BMW skal nu levere dieselmotor til Toyotas Sportsvan udgave, som bygges på basis af MPV-modellen Verso.

Der er to år siden, at Toyota og BMW indgik aftale om samarbejde om udvikling og udveksling af miljørigtige motorer – bl.a. diesel- og hybridmotorer. Den nye 1,6 liters diesel er første synlige resultat af samarbejdet.

BMW’s dieselmotor yder 112 hestekræfter og har et moment på 270 Nm fra 1.750 omdrejninger, er kendt fra flere af BMW’er. Den vil i Toyota-trim udlede 119 gram CO2 pr. km, hvilket er 10 gram lavere end udledningen fra den hidtil mindste dieselmotor. Brændstoftallet er endnu ikke oplyst.

Billigere at eje
Bilen kører dog længere på literen og koster mindre i årlig ejerafgift end med den nuværende 2.0 liters dieselmotor, der i gennemsnit kører 20,4 km/l ved blandet kørsel og udleder 129 gram CO2 pr. km.

Det er Toyotas tekniske center i Europa, der har stået for udviklingen og tilpasningen af den nye dieselmotor til Sportsvan for at sikre et problemfrit match mellem motor, Toyotas gearkasse og bilens øvrige elektronik – samtidig med, at man også sikrer, at Sportsvan’s høje komfort og køreegenskaber bliver fastholdt.

Helt nye komponenter
Flere komponenter er nyudviklede, lige fra motorophæng, svinghjul, nyt gearkassehus og gearing til det særlige stop/start-system, der forbedrer effektiviteten og reducerer udledningen af CO2 og andre skadelige emissioner.

Toyota Verso med den nye dieselmotor bliver introduceret i Danmark til marts 2014, mens priserne allerede forventes klar umiddelbart efter nytår.

Fakta om aftalen:
Aftalen mellem Toyota og BMW indebærer ud over BMW dieselmotorer til Toyota også følgende:

Samarbejde om udvikling af brændselscellesystem.
Undersøge mulighederne for at udvikle fælles platform til ny sportsvogn.
Samarbejde om udvikling af letvægtsteknologier til brug i karosserier.
Foretage fælles forskning af litium-luft batterier.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk