(HANNOVER)

Danmarks p.t. tredje-mest solgte varebil i 1-tons klassen herhjemme kommer nu i en elektrisk udgave med en rækkevidde på 240 km – Renault Trafic.

Bilen har præmiere på IAA-transportmessen, der foregår i Hannover i disse dage – og nyheden blev afsløret af chefen for Renaults varebiler, Heinz-Jürgen Löw.

”Renault Trafic Van E-Tech Electric har alle de samme kvaliteter som dets konventionelle forgængere, der er solgt i mere end 2.2 mio. styks i 50 lande kloden over,” fortæller Søren Hyltoft, informationschef for den danske importør.

Trailervægt på 750 kg.

Som det er tilfældet for de andre kendte elektriske varevogne som Kangoo og Master er der ikke gået på kompromis i for hold til Trafic på almindeligt brændstof, er meldingen fra Renault.

Interessant er, at Trafic Van E-Tech kan laste 1,1 tons – men trailervægten er dog begrænset til 750 kg. Ligesom en havetrailer.

Fås med adaptiv fartpilot

Varebilen er i seneste generation blevet opdateret med en lang række sikkerhedssystemer.

Trafic har i tidligere udgaver, senest af den uafhængige EuroNCAP crashtest organisation, fået kritik for manglende sikkerhedsudstyr – i seneste test fra 2020 har organisationen vendt tommelfingrene ned, når det gælder bilens sikkerhed.

Det retter den nyeste udgave op på. Bl.a. ved at tilbyde adaptiv fartpilot til ca. 2.500 kr. plus moms i Van-udgaven. Bakkamera er også på udstyrslisten.

Sammen med Nissan

Trafic bygges på Renauls dedikerede varebilsfabrik Sandouville i Frankrig, hvor også alliancepartner Nissans NV300 bygges, men hvornår den kommer i eludgave- det vides p.t. ikke.

Det er mere end 40 år siden, at den første Trafic blev præsenteret. Siden er to millioner biler med Renault skilte blevet bygget.

Man vil også styrke den fælles batteristrategi, der sigter mod at sikre en global 220 GWh-produktionskapacitet i 2030.

Batterier fra Japan

Og det er faktisk Nissan, der skal lede udviklingen af en ny all-solid-state batteri teknologi – og det skal ske i Yokohama i Japan.

Den nye batteriteknologi vil kunne masseproduceres fra 2028 – og vil bringe omkostningerne yderligere ned til 65 dollars pr. kWh – og dermed fremskynde det globale skift til elbiler.

Fakta – Trafic Van E-Tech Electric:
• Den fås i to længder 5.08 meter eller 5.48 meter og højde på henholdsvis 1.967- og 2.498 meter.
• Lastvolumen fra 5.8- til 8.9 kubikmeter.
• Lastlængden kan udvides til op til 4.15 meter – i L2 versionen
• Kommer med 90 kW motor med 750 kg anhængervægt og kan fragte op til 1.1 ton.
• Batteriet er på 52kW og bilen har en rækkevidde på 240 km (WLTP).
• For at oplade batterierne er der tre muligheder.
o Single-phase 7kW AC charger (vekselstrøm).
o 22kW AC charger for rapid charging at public charging stations.
o Mulighed for 50kW DC charger (jævnstrøm.)

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk