I september 2014 bliver det lovkrav, at personbiler og varebiler skal være udstyret med motorer, der opfylder Euro 6 emissionskravene.

Men Opel er på forkant – og kan allerede nu præsentere en ”CleanTech”-1,6 CDTI dieselmotor efter denne norm til deres Zafira Tourer. Herhjemme kan den fås i slutningen af året.

Teknik kendt fra lastbiler
Lastbilsmotorer har i flere år kørt med Euro 5 og Euro 6 motorer, som kræver  SCR teknologi (selective catalytic reduction), hvor der så kræves tilsætning af stoffet AdBlue, som er en blanding af urea (urinstof) og vand.

Vædsken sprøjtes ind i udstødningsgassen, hvor det nedbryder de sundhedsskadelige kvælstofilter til kvælstof og vand.

Opel kalder denne operation for BlueInjection. Brugen af AdBlue er vigtig, for at motoren overholder Euro6 normen med emissionsværdier tæt på en tilsvarende benzinmotor.

Kører 24,4 km/l
Opel Zafira Tourer 1,6 CDTI får debut på biludstillingen i Geneve til marts. Motoren, der er nyudviklet , bringer CO2 udslippet ned på 109 gram pr. km – svarende til 24,4 km/l.

Udover at være den reneste dieselmotor nogensinde i en Opel, er forbruget med 24,4 km/l efter EU-normen 10 procent lavere sammenlignet med den nuværende dieselmotor med samme ydelse.

Samtidig sætter motoren en ny standard for støj og vibrationer. Ydelsen fra motoren er 138 hk og drejningsmomentet 320 Nm.

Udviklingscenter i Torino
Motor og motorstyring er udviklet af GM og Opel på udviklingscenteret i Torino, der er hjemsted for GM og Opels udvikling af dieselteknologi.

At forskingscentret ligger i Torino kan være svært at forstå – men i 2000 indledte Fiat og GM samarbejde om at udvikle dieselmotorer – i Torino. Et samarbejde, der stoppede i 2005.

Polyteknisk universitet
GM’s teknikere er nu gået sammen med et team fra et af Italiens førende tekniske universiteter for at skabe sit nye research-center i Torino, som har til formål at reducere bilers indvirkning på miljøet.

Faciliteterne på Torinos polytekniske universitet, hvor der er 26.000 studerende, vil koste GM 750 mio. kr., hvor halvdelen kommer fra en europæisk investeringsbank.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk