(PARIS)

Der har altid været godt gang i retrobiler – tænkt bare på vores generations Mini og Fiat 500. Begge med kæmpe succes.

Men i Frankrig kan man også – og der var stor interesse, da Renault viste en ny nybil på basis af den oprindelige Renault 5.

Den bliver nu fulgt op med en elektrisk retro udgave af Renault 4 – kaldet 4Ever Trophy, som fabrikken har løftet sløret for på Paris-biludstillingen i dag.

Fra 1961 til 1993

Renault 4Ever Trophy er både en hyldest til den legendariske Renault 4 (og den næste identiske og mere spartanske R3), som blev bygget i otte millioner eksemplarer på 17 fabrikker i verden fra 1961 til 1993.

En praktisk allround bil – den første i sin klasse med stor bagklap. Og den blev populær både som personbil og varebil – bl.a. brugt i stor stil af det danske postvæsen. Sidst R4 postbil blev taget ud af tjenesten i 1999.

Bilen var oprindeligt ikke en off road som 4Ever Trophy – men den nye showcar er faktisk en hyldest til 4L Trophy humanitarian rallybilen.

Til forpræmiere

VOTY.dk var allerede i Paris for nogle uger siden til en forpræmiere på en række at fabrikkens elektriske projekter – målrettet bytransport af både gods og folk – og talte med folkene bag den helt særlige 4L-retromodel.

På biludstillngen er den først og fremmest et trækplaster, en showcar – der selvfølgelig hylder originalen – men også viser, man vi kan vente os af en kommende, ny model. For Renault vil genoplive ikonet.

Moderne EV-platform

Renault 4Ever Trophy er selvfølgelig meget anderledes end den endelige bilmodel – med sit hævede karosseri, som mere er en SUV form end den oprindelige Renault – og prototypen har bl.a. lysdioder som lygter, kamerabaserede sidespejle, kulfiber på taget og store 19 tommer hjul.

Projektleder på R4Ever Laure Grégoire understregede, at der jo kun er ét showcar, som jo ikke er så praktisk som den gamle R4, men man har bl.a. brugt samme platform som Renault 5 show-bilen – som er fabrikkens kendte CMFD-EV platform.

For i 2025 vil 45 pct. af alle SUV biler være elektriske, siger Laure Grégiore.

Last mile delivery

Men en retro Renault 4-model vil være oplagt som ”last mile” delivery varebil – netop som dens ophav var i 60’erne. Nu skal bilen bare være elektrisk.

Teamet, som vi mødte, har udviklet Renault 4Ever Trophy under ledelse af Gilles Vidal, som er Renault Design Vice President.

Med bl.a. Laure Grégoire i spidsen har teamet mildest talt givet den originale ide bag Renault 4 et nyt og moderne udtryk. Og giver et godt fingerpeg om, hvordan en kommende Renault 4 kunne se ud.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk