Forskere ved Chalmers tekniske højskole i Göteborg (University of Technology) har nu vist, at tunge lastbiler på el kan være billigere at køre end på diesel – noget, som mange for få år siden troede ville være umuligt.

Undersøgelsen er kommet i stand som et samarbejde mellem Triple F-projektet (den svenske transportstyrelse) og Volvo Trucks. Finansieringen er hentet hos svenske Trafikverket.

“Jeg var selv overrasket over resultatet og troede ikke, det ville blive så godt,” udtaler Johannes Karlsson, ph.d.-studerende i styringsteknik ved Institut for Elektroteknologi på højskolens hjemmeside.

Kørselsmønstre

Johannes Karlsson har forsket i en metode, hvor man kan vælge den rigtige størrelse batteri ved hjælp af kørselsmønstre.

Mere specifikt er deres undersøgelse inspireret af et rigtigt transportfirma, der kører faste ruter mellem Helsingborg og Stockholm.

I undersøgelsen bruges lastbilerne til at hente og aflevere gods om dagen og langturstransport om natten.

To batteristørrelser

”Vi har sammenlignet to batteristørrelser med to scenarier for prisen på hurtig opladning. Denne type tunge lastbiler ser ud til at kunne elektrificeres på en omkostningseffektiv måde,” siger Johannes Karlsson.

Resultaterne viser, at det mindre batteri er mest omkostningseffektivt, forudsat at prisen på offentlig hurtigopladning er lav, hvilket burde være rimeligt – ifølge undersøgelsen.

Billigere end diesellastbiler

Fordelen ved det mindre batteri er, at man kan have tungere last, mens fordelen ved det større batteri er, at man ikke behøver at bruge DC-hurtigopladning – og i stedet oplade billigere i virksomhedens egne AC-opladere (Wallbox).

“Det er muligt at elektrificere tunge lastbiler, der kører lange afstande, så det er lige så billigt eller billigere end diesellastbiler, hvis man kører på den rigtige måde,” siger Johannes Karlsson.

Ni kroner plus moms

Batteristørrelsen kan bestemmes ved at udsættes for lette belastninger – såsom pakker eller grøntsager – i forhold til, at man transporterer tunge belastninger – såsom drikkevarer eller tømmer.
I undersøgelsen er dieselprisen sat til kun 1,20 Euro/liter ekskl. moms (cirka 9 kr.).

Konklusionen er, at det stadig kan være billigere at køre med tunge elektriske lastbiler end dieseldrevne.

“Vi håber, at positive resultater af denne type kan bidrage til en hurtigere overgang fra nutidens diesellastbiler – og at de med tiden vil blive helt erstattet,” siger Johannes Karlsson.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk