117.500 kroner plus moms. Det er begyndelsesprisen på den nye Ford B-Max som gulpladebil i mindste udstyrstrin Ambiente og med 1,4 liters benzinmotor på 90 hk.

Med næste udstyrstrin Trend og med 1,0 liters EcoBoost benzinmotor på 3 cylindre (valgt til årets motor i Europa)  skal man give 1.590 kr. mere – men så går bilen også 20,4 km/l mod 16,7 km/l i den mindste version.

Skal den bruges til arbejdshest i en virksomhed på landet frem for budbil i byen,  vil de fleste nok foretrækker en diesel – 1,5 liter med Trend udstyr til 118.560 kr. plus moms eller 3.350 kr. mere for 1,6 liters med 90 hk. 1,5’eren går 24,4 km/l. i,6’eren går 25 km/l.

Gunstige priser

Springet op til topudstyret Titanium er kun knap 10.000 kroner – så det er faktisk ganske overraskende gunstige priser, at Ford melder ud med.

Hos Ford ser man B-Max som en varebil til byen ikke mindst grundet den kompakte størrelse på lige over 4 meter – så hovedparten af de biler, der skal sælges, tror man bliver det økonomiske EcoBoost.

En enkelt model fås med automatgear – også kaldet powershift, der er en dobbeltkoblings gearkasse. Det er en benzinudgave på 1,6 liter med 105 hk og et forbrug på 15,6 km/l.

Diesel til hårdt arbejde

Jeg prøvede både 1,6 diesel med 90 hk ved præsentationen herhjemme og EcoBoost benzinmotoren. Den lille benziner er virkelig kvik, men momentet er bedre i dieseludgaven. Så skal man køre med meget læs, er dieseludgaven måske at foretrække.

På vejen virkede styringen lidt ulden ved midterstillingen, men køreegenskaberne er ellers gode. Man sidder godt bag rattet – og der er god plads bag rattet trods gitteret bagved sædet.

Adgangen til varerummet er storslået gennem de to skydedøre og den store bagklap. Op til 90 cm’s bredde er der i åbningen ved skydedørene. Bagved er bredden 100 cm – så man kan placere en Europalle i bilen. Den indvendige læssehøjde er rimelig med 11 cm. – mens selve læssehøjden fra jorden til nederste kant på bagklappen 64 cm.

Den ”manglende” B-stolpe betyder en stor åbning, men det har også betydet, at dørene er ganske tunge – både fordørene og skydedørene. Trailervægten er 635 kg. Nyttelasten er 480 kg.

 

Fakta Ford B-Max 1,0 EcoBoost:

Motor: 3 cyl.

Ydelse: 100 hk v. 6.000 omdr.

Moment: 170 Nm v. 1.400-4.000 omdr.

Gear: 5.

Forbrug g/s: 20,4 km/l.

CO2 udslip: 119 gram/km.

Topfart: 175 km/t.

Acc 0-100 km/t: 13,2 sek.

Trailervægt m. bremser:  635 kg.

Nyttelast: 480 kg.

Længde: 4.077 mm.

Varerum max: 1340 x 1350 x 100 cm.

Læssehøjde udvendig/indvendig: 64/11 cm.

Pris: 119.090 kr. plus moms.

 

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk