(GÖTEBORG)

Det var Crashtest-Dummy nr. 46, der sad bag rattet, da vi var vidner til en kollisionstest med 64 km/t af en ny Volvo V40 forleden i Volvo Car Safety Center i Göteborg.

Men det var bare en almindelig dag på jobbet, for Volvo crashtester 400 nye biler om året til en pris på halv million kroner pr. test –plus bilens pris.

Volvos testbane er fra 2000, og anses fortsat som en af verdens mest avancerede af sin art – med en 154 meter fast bane og en 108 meter fleksibel bane, hvor man kan teste både crashtest fra siden, bagfra og med to køretøjer på én gang.

Nyt karosseri-bur
I Volvos 2020 strategi skal ingen i en Volvo fra 2020 dø eller blive alvorligt kvæstet. De nyeste modeller har eksempelvis et ændret karosseri-bur, hvor der er flere forstærkninger omkring rammer og vanger i bilerne.

Scalable (graduerbar) Product Architecture kalder Volvo deres nyeste produktstrategi, som åbner for Volvos plan om kollisionsfri fremtid.

Det betyder f.eks., at bilens forhjul i en off-set kollision i forholdet 25:75 (kaldet Severe Partial Overlap Collissions) ikke mases ind mod kabinen, men skubbes væk fra kabinen. Det kunne man også se helt tydeligt efter crashtesten forleden.

Ulykker genskabes hos Vovo
”De mange kollisionstests handler om, at ulykker med biler, som har været udsat for store uheld, i mange tilfælde bliver genskabt i testcentret – altså bliver gentaget. Man kan så uddybe testen i forhold til ulykken – at en ulykke med kun en fører bliver til en test med fire personer. Men med samme vinkler, som bilerne mødte hinanden i virkeligheden, siger Thomas Broberg, seniorkonsulent ved Volvo Car Safety Center.

Testen sker ved forarbejde af Volvos Accident Research Team, som siden 1970 er rykket ud til 40.000 ulykker – som giver et fantastisk statistisk grundlag.

To generationer V70
Ved besøget fornylig i Göteborg så vi bl.a. to generationer af Volvo V70, som var knust i samme ulykke – en bil fra 1997 og en fra 2009. I 1997 var V70 vel verdens sikreste bil, men sikkerheden var op til 2009 forbedret så meget, at chaufføren af den nyeste bil stort set var uskadt, mens chaufføren på den ældre V70 ikke var sluppet helskindet fra ulykken.

Ulykkes-risikoen som fører af en Volvo er faktisk faldet fra 10 pct. i modelårgang 1967-1974 til to pct. i modelårgang 2005-2009. Men mens Volvo er en stor bil, er de fleste biler, som vi køber i dag herhjemme, små biler med mindre masse – og jo mindre masse, større risiko ved sammenstød.

Dukke nummer 46 kan derfor være glad for, at han kørte i en bil som Volvo V40 i stedet for en bil fra mikroklassen under crashtesten. Så havde resultatet af mødet med stålblokken denne eftermiddag i Göteborg været mere ubehagelig at se på.

Sikkerhed siden 1927
De mange fakta og mange high-speed film og fotos fra en kollisionstest bruges i udviklingen af sikrere biler. I forvejen har sikkerhed altid været prioriteret i top af Volvo – og sådan har det været siden Asser Gabrielsson og Gustaf Larson byggede deres første bil, Volvo Jakob, i 1927.

Masser af sikkerhedssystemer har haft premiere i en Volvo – eksempelvis sikkerhedsselen i 1959 og senere SIPS, Side Impact Safety System, i 1991.

Biler skal tale sammen
Sammen med andre bilfabrikker, som man samarbejder med strategisk, er det Volvos mål at skabe biler, som kan tale sammen. Eksempelvis at en bil, der er skredet ud i et sving, kan advare bilerne, der kommer bagfra, så de kan sætte farten med.

Systemet kan dermed se om hjørner. Udfordringen i et land som Danmark er, at med vores gamle bilpark tager det mange år, før vores bilpark er så avanceret. Biler bliver gamle herhjemme. Derimod er Vejdirektoratets intelligente trafiksystemer, som indgår i projekterne, allerede langt fremme.

VI ser også test med biler, som selv finder hjem – men imens vi venter på dem, må vi være glade for udstyr som afstandsregulering, hvor bilen selv stopper på for forhindringer, linevogter (eller lane departure), hvor bilen holder sin bane og Blind Spot, hvor man opdager andre trafikanter i den blinde vinkel.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk