretninger

Der er bl.a. to udstyrsretninger I toppen – PanAmericana til terrænkørsel for øje – og Aventura med topudstyr med luksus for øje.

Bilen fås både med baghjulstræk og firehjulstræk alt efter udgave, Topmodeller får 3,5 tons trailervægt – mens andre udgaver får mindre trailervægt.

Vadedybden er øget fra 500- til 800 mm.

Dual use

Volkswagen ledelsen fortalte bl.a., at der world-wide er flest kunder, som både bruger deres Amarok som arbejds- og som fritidskøretøj –kaldet Dual use –  men med danske afgifter en sjældenhed.

Så er der mange private kunder (på hvide plader), som heller ikke ses ofte herhjemme – mens hard core erhvervskunder så som byggeindustrien er mere sporadisk på verdensplan. Den er så nok et af de vigtigste kundeområder i Danmark.

Down under

For Volkswagen er vigtigste markeder de klassiske pick-up markeder Australien. New Zealand og Afrika.

Bilen er udviklet gennem de seneste tre år sammen med Ford I Australien, hvor alle Ford Ranger modeler er udviklet fra.

Ser på elektrificerede udgaver

Fra begyndelsen er der tale om biler med benzin- og dieselmotorer, men – som Volkswagen ledelsen sagde – ser man på at tilføje elektrificerede udgaver – som hænger sammen med Volkswagens zero-emission politik.

Her er samarbejdet med Ford ikke ringe – for Ford har jo allerede lanceret deres F-150 Lightning el-pick-up i USA.

Bredt samarbejde

Samarbejdet mellem Ford og Volkswagens erhvervskøretøjer blev indgået i 2019 som ”Global Cooperation Alliance” – set i lyset af, at produktionen af denne type køretøjer er relativt begrænset. Samarbejdet gælder alle Ford/VW-erhvervskøretøjer.

Ford skal også bygges den næste Volkswagen Transporter sideløbende med Ford Transit Custom (i Tyrkiet) – men Volkswagen allerede bygger Fords nye Transit Connect (i Polen) sideløbende med Volkswagen Caddy.

Stadig konkurrenter

Men samarbejdet skabte opsigt, da de to mærker er blandt de hårdeste konkurrenter på det europæiske marked, når det gælder erhvervskøretøjer.

Men igen blev det præciseret, at selvom de to fabrikker har udviklet bilerne sammen gennem tre år – så arbejder man videre hver for sig nu som konkurrenter – hvor Volkswagen videreudvikler bilen i VW-regi.

Ingen snak om priser

Også priser er noget, som de to fabrikker holder hver for sig. Det er ikke samme produkt, som Volkswagen ledelsen udtaler – selv om teknikken er den samme. Ydermere understreger man, at den kommende Amarok i hvert fald skal holde i 10 år.

Men Ford og Volkswagen har samarbejdet om produktion tidligere – bl.a. med de førsteSUV modeller Ford Galaxy og VW Sharan med produktion i Portugal.

I Danmark i 2023

Produktionen begynder her til efteråret – med lancering sidst på året. I Danmark dog først i begyndelsen af 2023. Præmiere fejrer Amarok på den store IAA transportmesse i Hannover i september.

Nyttelasten er øget til 1,2 tons. En europalle kan stå på tværs mellem hjulkasserne. Da den øgede akselafstand er vokset mere end dens samlede længde, er karrosseri-overhængene blevet kortere, hvilket har positiv indflydelse på til- og frakørselsvinklen – og dermed på køreegenskaberne.

Kabinen har et digitalt cockpit og et infotainmentdisplay i tabletformat. Man kan også vælge læderlook med kantsyninger på instrumentbrættet. Dertil et luksus-audio system. De sportslige sæder kan indstilles elektrisk.

Rendyrket erhvervsbil

Herhjemme sælges Amarok typisk på gule plader til erhvervsvirksomheder – og ikke som i udlandet som fritidskøretøj, da prisen vil blive ekstrem høj. Der kører formentlig ikke mange af den nuværende model, som ikke har anhængertræk.

Der kan vælges mellem fem udstyrsudgaver – udover de to nævnte luksusversioner også basismodellen, der blot hedder ”Amarok” – og de næste udgaver kaldet ”Life” og ”Style.”

Der er indtil videre solgt mere end 830.000 eksemplarer af Amarok i Europa, Sydamerika, Sydafrika og Oceanien.

Amarok betyder ulv

Siden 2016 har Amarok været produceret alene med V6 motor – men miljøkrav har gjort det nødvendigt atter at tilbyde bilen med fire cylindre. Mere end 815.000 køretøjer er blevet solgt på tolv år.

Amarok har været tilgængelig i serieproduktion siden 2010. Dens navn er afledt fra inuit-sproget og betyder ulv

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk