Toyota må vel siges at være verdensmestre i benzin-hybrid biler efter 16 års erfaring med Prius og løbende med andre modeller.

Så de stiller med masser af erfaring – og med 28,6 km/l i gennemsnit, så er det bilen en sensation fra begyndelsen. Kun en dieselbil er mere økonomisk. Kun 79 gram CO2 pr. km udleder Yaris Hybrid.

Systemet bygger på en 1,5 liter benzinmotor på 75 hk og 111 Nm plus en elmotor på 61 hk og 169 Nm. Tallene vidner om utrolig smidighed.

Godkendt – af Toyota
Gulplademodellen er først blevet godkendt for nylig. Ikke kun af de danske myndigheder for øvrigt.  Fabrikken skulle også først sige god for ombygningen, som indebærer flytning af centrale dele af hybridsystemet for at bevare kølingen på samme niveau.

Men nu er den her for alvor – og den er utroligt letkørt med sit trinløse CVT gear, som hollænderen Van Doorne var først med til små DAF personbiler fra 1959 (kaldet Variomatic).

Men man skal bare vænne sig til den elastik-fornemmelse det er, når det tager tid at få kræfterne flyttet  fra motor til forhjulene. Altså masser af omdrejninger uden at man føler, man kommer ud af stedet.

Hyppigt på el-drift
Men det er en vanesag – og irriterer kun lidt ved voldsomme accelerationer på landevej og motorvej. Til by- og regionalkørsel er der ingen anker. Og så kører man meget ofte elektrisk i tæt bytrafik og i bycentre. Motoren slås også fra, når man slipper speederen.

Toyota lover kun ren el de første kilometer, som man kører mad lav fart – men ofte slås motoren fra på landevejen  – og slår over på el ved højere marchhastigheder.

Når man så kan sælge bilen til 122.000 plus moms inklusive automatgearet i mellemmodellen H2, som ventes at blive den mest solgte, så er den ikke dyrere end en Yaris Van med dieselmotor. Og det giver perspektiv.

Oplagt til grøn transport
Mange kommuner kører allerede Yaris Hybrid – og på gule plader vil mange  firmaer og offentlige myndigheder  have en oplagt transport-enhed med grøn profil.

Eneste minus er, at bilen ikke er godkendt til at køre med trailer – og så mangler man pludselig en håndfuld trailer-entusiaster. Og ikke kun i Jylland.

Men eksempelvis 75 pct. af købere af Corsa Van CDTI vælger  ecoFLEX, der heller ikke kører med trailer – og her er de fleste erhvervsvirksomheder.

Trang siddestilling
Det er jo en lille bil at bygge om på, så man sidder ikke lige så godt bag rattet som i hvidpladeudgaven, hvis man som undertegnede er 1.80 meter høj. Jeg ville gerne have kunnet strække benene en anelse mere – og kunnet læne ryglænet mere tilbage.

Men f.eks. i hjemmeplejen er det ikke noget problem for de vævre sosu-assistenter og sygeplejersker – eller som budbilen i firmaet.

Varerummet er naturligvis begrænset – og ligger med længden på 131 cm  tæt på minimumsmålet på 120 cm. Der er også en pæn stor indvendig læssekant på 16 cm – men så er der jo også adgang via bagdørene.

Højt udstyrsniveau
Udstyret i den testede H2 udgave omfatter bl.a. læderrat, LED lys for og bag, højdejusterbart førersæde, 6 tommer skærm med touch-multimedie, bakkamera, bluetooth, klimaanlæg, sædevarme og el spejl/ruder. Navigation koster ekstra 5.000 kr.

Et stort plus fra den tidligere Yaris model er, at speedometret er placeret foran chaufføren, hvor det tidligere var centerplaceret.

Fakta Toyota Yaris Hybrid:
Benzinmotor: 4 cyl, 1,5 liter benzin.
Ydelse: 75 hk.
Moment: 111 Nm v. 3.600 omdr.
Elmotorer: 61 hk.
Moment: 169 Nm.
Topfart: 165 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 11,8 sek.
Gear: Trinløst CVT.
Forbrug: 28,6 km/l.
CO2: 79 g/km.
Totalvægt: 1.565 kg.
Køreklar vægt: 1.193 kg.
Trailervægt: 0 kg.
Bagagerum: 1.530 liter.
Mål: 1.310 x 1.300 x 920 mm.
Bagdør: 1.010 x 800 mm.
Sidedøre: 770 x 800 mm.
Læssekant: 670 mm.
Indvendig læssekant: 160 mm.
Dæk: Dunlop 175/65 R 15.
Mellem hjulkasser: 995 mm.
Årig ejerafgift: 560 kr.
Bremser: ABS og esc.
EuroNCAP: 5 stjerner.
Pris H2 Touch: 121.989 kr. plus moms.
 

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk