400 kg. mere på krogen præsterer et par af udgaverne i den nye Nissan Qashqai, der i begyndelsen af det nye år lanceres i Danmark. Samlet er det 1.800 kg. på krogen i 1,6-liters dieseludgaver med to- og firehjulstræk.

”VI forventer os meget af gulpladeudgaverne af vores nye Qashqai, som med den store trailervægt er interessant for mange erhvervsvirksomheder, siger marketingchef Steffen Nederby Høj. Nissan Danmark.

X-Tril i stedet for Qashqai+2
Nissan forventer dog kun et par procent vil købe 4×4 udgaver – men som Van og høj trailervægt, kunne man nok lokke en del entreprenører og deres lidt mere professionelle trailere. I Van-saget af Qashqai over 10 pct. Det skal ikke være mindre.

Qashqai gjorde rent bord, da den blev introduceret som verdens første crossover model – lidt høj og med masser af plads. Senere kom den længere +2 udgave, men den er udgået og ventes at skulle overtages af den kommende X-Trail model, der vil blive prissat tættere på Qashqai ifølge adm. direktør Ralph Gonsalves.

Op til 26,5 km/l i diesel
Interessant som Van bliver også 1,5 liters dieselmodelen – fordi den præsterer 26,3 km/l og derfor kommer i A+ miljøklassen. Den bliver formentlig billigere end forgængeren – men nok ikke for trailerkunder da den kun må trække 1.350 kg.

1,2 benzinudgaven afløser 1,6-modellen, men den nye motor skulle være mere harmonisk og har også bedre drejningsmoment. Men især 1,6 diesel med 320 Nm i drejningsmoment er værd at lægge mærke til.

Qashqai er blevet lavere end før, men ellers er den større på alle leder og kanter. Den gamle udgave var mere praktisk udformet med sin kvadratiske form i varerummet – nu er den blevet mere coupeagtig, og det ødelægger også udsynet skråt bagude. Vindmodstanden er dog sænket – men den spændende form fra forgængeren er gået tabt – derimod er front og instrumentering  ny – og kvalitetsfølelsen er forbedret.

Sæder fra rumskibe
Men gennem nye sæder, udviklet sammen med NASA i USA, sidder man lidt lavere, så rumfølelsen er den samme.Indstigningshøjde er grundet samme frihøjde den samme.
Coupéformen har betydet et ringere udsyn bagude ved D-stolpen, men spejlene skulle være større.

Udover kvaliteten er der gjort meget ud af sikkerhed, brændstoføkonomi og præstationer. I kabinen er er der satset på bedre materialevalg og bedre kvalitetsfølelse – og der er nu bedre aflæggeplads i bl.a. midterkonsollen.

Ny undervogn skulle betyder bedre køreegenskaber – men den gamle model kørte dog allerede fremragende. Mere fokus på isolering betyder også lavere støj og færre vibrationer. Montering af forrude på kabine i stedet for chassiset sikrer bl.a. lavere støj.

Masser af sikkerhed
Sikkerheden er i fokus med bl.a. ny chassiskontrol, der bl.a. mindsker karosseri-svingninger  – og derudover er der linjevogter (lane departure warning), kollissionsradar/afstandsregulering, der betyder, at bilen selv bremser op, når man er for tæt på den forankørende.

Dertil kommer skiltegenkendelse (den gennem information om seneste hastighedsbegrænsning), fjernlysassistent, så den selv blænder op og ned.

Driver Assist Pack omfatter træthedsregulering (den lærer førerens køremåde at kende) – samt  Blind Spot advarsel (opdager objekter i den blinde vinkel) – samt  den har intelligent p-assistent (den parkerer selv med p-plads ned til 80 cm. længere end bilen), og den har Moving Objekt Detection – der advarer om kollisionsfarer rundt om bilen i forbindelse med manøvrerering (opdager børn og forhindringer ved bilen).

Ekstraudstyrspriser
Ekstraudstyrspakker med sikkerhed koster 8.000 kroner for henholdsvis Safety Pack og Driver Assist Pack. Det er halv pris som introduktion.

Dertil kommer ny udstyr så som 5 tommer farveskærm til alle, dæktryksovervågning, servostyring med sport eller normal opsætning, komfortsæder, elektrisk p-brese, hill start assist (bakkehjælp), LED lygter for og bag plus blinklys i sidespejle, forkromeresielister og indfarvede dørhåndtag/sidespejle (i laveste Visia opsætning) – samt 17 tommer alufølge og el-foldbare sidespejle og fleksibel bagagerumsopdeling (ekstra Acenta opsætning) samt LED forlygter, start/stop knap, dellæderbetræk, 19 tommer alufælge og elopvarmet forsæde i topmodel Tekna.

Cirkapriser på Van-modeller:
1.2 DIG-T Visia Van       145.000 kr. ekskl. Moms.
1.5 dCi Visia Van           141.000 kr. ekskl. Moms.
1.6 dCi Visia Van           160.000 kr. ekskl. Moms.
 
“I dag koster en 1.6 Visia Van fra 135.500 ekskl. moms (1.6 benzin), og fra første januar ville en gl. 1.5 dCi van koste 140.000 ekskl. moms (2014 afgifter). Billigste Qashqai van diesel (1.5 dCi) kommer dermed umiddelbart til at koste præcis det samme i ny- som i nuværende udgave, takket være det store brændstofforbrugs-fradrag!, siger Steffen Nederby Høj.

140.000 kroner plus moms for billigste dieseludgave i basis Visia udstyr er ikke noget dårligt gæt. Topudgaven Tekna med 4×4 teknik vil koste omkring 215.000 kroner plus moms – men så er der heller ikke meget tilbage at ønske, når det gælder komfort og sikkerhedsudstyr.

Er man til automatgear, er der valgt mellem både 1,2 benzin og 1,6 diesel – merpris cirka 13.000 kr. plus moms.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk