Der sælges biler som aldrig før herhjemme i disse år, men da det ofte bliver til små biler uden meget bagageplads, er behovet for cykelholdere, tagbokse og trailere større end i mange år, for der er ikke plads til meget indenbords.

Hos autogrossist firmaet F. Bülow & Co. ApS i Hedehusene mærker man udviklingen, men travlheden hos bilforhandlerne har også betydet travlhed for konsulenterne hos Bülow, der bl.a. rådgiver landets bilforhandlere.

Hjælp til budgettet
”De fleste kunder får jo finansieret bilerne – det sker ofte, når de står i forretningen, og her spørges der tit ind til ekstraudstyr, som kan koste en del, når det købes kontant efter handelen. Mange kommer f.eks. med et stykke papir med en pris, de har set på nettet, men det kan være en hjælp til budgettet at få det finansieret sammen med den nye bil, så en tagboks eller cykelholder til 2.500 kroner pludseligt kan finansieres for et mindre beløb hvert måned, som afhænger af tilbagebetalings perioden, siger adm. dir. Thomas Bülow-Jacobsen.

Udstyr betyder ekstra handel til forhandleren, som i forvejen ikke tjener så meget på selve bilen, og konsulenterne fra Bülow kan hjælpe forhandlerne med et færdigt materiale.

Femte generation
”Forhandlerne har travlt med bilfinansieringen, med serviceaftaler og garantiforpligtelser, og så kan de tilbyde udstyret oveni. Udstyr, der både passer i størrelse og farve på bilen, som kunden køber, siger Thomas Bülow-Jacobsen.

38 årige Thomas Bülow-Jacobsen overtog ledelsen fra sin far Jan Bülow-Jacobsen 1. maj i år i forbindelse med et generationsskifte. Faderen er dog i firmaet et par gange om ugen på konsulentbasis.

Thomas Bülow-Jacobsen er femte generation i familiefirmaet, der blev stiftet i 1880 i Varde. For over 100 år siden importerede man biler, men i dag er det udstyr, det handler om.

Parat til at omstille
”Jeg har respekt for historien, men er parat til at omstille forretningen. Det er væsentligt med et partnerskab mellem to generationer – med de ældres snusfornuft og de unges fanden-i-vold-hed, hvor man tør satse på varer, der ikke er prøvet før. Man skal forny sig og følge med, siger Thomas Bülow-Jacobsen.

De seneste par år har firmaet brugt meget tid til at besøge forhandlere for at opbygge det marked. Bülow har alle bilforhandlere som kunder.

”Forhandleren skal ikke kende til, hvor mange udgange en radio skal have, eller hvor stor tagboksen skal være. De har vi sørget for at klare. Vi belyser, hvilke varer, det handler om og fortæller forhandleren, hvilket udstyr, der passer til hvad. Det skal man kunne svare på. Ellers skræmmes kunden væk, siger Thomas Bülow-Jacobsen.

Optimal situation
Situationen er ellers optimal. Kunden er der i en købssituation i forvejen, så alle muligheder er der. Når forhandleren har informationerne, kan han sælge en stor del af biludstyret.

”Det er væsentligt, at vi kommer bredt ud til forhandlere, og at vi understøtter alle forhandlere med informationer og support, for det har de færreste forhandlere ressourcer til at samle op i dag, siger Thomas Bülow-Jacobsen.

Men det er også vigtigt at bevæge sig over i andre beslægtede områder. Et helt nyt område er udstyr til cykler, hvor man bl.a. tilbyder cykelanhængere, som sælges gennem cykelforretninger. Her kan man også købe cykelholdere til biler. Her kan konsulenter både besøge bil- og cykelforretninger, når de besøger en by.

Leverandører og kunder
”Hvordan ser den vision ud, som vi opstillede i 1992, i den verden, som jeg kikker på nu? Vores grundsætning med to slags kunder – leverandører og kunder – er uændret, men nogle leverandører efterspørger ikke den fulde service, hvor vi varetager alle opgaver på markedet, men derimod fortsat den brede distribution og mere tunge opgaver som teknisk support og reklamationer på markedet. Vi har vores marketingafdeling, vi har autoelektrikere og vores lager, så vi kan yde vores leverandører både sælgertid og lagerplads, men det kan være svært at prissætte overfor leverandørerne, når man ikke har det fulde ansvar. Hvilken service kan man så yde for fortsat at tjene penge?, spørger Thomas Bülow-Jacobsen.

Fordel med flere produkter
”Men vi har en fordel i at komme ud med fem produkter på én gang, for vi har erfaret, at forhandlerne sjældent har tid til at tale med hver enkelt producent.

Før havde en grossist de samme varer altid – det er helt ændret. Hos Bülow sørger man derfor hele tiden for at dyrke nye produkter, bl.a. ved at være på fagmesser herhjemme og i udlandet.

Nethandel spiller en stor rolle i dag, men man har stadig fordelen med service og vejledning, hvor kunden får det rigtige produkt.

Produkterne hos Bülow
Bülow & Co. har stadig mange af de kendte mærker så som Thule biludstyr, Britix-Römer barnestole, Dräger alkolåse, Parrot elektronik og Mobil Eye uopmærksomhedsalarmer, men nogle varer falder efterhånden ud gennem bunden, og andre kommer til. Men der er også mange nyskabelser fra eksisterende mærker som Perrot og Mobileye.

Perrot har indført eftermonteret internet i bilerne med Astroid Smart – en tablet, der har både navigation, internet-radio og skærm til e-mails og sms, hvis bilen har 2 Din radio.

”Kravet til alkolåse i bilerne øges – her er vi efter de andre nordiske lande, men erhvervslivet viser øget interesse, siger Thomas Bülow-Jacobsen.

Sikkerhedsudstyr
Han forventer også, at udstyr til at forhindre højresvingsulykker vil komme til at spille en stor rolle. Der testes fortsat i udlandet, men det vil vigtigt for et firma som F. Bülow.

I den forbindelse har især erhvervslivet taget Mobileye til sig – nu i fjerde generation. Systemet er udformet som et kamera, der til biler sidder bag bakspejlet og til større køretøjer sidder nederst i ruden. Føreren bliver med lyd gjort opmærksom på andre trafikanter, f.eks. hvis man kommer for tæt på bilen foran, hvis man kommer for langt ud til siden, samt hvis en fodgænger eller cyklist kommer tæt på bilen.

”Vi har mange bilflåder, som har monteret udstyret i nye erhvervsbiler, fordi man kan spare penge på skader og man kan undgå uheld. Chaufførens adfærd og køremåde kan også aflæses og lægges ind i firmaets flådestyring, siger Thomas Bülow-Jacobsen.

Fakta: Historien

F. Bülow og Co. er en af autobranchens ældste virksomheder – dateret tilbage til 1880, hvor grosserer F. Bülow stiftede forretningen i Varde. Det, der fik gang i forretningen var agenturet på Styria – en 2-hjulet cykel med kædetræk – man fik i 1890.

Så i 1901 flyttede firmaet til København – først Vesterbrogade og siden Knippelsbrogade. Cykelsalget blev udvidet med motorcykler og biler, bl.a. generalagent for Ford i 1906. Det blev til 20.000 Ford T solgt i begyndelsen af 20’erne.

Good-Year dækagenturet havde man fra 1913 til sidst i 20’erne. I 1926 blev Ford skiftet ud med General Motors og mærkerne Chevrolet, Buick, GMC og Oldsmobile. Samme år flyttedes firmaet til større lokaler på Toldbodvej, og seks år efter fik man også de europæiske bilmodeller Vauxhall og Bedford. I krigsårene var det som for alle hårdt, og salget af cykler vendte tilbage. Efter krigen kom Vespa scooteren (1950) –  det blev til 40.000 scootere.

I 1961 flyttede virksomheden til et moderne bilhus i Bryggervangen på Østerbro med plads til bilerne i et stort showroom, men i 1967 droppede man bilerne og skiftede til auto-reservedele, tilbehør og værktøj.

I 1991 flyttes virksomheden igen, denne gang til de nuværende lokaler på Baldersbækbuen i Hedehusene med ekstra god lagerplads. 25 medarbejdere er ansat i virksomheden.

Hos F. Bülow & Co. har man også altid holdt sit motto i hævd: ”Dygtighed – redelighed – hjælpsomhed.”

 

Regnskab 2012/2011 (1.000 kr.)

Bruttofortjeneste: 15.352/16.218 kr.

Nettoresultat:            951/48 kr.

Egenkapital:         11.119/10.565 kr.

Balance:               26.664/28.974 kr.

Soliditetsgrad:          41/36 pct.

Ansatte:                    25/17

(Kilde: Proff.dk).

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk