Volvo Trucks har udviklet en serie af tunge elektriske lastbiler som lange chassiser, der er skræddersyet til bygge- og anlægssektoren.

Der er tale om konventionelle lastbiler med langt chassis med kraftige opbygninger som tippelad, betonmixere og kraner.

Ved at bruge elektriske lastbiler kan virksomheder dermed imødekomme en øget efterspørgslen efter transportløsninger med lavere støjniveau og nul udstødningsemissioner på- og omkring byggepladser.

Stigende efterspørgsel

Efterspørgslen efter elektrificeret transport i bygge- og anlægssektoren er stigende med nul-emissionszoner i byerne og bygge-virksomhedernes behov for at opfylde sine klimamål.

Den svenske lastbilsproducent har derfor udviklet kraftige elektriske lastbiler som langt chassis, der gør det muligt for bygherrer og leverandører til byggeriet at skifte til mere bæredygtig transport.

Mange entreprenørlastbiler kører ofte forholdsvis korte afstande og ofte i pendulfart f.eks. med levering af materialer til byggepladser. Det gør dem meget velegnede til elektrificering.

Kan skræddersyes

”Vores elektriske lastbiler som langt chassis kan skræddersyes til at klare mange af disse opgaver. Det betyder, at vores kunder i bygge- og anlægssektoren nu kan få de samme lastbiler, som de bruger i dag, men i elektriske udgaver. Det giver dem forbedret manøvredygtighed, reduceret støjniveau og ingen udstødningsemissioner,” forklarer Jessica Sandström, Global Product Manager hos Volvo Trucks.

De nye elektriske lastbiler kan specificeres fleksibelt takket være en række forskellige førerhus- og batterimuligheder og et bredt udvalg af akselkonfigurationer.

Bredere udvalg

Dette åbner yderligere for et bredere udvalg af chassis-muligheder f.eks. med kortere akselafstande på helt ned til 3.900 mm., hvilket skaber fleksibilitet ved tilpasningen af lastbilen til at klare forskellige kørselsopgaver i bygge- og anlægssektoren.

Kunderne kan vælge batteripakker fra seks batterier og ned til to, så lastbilen matcher deres særlige krav til rækkevidde og nyttelast. De nye elektriske lastbiler har en batterikapacitet fra 180 til 540 kWh.

”Når det kommer til batterikapacitet, kan de specificeres til at matche de faktiske kørselsopgaver og ruter. Ved at undgå flere batterier på lastbilen end nødvendigt kan nyttelasten og dermed produktiviteten øges,” siger Jessica Sandström.

Optimere energiforbrug

Muligheden for at vælge mellem tre forskellige typer kraftudtag på de elektriske lastbiler med langt chassis gør det lettere at integrere forskellige typer opbygninger – så som elektrisk drevet e-kraftudtag, gearkassedrevet kraftudtag samt el-mekanisk kraftudtag.

Både det elektrisk-mekaniske og gearkassedrevne kraftudtag giver muligheder for at optimere energiforbruget og reducere støjniveauet.

Volvo Trucks er den eneste globale lastbilproducent med et komplet udvalg af elektriske lastbiler i serieproduktion allerede i dag. Selskabets mål er, at halvdelen af det globale salg af nye Volvo-lastbiler skal være elektriske senest i 2030.

Volvo FM Electric og FMX Electric med langt chassis:
(Lanceret til salg i december 2022 med produktionsstart i marts 2023:)

Max effekt: 490 kW
Drivenhed: 3 elektriske motorer
Batteri: 450-540 kWh, 5-6 batteripakker
Førerhus: med sovekabine, med højt tag, med ekstra højt tag og sovekabine
Akselafstand: 4.300-6.700 mm.
Akselkonfigurationer: 4x2R, 6x2R, 6x4R, 8x2R, and 8x4R
Kraftudtag: Elektrisk e-kraftudtag, gearkassedrevet kraftudtag samt el-mekanisk kraftudtag

(Lanceret til salg i februar 2023 med produktionsstart i maj 2023:)
Max. effekt: 330 kW
Drivenhed: 2 elektriske motorer
Batteri: 360 kWh, 4 batteripakker
Førerhus: Kort dagførerhus
Akselafstand: 3.900-6.700 mm.

(Lanceres til salg i juni 2023 med produktionsstart i september 2023:)
Batteri: 180-270 kWh, 2-3 batteripakker

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk