Range Rover Evoque – klassens nok fineste bilmodel. Selv farven på testbilen er fornem – Portofino blå – opkaldt efter den berømte norditalienske havneby.

I Range Rover Evoque er der prestige for alle pengene – og ser man på Range Rover Evoque priser tidligere, var det de færreste beskåret at vælge den aristokratiske bilmodel – men med plug-in hybrid teknik er der med statstilskud over 100.000 kroner at spare på hvide plader i forhold til en dieseludgave.

1.600 kg. trailervægt

P300e er betegnelsen for testbilen – som i basisudgave koster 535.000 kroner og i den testede og topudstyrede SE udgave 774.900 kroner.

Op mod en fjerdedel af Land Rover og Range Rover kunder vælger traditionen tro bilerne som Van – og så er prisen 475.684 kroner plus moms (579.000 kr. inklusive moms).

Som Van er den ikke mindst spændende, fordi den må trække en trailer med bremser på 1.600 kg. Det er 200 kg. mindre end benzinudgaven.

62 km på el

1.200 liter rummer varerummet. Vi skal også nævne den elektriske bagklap og de fire fastgørelseskroge i varerummet.

Der er også et lille rum under gulvet. Vi kan også nævne god aflæggeplads i kabinen, men vi savnede dog handskerumslås.

Opladningshybridbilen kan køre op mod 62 km på ren el – da vi hentede testbilen, stod rækkevidden oplyst til 48 km – men det betyder, at man kun skal køre småture i omegnen for ikke at ramme kørsel uden el – og så er den ikke så økonomisk.

Spar strømmen til byen

Man kan dog vælge e-save på motorvej – og spare strømmen til byen. Ellers er der el og hybridkørsel.

Litium-ion batteriet yder 15 kWh. Forbruget sammen med el ligger op mod 71,4 km/l – men det er umuligt at opnå.

For bilen er kun bestykket med en 3-cylindret motor på 1,5 liter, som lyder anstrengt ved hurtig acceleration. Men med 8-trins automatgear er skiftebevægelserne bløde og komfortable.

80 pct. på en halv time

Med strøm på anlægget er ydelsen 309 hk – uden strøm 200 hk. Men opladet når man til 100 km/t på bare 6,4 sekunder – og man har et drejningsmoment på 540 Nm. Topfarten er 213 km/t – på ren el dog kun 135 km/t.

Opladningen tager en halv time i hurtiglader (op til 80 pct.) – mens det i en wall box i carporten opgives til halvanden time. Men opladning er vigtig for at få optimal udnyttelse af bilen.

Selv om de fleste Evoque biler mest i de større byers pænere adresser, er Evoque en mester i terrænet, men uden el er dens præstationer derude ikke så gode som med fuld strøm – derfor er arbejdshest-udgaverne af bilen nok fortsat først og fremmest med dieselmotor.

Legendarisk i terrænet

Men ikke et ondt ord om bilens off road præstationer – de er legendariske. Her er de bare blevet pænt pakket ind. Meget af indstillingerne går via bilens 10 tommer touchscreen – der vipper op og ned – men det kræves fortsat træning.

Men virker – det gør bilen derude, hvor asfalten er sluppet op. Der er nemlig køreprogram til 4×4 kørsel. Der er valg imellem eco/landevej, sne og grus, ørken og mark/terræn.

Masser af udstyr

I SE udstyrsmode mangler der ikke meget – med 20 tommer alufælge, LED lygter, el-justerbare lædersæder, trådløs opladning af mobiltelefon, læderrat, midterboks med to usb-stik, 360 grader bird-view kamera og to-zone klimaanlæg.

Range Rover Evoque i basisudgave har ikke adaptiv fartpilot – men det havde SE test-modellen. Vi skal også nævne skiltegenkendelse, blindvinkelalarm, nedkørselsassistent (hill descend).

Komforten bag rattet er fornem – man opnår en ypperlig kørestilling. Sæderne er læderbetrukne, men der er hård plast på den øverste del af instrumentbrættet.

Fakta – Range Rover Evoque SE P300e phev:
Motor: 3 cyl. Turbo-benzin.
Slagvolumen: 1.496 ccm.
Ydelse: 200 hk.
Moment: 300 Nm.
Elmotor: 109 kW.
System ydelse: 309 hk v. 5.500 omdr.
Moment: 540 Nm v. 2.000-2.500 omdr.
Topfart: 213 km.
Acc. 0-100 km/t: 6,4 sek.
Forbrug WLTP snit: 71,4 km/l.
CO2 udslip: 32 g/km.
Bremser: Vent. Skiver for og bag.
Vendediameter: 11,6 m.
Vadedybde: 530 mm.
Til/frakørselsvinkel terræn: 25/30,6 grader.
Rampevinkel: 20,7 grader.
Træk: 4×4.
Trailervægt: 1.600 kg.
Totalvægt: 2.660 kg.
Nyttelast: 2.157 kg.
Rækkevidde: Op til 62 km (testbil: 48 km).
Gear: 8 trins aut.
Dæk: Pirelli Scorpion Zero All Season 235/50 R20.
Pris hvide plader: 774.900 kr.
Pris Van ekskl. moms: 475.684 kr.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk