Det er ikke helt billigt at udskifte en bus, en lastbil eller en varebil – så mange vognmænd kører videre i de gamle biler – mange vognmænd  indtil bilerne nærmest ikke kan hænge sammen.

Devisen er: Kan den starte, så beholder vi den. Måske lidt overdrevet – men  at krisen kradser, ses især på salg af varebiler, busser og lastbiler.

Salget af de firhjulede til arbejdsbrug går nemlig både trægt og tilbage, viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Fald i salg trods lav rente
Det seneste år er der blevet registreret 5,3 procent færre varebiler og 10,7 procent færre lastbiler. For sættevognstrækkere og busser er salget dykket med henholdsvis 16,8 og 17,1 procent.

Udviklingen er sket, selvom renten i øjeblikket er meget lav, og det egentlig burde være nu, man investerede stort.

– Man skal mærke en vis efterspørgsel, før man går ud og investerer i en ny bus, sættevogn eller lastbil. Kan man ikke mærke den, skal der meget til for at retfærdiggøre et sådant køb, så selvfølgelig er man tilbageholdende med at investere, siger Mikkel Høegh, chefanalytiker i BRFkredit,.

Salg til private boomer
Men flytter man i stedet blikket over på salget af almindelige personbiler, er lysten til at bytte de gamle øser ud med nye anderledes stor.

Privatbilister har nemlig, udover den lave rente, andre økonomiske gulerødder at lade sig lokke af.

– De har fået glæde af, at der har været afgiftsnedsættelser. Det har gjort de små og miljørigtige biler billigere i kroner og øre, hvilket naturligvis har gjort dem attraktive, siger Mikkel Høegh.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk