G410 står der på fronten af Scania Streamline testbilen, som jeg tester her på siden – men testturen fra Scania i Ishøj til Vordingborg ad motorvej og retur delvis af den gamle landevej (hovedvej 2,som den hed) foregår uden antydning af træghed.

Takket været bl.a. bilens GPS-baserede Active Prediction system, der aflæser områdets topografi, tillempes hastigheden optimalt til terrænet via Scanias nye Opticruise gearskiftesystem.

Retarder indstilles via rattet
Man sørger så selv for, på rattet, at indstille speedpiloten til de ønskede hastigheder – motorvej, landevej og bykørsel, så man tillige kører helt lovligt og ikke glemmer tid og sted.
Indstilles kan også retarder’en i rattet, hvis man ikke vælger stilken på ratstammen, som mange er vant til. Inden man starter indstiller man også, hvordan bilen skal køres: Power, Standard eller Economy, hvor vi vælger den sidste, men hvor en schweizisk chauffør med landets topografi måske vælger Power.

Men nu kører vi jo ikke omkring St. Gotthard, men skal blot forcere de lange bakker på landevejen mellem Udby og Tappernøje. Eller rettere lastbilen skal – for først indstillet korrekt, kører bilen næsten af sig selv, bortset fra indstillingen til hastighedsgrænserne.

3,5 km/l og 66 km/t
Efter 150 km. ruller vi så atter ind hos Scania i Ishøj med en gennemsnitsfart – med et enkelt fotostop – på 66 km/t, og et snitforbrug på 3,5 km/l. Og med 40 tons totalvægt.

Så i stedet for at fokusere på tallene på fronten, skal man måske hellere kikke på bilens specifikationsark, som fortæller, at drejningsmomentet er på 2.150 Nm mellem 1.000- og 1.300 omdrejninger.

Opticruise-gearskiftet må måske nok geare lidt ned fra 12. gear på de værste bakketoppe, men man fornemmer det næsten ikke – så blødt foregår skiftebevægelserne. Og så er støjniveauet virkelig lavt. Jeg kan tale med helt normal stemmeføring med min svenske demo-chauffør, der altid er med på test med svensk indregistrerede lastbiler.

Ikke til at mærke forskel
Nu er der ydermere luft på bagakslen i den to-akslede trækker, så med den komfortable luftaffjedrede stol, er turen en udsøgt fornøjelse.

Testbilen er Scanias nye 13-liter 410 hk model med Euro 6 miljønorm – og man må sige, at det ikke er muligt at mærke forskel på at køre Euro 6 og Euro 5. Det er på miljøsiden, der sættes ind – og forbruget. Ifølge Scania er den tre pct. mere økonomisk end forgængeren med 400 hk og Euro 5 norm.

Bilens motor har Scanias XPI, Extra High Pressure Injection-system sammen med kun SCR, Selective Catalyst Reduction (uden EGR) med tilsætning af AdBlue samt diesel-partikelfilter og katalysator – plus eksempelvis turbolader, der ikke har variabel, men fast geometri. Kompressionen er på 20:1.

Vil ses som distributionsbil
Det er heller ikke en høj-specificeret model, men en Highline-udgave med en jævn udstyrsmængde – meget en bil, som købes til vognmandsforretninger herhjemme, der måske har omkring 100 biler.

Bilen vil nok mest ses på danske landeveje – måske som distributionsbil, selv om den sagtens kan klare en tur over grænsen, selv om det jo ikke er de opgaver danske chaufører er forvænt med i vore tider. Testbilen havde også to køjer.

Faktabokse/Streamline:
Scania Streamline blev født første gang i 1991, da selskabet kunne fejre 100 års fødselsdag. I 2013 er navnet genoplivet – dengang som nu for at skabe et mere aerodynamisk design.

Der er især fokus på brændstofbesparelse, og her loves 5-8 pct. forbedring. Bilen kendes på sin særlige blå farve (Ocean Blue), det nye forlygtedesign, LED-lyset samt Streamline skiltningen på bilen.

Alle Streamline biler til Danmark sælges med Euro 6 teknologi. Testbilen med 410 hk kører ren SCR (Selective Catalytic Reduction).

Teknik Streamline 410 hk:
Motor: 13 liter turbodiesel.
Indsprøjtning: XPI ekstra højt tryk.
Turbo: Fast geometri.
Miljø: Euro 6, SCR. AdBlue.
Ydelse: 410 hk v. 1.900 omdrejn.
Moment: 2.150 Nm. ved 1.000-1.300 omdrejn.
Støjniveau: 80 dBA.
Dæk: Michelin Savergreen.
Affjedring for: parabol. Bag: Luft.
Gearsystem: Scania Opticruise.
Gearkasse: 12 trins GSR895R.
Retarder: Indbygget.
Speedpilot m. Active Prediction via GPS.
Vendediameter/kantsten: 6,8 meter.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk