Få timer efter den nye Volvo V40 Cross Country var leveret til TJ Karrosseri i Ishøj, havde en af virksomhedens eksperter, Henrik Hansen, ombygget bilen fra personbil til Van.

Virksomheden har i mange år været specialister i at ombygge og specialbygge biler for kunderne, der oftest er bilforhandlere, der bestiller gulplade-bilerne.

For V40 modellens vedkommende, er det den danske importør, der har indgået samarbejdet med TJ Karrosseri, for at sikre, at ændringen kan godkendes af fabrikken. Men når først Van-modellen er udviklet, er det forhandlerne, der bestiller bilerne.

Ikke over fire timer
Den første V40 tog måske en uge at opbygge, men da Cross Country modellen kan benytte samme ombygnings-kit, tager det ikke mere end højst fire timer, hvis ombygningen er forberedt og alle delene er klar.

Der er mange detaljer, der skal være i orden. Eksempelvis sidder s-sele-beslagene fortsat i vognbunden af sikkerhedsmæssige grunde – for ellers kunne det gå ud over sele-alarmerne. Selve selerullerne pakkes sammen og er gemt i ombygnings-kittet.

Bygges ofte tilbage
”Ikke mindst de lidt mere eksklusive biler bygges ofte tilbage som personbiler efter en årrække – og så er selerne til at bruge. Derimod bliver selve bagsædet destrueret. Sådan er reglerne. Kunden kan ikke få sædet med under armen, siger medejer af det snart 22 år gamle TJ Karrosseri A/S, Henrik Gerlach.

I Norge, som også har de særlige Van-modeller, kan man gratis bygge tilbage til personbiler efter 10 år – efter fem år koster det så 50 procent og så videre. I Norge er der ligefrem lagerhaller, hvor bagsæderne opbevares. Herhjemme skal bilerne vurderes fra gang til gang.

Udover i Norge og Danmark findes der særligt ombyggede Van modeller i Grækenland, Holland og i Belgien.

Special-opgaver
Det er ofte lidt af en Georg Gearløs løsning, der opfylder en kundes behov. TJ Karrosseri har i mange år bygget handicapbiler, der måske skal have betjeningsgreb flyttet rundt, for at brugeren kan benytte bilen. Man har også ombygget særlige Red-Bull reklamebiler – bl.a. en Mini pick-up med en kæmpe Red Bull dåse på ladet.

Så er en Volvo V40 mere lige at gå til. Her er det mere et spørgsmål om at kunne genbruge så mange paneler som muligt – ellers bliver det dyrere at bygge bilen om. TJ Karrosseri har ombygget Volvo’er i 20 år – siden 700- og 900 serien.

Uforstående svensker
”Jeg glemmer aldrig, at de svenske ingeniører ikke kunne se, at det var nødvendigt at bygge bilerne om. Man kunne jo bære lægge ryglænet ned. At der skulle være beskatningsmæssige fordele ved ombygningen, forstod de ikke i begyndelsen, siger Henrik Gerlach.
I øvrigt bygges der indsatser, der kan skubbes ind over de nedfældede bagsæder – et hit i lande, hvor bilafgifterne ikke er et problem – og hvor man bruger bilen som varebil om dagen og personbil om aftenen. TJ Karrosseri har en aftale med en fransk producent af disse indsatser, men endnu har man ikke taget dem hjem.

150 Van’s i 2012
”I gamle dage havde vi 4-5 medarbejdere til at ombygge bilerne, men afgiftsomlægningen i 2007 stoppede salget af Van’s mere eller mindre. Vi byggede 28 Suzuki Vitara om dagen – men salget af gulpladebiler på basis af personbiler er ved at komme i gang igen så småt. Godt 150 ombygninger blev det til i 2012 – bare her hos os, siger Henrik Gerlach.

Virksomhedens største aktiv er dog opbygning og indretning af normale varebiler – eksempelvis adskillelser i kassevogne, reoler og andre indretninger.

”Vi har dog stadig mange spændende opgaver – og vi siger sjældent nej til en opgave. Vi mener selv, at vi lever op til udtrykket ”one-stop-shopping”, når det gælder karrosseriopgaver, siger Henrik Gerlach.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk