Den første elektriske pick-up lander allerede herhjemme i november – den kinesiske Maxus eT90. Prisen er 419.900 kroner uden moms med plads til to personer. Bilen fås med fem sæder – her er prisen ikke oplyst.

Den har en rækkevidde på 330 km efter WLTP gennemsnits-normen. Batteri-kapaciteten er oplyst til 88,5 kWh.

Ydelsen er på 204 hk og drejningsmomentet er 310 Nm. Endvidere leveres den med batterivarmer som standard. Den måler 5,37 meter i længden, 1,9 meter i bredden og 1,80 meter i højden. Akselafstanden er på 3,15 meter.

Laster et tons

Bilen skulle have en lasteevne på cirka et tons – men en trailervægt er ikke oplyst. eT90 er som varerum testet med last (som N1 varebil) hvor M1 personbiler ikke testes for brændstofforbrug med last og passagerer.

Maxus eT90 skulle være veludstyret – og fra udstyrslisten kan nævnes 10,3 tommer touchscreen, 6-vejs sædejustering til fører og forsædepassager, Apple CarPlay, lædersæder og tovejs justerbart læderrat. Standard er esc (elektronisk stabilitetskontrol,) bakkamera, parkeringssensor og Hill Decent Control. Adaptiv fartpilot og nødbremse nævnes ikke.

Håber på forudbestillinger

Maxus importøren RAS Danmark glæder sig til at lancere Europas første elektriske pickup – i et segment, som tidligere kun har været forbeholdt fossildrevne biler.

”Vi oplever en ekstrem interesse omkring pickuppen, og har bestilt et stort antal biler. De første biler forventes at blive leveret i indeværende år, men vi åbner for forudbestilling allerede nu,” siger country manager hos RSA Danmark og dermed Maxus Danmark, Steffen Vilstrup.

Stor succes med pick-up’s

Vilstrup tilføjer, at RSA i Norge – moderselskab til RSA Danmark – har stor erfaring med salg af pickup trucks – da man markedsfører Isuzu D-Max i Norge –  og naturligvis vil bruge ekspertise fra eget hus til at optimere eT90 til det danske marked.

”Vi har store forventninger til modtagelsen af eT90. Vi rammer et helt nyt segment, hvor bilen fungerer lige så godt som en livsstils-/familiebil, da den rammer det kommercielle marked,” siger Steffen Vilstrup.

Diesel pick-up’s dyre

Han peger på, at fossilt drevne fem-sæders pickups sælges med meget høje afgifter, og derfor er salgsvolumen meget begrænset i dag på hvide plader.

Grundet at elbiler er underlagt en afgift-besparelse på registreringsafgiften, har Maxus eT90 en meget fordelagtig pris i markedet.

Tesla har også barslet med en pick-up – men hvordan den markedsføres, vides ikke. Desuden har Ford lanceret deres F-150 Lightning i eludgave. Men den er ikke sat på salgslisten i Europa – endnu.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk