Fra årsskiftet bliver det forbudt at køre til Sverige i lastbil og bus over 3,5 tons totalvægt uden vinterdæk på de trækkende hjul.

Reglen vil fremover gælder fra 1. december  til 31. marts – men første gang fra 1. januar 2013.

Kravet gælder i vintervejr, hvilket vil sige ved frost, sne, is eller lignende på vejbanen. Der sker mange ulykker om vinteren, som betyder store trafikale problemer med lange køer. Derfor skærper svenskerne  kravene til dæk nu.

”Med beslutningen vil vi tilføje endnu en brik til sikrere veje og et bedre trafikflow – både for virksomheder og privatpersoner. Ændringen gælder for alle tunge køretøjer, uanset nationalitet og vil derfor bidrage til både sikkerhed og konkurrenceneutralitet, siger den svenske minister for infrastruktur, Catharina Elmsäter-Sword.

Stadig 5 mm mønster
Sammen med det nye krav om vinterdæk, gælder stadig kravet om mindst 5,0 mm mønsterdybde på alle dæk på det trækkende køretøj.

”De fleste vognmænd, som bevæger sig over landegrænserne, heldigvis set lyset for længe siden, og deres biler er udstyret med de nødvendige dæk. Men det står da i skærende kontrast, når den danske lovgivning kun foreskriver 1,0 mm mønsterdybde på lastbiler, der bevæger sig på de danske veje. Ikke underligt at vi i vintervejr ofte oplever lastbiler der sidder fast i sne og på glatte veje, selv i gaderne i indre by – og især på motorvejsramper, med store trafikale gener til følge, siger Volker Netz, direktør og  ansvarshavende redaktør, Dækbranchens Fællesråd.
  
For knap to år siden var der en høring, der handlede om mere mønsterdybde på lastbildæk, og lovkrav om brug af vinterdæk på personbiler i Danmark – på samme måde som landene der omslutter os.

”Men Danmark står stadig tilbage som de eneste, der skøjter rundt uden krav om ordentlig mønsterdybde og vinterdæk, siger Volker Netz.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk