Reklamefilmen for Volvo FM lastbilen med skuespilleren Jean-Clause Van Damme i hovedrollen er efter en måned blev den mest sete bilreklame på YouTube nogensinde med 59 millioner hits.

”The Epic Split”, som filmen hedder, er en særdeles ukonventionel film i B2B markedsførings-regi (Business To Business).

Siden lanceringen af filmen på YouTube den 14. november har reklamefilmen spredt sig igennem både sociale og nyhedsmedier, har været emnet for tusindvis af samtaler både online og offline – og er oven i købet blevet et fænomen i sig selv, der har ansporet til sjove efterligninger fra såvel kendte mennesker som andre.

Overvældnde respons
”Responsen har været helt overvældende. Selvfølgelig håbede vi på en succes, men vi forventede ikke, at den ville være så stor eller komme så hurtigt. ”The Epic Split” er trods alt en reklamefilm for en lastbil,” siger Per Nilsson, PR direktør for Volvo Trucks.

Der er ikke alene tale om den mest sete bilreklame på YouTube nogensinde. Responsen inden for de første fire uger kan opsummeres i følgende tal:

Filmen er blevet delt mere end 6 millioner gange via sociale medier.Den har opnået over 10 millioner visninger på Google.com.
Den har genereret omfattende mediedækning fra hele verden: annoncefilmen har været genstand for omkring 20.000 artikler indtil videre.
Den har fået medieomtale for omkring 525 millioner danske kroner.

Volvo har drejet seks lastbilfilm
Siden efteråret 2012 har Volvo Trucks udsendt seks underholdende film, der viser innovationerne i de fem nye lastbiler, der er blevet lanceret i samme periode. ”The Epic Split” er en film, der fremviser præcisionen og stabiliteten ved Volvo Dynamisk Styring, er den hidtil største succes blandt filmene.

”Rækkevidden er primært resultatet af offentlighedens engagement. Vi kan ikke bare bruge flere penge end vores konkurrenter. I stedet er vi nødt til at gøre det smartere end dem. Vores kommunikationsstrategi er kun en del af dette,” siger Per Nilsson.

B2C markedsføring af et B2B produkt
Selve kommunikationsstrategien er en del af en større ændring i, hvordan Volvo Trucks markedsfører deres produkter til et bredere publikum. For at sige det enkelt er det B2C (Business to Consumer) markedsføring af B2B produkter.

”Vores marketingstrategi er baseret på den indsigt, at også inden for B2B bliver beslutningerne truffet af individer. Nutidens lastbiler er højteknologiske maskiner, designet til at lette chaufførens arbejde, sikre chauffør, last og omgivelser samt være så profitable som muligt. Men for chaufførerne og vognmændene er det ikke kun faktorer som disse, der influerer deres beslutninger, men også deres lastbils image,” siger Per Nilsson.

Effekt på alle – også chauffører
Markedsføringsmateriale, der har en effekt på alle, vil også nå flere lastbilschauffører og vognmænd, ræsonnerer Volvo Trucks. Og det virker.

”Vores egne kunder refererer til disse film. Men det når endnu længere – vognmænd, der anvender vores lastbiler, får kommentarer fra deres kunder – indkøberne af transport – om filmene,” siger Per Nilsson.

Volvo Trucks ambition er, at det engagement, som filmen har vakt, vil øge bevidstheden om- og efterspørgslen efter vores lastbiler.

Omkostningseffektivt
Gennem en relativt lille medieinvestering har vi fået en massiv respons. Vores strategi har vist sig at være en meget smart og omkostningseffektiv måde at kommunikere ved hjælp af det nye medielandskab,” siger Per Nilsson

Fakta: Statistikker og estimater er leveret af Be On, AOL’s brandede video syndikationsbureau, der stod for distributionen af denne kampagne.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk