Kia planlægger at vise den første PBV-model i virksomhedens dedikerede PBV lineup i 2025. (Purpose Built Vehicles eller biler skræddersyede til særlige formål).

Den første model vil være en mellemstor PBV, som vil være baseret på “eS” platformen – en fleksibel skateboard-platform dedikeret til fuldt elektriske PBV’er, der kan kombineres med forskellige typer karosserier.

Tendenser i markedet

Den første PBV-model, indtil videre kaldet SW, er udviklet til at imødekomme forskellige behov og nye tendenser i markedet, såsom elektrisk kurérservice, moderne bildeling, samkørsel og B2B transaktioner takket være dens lastestruktur og en praktisk rummelige kabine.

Efter lanceringen af den mellemstore SW planlægger Kia at udvide sit produktsortiment til store PBV’er, der kan bruges til logistik, levering af friske fødevarer, multi-sæde shuttleservice og mobile kontorer eller butikker.

Dertil små PBV’er og en mellemstor robottaxa anvendt med selvkørende teknologi.

Store investeringer

Ved den særlige ceremoni i Korea forleden skitserede koncernledelsen også målet om at blive én af verdens tre største elbilproducenter i 2030 gennem det kombinerede salg af elektriske modeller på tværs af mærker. (Kia er del af Hyundai Kia Automotive Group.)

Koncernen meddelte også, at den planlægger at udvide den årlige produktion af elbiler i Korea til 1,51 millioner enheder og den globale volumen til 3,64 millioner enheder inden 2030.

For at muliggøre sådanne planer, planlægger de at investere 24 billioner KWR (ca. 122 milliarder kroner) inden for elbilsektoren. I 2030 vil gruppen have et samlet udvalg på 31 EV-modeller.

Anlæg til PBV-produktion

Ved ceremonien kunne Kia annoncere det første dedikerede anlæg til produktion af elektriske purpose-built vehicles (PBV).

Kias præsident og administrerende direktør, Ho Sung Song, kunne melde ud om en samlet investering på 24 billioner KRW eller 123 mia. kr.) i den indenlandske elbilindustri inden 2030.

”Vores fokus er at øge konkurrenceevnen for hele elbilens økosystem, herunder forskning og udvikling, produktion og infrastruktur, og at føre an med hensyn til at fremme forandring og innovation i den globale bilindustri”, sagde Ho Sung Song.

PBV fra 2025

Kia investerer omkring en trillion KWR (ca. 5 mia . kroner) i de 99.000 hektar jord, hvor virksomheden planlægger at starte masseproduktionen af PBV’er allerede i andet halvår af 2025.

Når fabrikken står klar, forventer Kia at producere 150.000 enheder det første hele år, med potentiale til at udvide i takt med fremtidige markedsforhold.

For at følge op på sine PBV-planer, har Kia allerede lanceret elbilen Niro Plus – og er et eksempel på Kias funktion som leverandør af fremtidssikrede mobilitetsløsninger.

Fremtidens mobilitet

Kia undersøger med bilen forskellige muligheder for at gøre mennesker og virksomheder mobile med løsninger ud over de traditionelle biler, og koncernen forventer, at mærkets PBV-modeller bliver en vigtig del af fremtidens mobilitet.

Kia Niro Plus bliver i første omgang lanceret som en fuldt elektrisk taxa i Korea, hvor koncernen modificerer den første generation af Niro EV, så den opfylder kravene til moderne bildeling.

PBV platform

Kia planlægger som nævnt at blive førende på PBV-markedet senest i 2030. I den forbindelse udvikler koncernen en dedikeret platform til fremstilling af PBV’er i forskellige former og størrelser med henblik på at imødekomme kundernes nye behov og markedstendenserne.

En af de innovative fremstillingsprocesser, der skal implementeres på det nye PBV-anlæg, er kendt som “celle-metoden”, der gør det muligt netop at masseproducere køretøjer med forskellige kundekrav.

Kia vil lancere sin første dedikerede PBV-model i 2025, hvor det globale PBV-marked forventes at være modnet.

Skræddersyet til kunderne

Mærkets første dedikerede PBV får samme størrelse som en mellemstor bil med muligheden for at skalere den til specifikke formål.

”Kia ændrer sin forretningsstrategi til at fokusere på udbredelsen af elbiler og introduktionen af nye mobilitetsprodukter, der er skræddersyet til brugernes behov i hele verden. Niro Plus er vores første skridt ind i PBV-universet – et marked med stort potentiale for fremtiden,” siger Sangdae Kim, som er chef for Kias eLCV Business Division.

Dual-Use

Niro Plus afspejler også en stigende efterspørgsel efter fuldt elektriske erhvervstransport-løsninger inklusive taxakørsel og bildelings-tjenester.

Kia planlægger en generel version af Niro Plus til private, som både kan bruges til mange erhvervs- og rekreative formål – populært kaldet ”Dual Use.”.

Til erhverv og fritid

For eksempel forestiller Kia sig et scenarie, hvor en ejer af en lille virksomhed bruger Niro Plus til erhvervsformål i løbet af ugen, samtidig med at den udnyttes mest muligt, ved at benytte bilens alsidighed i fritiden.

Efterspørgslen efter kurér- og logistiktjenester er steget markant efter den vækst i internethandlen, som har fundet sted i løbet af Covid-19-pandemien.

I takt med at PBV-markedet vokser, planlægger Kia løbende at udvide modelrækken fra mikro-PBV’er til store PBV’er, der potentielt kan være et alternativ til offentlig transport eller endda fungere som mobile kontorer.

Import er aktuelt på sigt

Pressechef Lene Mejdal Iversen fra den danske Kia-importør har tidligere udtalt, at der ingen planer er om en dansk PBV-import foreløbig.

”Men det kan sagtens blive aktuelt på sigt, når man ser på behovet over ”Last Mile” leveringer af pakker i bycentre,” udtalte Lene Majdal Iversen.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk