Halvandet år efter lanceringen i Norge, kommer den kinesiske elvarebil BYD til Danmark – i første omgang med den lille BYD T3.

Importøren er den samme, som importere Maxus, men Steffen Vilstrup – landechef for RSA Danmark – understreger, at forhandlerne ikke bliver de samme, som sælger Maxus.

Ladekabel koster ekstra

Et type 2 ladekabel på seks meter koster ekstra 2.500 kroner. Et nødkabel følger dog med. Garantien er på fem år eller 100.000 km. Dog otte år eller 160.000 km på batteriet.

Der kommer cirka 2.000 enheder af bilen til Europa i år, så der bliver nok rift om bilen, der herhjemme sælges for 249.900 kroner plus moms.

Licensproduceret Nissan

VOTY.dk har været en tur i det østjyske – med udgangspunkt i RSA Danmarks domicil syd for Aarhus – for at stifte nærmere bekendtskab med bilen, som faktisk er bygget på licens fra Nissan – som kopi af den nu hedengangne Nissan E-NV200.

Den oprindelige diesel NV 200 vandt faktisk titlen Van of the Year.

Får mindre batteri

Der er dog visse tekniske ændringer på den kinesisk byggede udgave – den kommer fra i dag med et 49 kWh batteri mod 50,2 kWh batteriet, som blev benyttet fra begyndelsen i f.eks. Norge. Det nye Blade batteri er BYD’s eget. Vi prøvede dog bilen med 50,2 kWh batteriet.

Faktisk indledte BYD tilværelsen som batteriproducent – bl.a. til en masse europæiske bil- og computerproducenter. I dag bygges bl.a. busser (som kører i Danmark) samt gaffeltrucks og lastbiler (T7 og T9) – og lastbilerne r også på vej.

Bedre nyttelast

Det mindre batteri skulle man tro var en tilbagegang, men det er samtidig lettere og giver også øget lasteevne.

Ydelsen er 136 hk og drejningsmomentet er 180 Nm – og virker 100 pct. fra start. Bilen har forhjulstræk.

Ladetid med vekselstrøm er ned til 7,5 timer med 6,6 kW-lader. Bilen har også jævnstrømsstik og kan lade med 40 kW.

Aarhus-Vejle tur/retur

Vores test, som gik til Vejle og retur ad små, snoede biveje – begyndte med en rækkevidde på 294 km, som ifølge instrumenteringen skulle være 90 pct. Max. rækkevidde skulle være 310 km WLTP.

Bilen havde kørt 309 km fra start – og nåede 523 km ved aflevering næste dag med 47 km rækkevidde tilbage ifølge urene.

Det vil sige ca. 260 km i alt – og vi kørte virkelig ikke aggressivt og slet ikke på motorvej. Men det er jo også en skoboks på hjul med stor vindmodstand. Bilen er bedst til lokal og regional kørsel, hvor rækkevidden også er god.

80 km/t

Bilen kan fremover da også kun køre 80 km/t, men den er hurtig i afsættet. Bilen har 1-trins automatgear. Der er ikke flere trin for rekuperering af bremsenergi, men der samles lidt op ved opbremsning og ved friløb.

I forhold til dens ophav er kvaliteten noget tilbage at ønske – med ringere samlekvalitet og mere brug af plast. Der er således heller ikke læderrat – og rattet kan ikke indstilles to-vejs.

God støtte i sæder

Sæderne med plastbetræk gav dog god støtte – og der var god plads til at indstille førersædets hældning – og så var der armlæn.

Styretøjet virker også ganske præcist – men der er få indstillingsmuligheder af førersædet. Men man sidder faktisk udmærket bag rattet – modsat i mange andre små varebiler.

Der er også god aflæggeplads i kabinen.

Skydedøre gik trægt

Skydedørene gik meget trægt – og da vi nærmest kørte uden læs, var affjedringen bagtil ret løs.
Der er dog elhåndbremse som noget nyt – og der er varme i sæderne og i spejlene. Vi skal også nævne usb-stik.

Når det gælder sikkerhed fandt vi elektronisk stabilitetsprogram, to airbags, bakkamera, aircondition, p-sensor bag, 16 tommer aluminiumsfælge og LED lygter for og bag.

Fra importøren er der lagt alu-plade i gulvet af varerummet – og der er fire fastgørelseskroge. Bilen må laste 720 kg. Varerummet er på 3,5 kubikmeter. Læssehøjden målte vi til 53 cm.

Fakta BYT T3 49 kWh:

Max. ydelse: 134 hk.
Max. moment: 180 Nm.
Topfart: Opgivet 80 km/t.
Rækkevidde testbil v. start: 294 km.
Rækkevidde snit WLTP: 269 km.
Testforløb: 229 km.
Rækkevidde tilbage: 47 km.
Forbrug: 247 km.
Batterikapacitet: 50,3 kWh.
Energiforbrug: 229 Wh/km.
Ladetid vekselstrøm v. 6,6 kW: 7,5 timer.
Hurtigladning jævnstrøm: 40 kW.
Gear: 1 trins aut.
Træk: Forhjulstræk.
Dæk: Linglong Crosswind HP 010 ½95/60 R 16 c.
Totalvægt: 2.420 kg.
Egenvægt: 1.700 kg.
Nyttelast: 720 kg.
Udvendige mål: 4.460 x 1.720 x 1.875 mm.
Akselafstand: 2.725 mm.
Varerumsmål: 1.950 x 1.400 x 1.300 mm
Mellem hjulkasser: 1.210 mm.
Mål sidedøre: 630 x 1.180 mm.
Mål ved bagdør (tophængslet): 1.160 x 1.220 mm.
Varerum volumen: 3,5 kubikmeter.
Læssehøjde: 53 cm.
Affjedring for: Uafhængig.
Affjedring bag: Bladfjedre.
Garanti: 5 år/100.000 km.
Garanti batteri: 8 år/160.000 km.
Pris ekskl. moms: 249.900 kr.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk