Toyota kalder den en concept car – den nye RAV-4 SUV model, men alle specifikationer for det europæiske marked ligger stort set klar.

RAV-4 står for Recreational Active Vehicle – 4-wheel drive.

Bilen har i disse dage verdenspremiere på biludstillingen i Los Angeles i USA – vel Toyotas største bilmarked. Designet er ændret, så den følger familieskaber fra eksempelvis den nye Auris og SportsVan.

Interiøret er også nyt – med fokus på ergonomi, med anti-whiplash sæder/nakkestøtter, syv airbags, ny instrumentering og mere brug af lædertrim – og der er bedre plads end i den nuværende udgave.

Nyt er også tophængslet bagklap – umuligt tidligere, da reservehjulet sad uden på bagdøren – lige fra RAV-4 kom på markedet i 1994. Dengang var der ingen konkurrenter – i dag er der 20 lignende SUV modeller fra konkurrenterne.

Ny 2-liters dieselmotor
Teknisk er der flere motorer at vælge imellem – både benzin og diesel. De er optimerede og har bedre brændstoføkonomi end i dag. I Europa kommer der en 2-liters 149 hestes benzinmotor, en ny 2-liters dieselmotor på 122 hk og en 2,2 liters diesel på148 hk. Alle med forbedrede CO2 emissioner. Bedst er den forhjulstrukne RAV-4 med 2-liter dieselmotor g start/stop system, der udleder 127 gram CO2 pr. km. I 1994 var der kun en enkelt 2 liter benzinmotor til rådighed.

Der er valg imellem trinløst CVT-automatgear, 6-trins automatgear og 6 trins manuelt gear. Man kan også vælge imellem for- og baghjulstræk.

Et særligt Dynamic Drive System med nydesignet affjedring byder på bedre landevejsegenskaber. Man kan også vælge sport-mode. Sikkerheden er også bedre – og den er designet til at klare fem stjerner i Euro-NCAP crashtesten. Kørelyset er af LED-typen.

Smallere A-stolper
De tre generationer af bilmodellen, der har været hidtil, har solgt i 4,5 mio. enheder i 150 lande. Salget i Europa har rundet 1,2 mio. biler.

Den nye fjerde generation RAV-4 er tro mod sit ophav, men den er moderne og lever op til krav anno 2013 fra forbrugerne med hensyn til plads og alsidighed. Bilen er lavere end før – men bredere og længere. Men sidder også fem mm lavere, men sædet kan indstilles 15 mm mere i højden. Rattets vinkel er sænket 2,3 pct.

Man har bedre udsyn – gennem smallere A-stolper, der går mere udad end før – alt sammen for at give øget køreglæde. Bilens længde er 4.570 mm og akselafstanden er 2.660 mm. Læssehøjden er 645 mm.

Momentfordeling
Udstyret omfatter bl.a. bakke-start (hill start) og hjælp ved nedkørsel (Down-hill Assist). Udgaver med firehjulstræk har en særlig ny dynamisk moment-kontrol af for- og bagaksler med elektromagnetisk kobling – så momentet kan fordeles mellem for- og baghjul fra 100:0 til 50:50 –  ved 4×4 køres normalt 90:10. Man kan låse differentialet til terrænkørsel til 50:50 ved hastigheder op til 40 km/t.

Sikkerhedsmæssigt skal tillige nævnes esc stabilitets system, advarsel ved  biler i den blinde vinkel (Blind Spot)  og advarsel mod vejbaneskift (Lane Departure warning).

RAV-4 kommer til Danmark i 2013 som personbil og gulplademodel – som det altid har været tilfældet.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk