”Et muskelbundt af en elektrisk gaffeltruck” kalder Still koncernen deres nye elektriske truckserie RX 60 med løftekapaciteter på både seks, syv og otte tons.
Den er først og fremmest udviklet, fordi kunderne har ønsker om større eltruks, der kan håndtere større godsmængder og gode godshåndteringen mere effektiv. Men samtidig opfylder den de skærpede emissionsregler.
Man peger hos Still bl.a. på efterspørgsel fra maskin- og byggeindustrien, men også fra papir- og bryggeribranchen. Den nye serie er meget let at håndtere og særdeles manøvrevenlig, men kunderne er ikke mindst glade for en truck i denne klasse på grund af de lave driftsomkostninger.
Lav vedligeholdelse
Energi-. Service- og vedligeholdelses-omkostninger er særdeles lave, hvis man sammenligner med en diesel- eller gastruck i denne klasse.
Otte tons udgave har tillige et lastcenter på 900 mm, og med en længde på under 3,5 meter og en bredde fra 1,68- til to meter alt efter enkelt- eller tvillinghjul-montering klarer trucken at vende på tre meter – og kan som sådan arbejde i f.eks. lagergange på fem meters bredde. Det går trucken til en af de mest kompakte i klassen.
Nævnes skal også den vedligeholdelsesfrie og indkapslede drivaksel med lamelbremser, der gør trucken velegnet indendørs og udendørs. Den har to køremotorer på 2 gange 10,5 kW inklusive energi-indvending ved opbremsning. De to motorer mindsker også dækslid. Topfarten er 17 km/t – klassens hurtigste.
Fem køreprogrammer
Truckserien byder på fem forskellige køreprogrammer og et energi-spare programmet Blue-Q, der sikrer 10 pct. besparelses på energien uden at ydeevnen forringes. Man kan vælge imellem enkelt- og dobbeltpedal-styring til acceleration og opbremsning – og da trucken bremses elektrisk, bliver der ikke slitage på bremserne.
De to 21 kW løftemotorer sikrer RX 60 en løftehastighed på op til 0,48 meter i sekundet. En præcis arbejdshydraulik sikrer høj arbejdspræstation og lavt energiforbrug. Man kan vælge imellem teleskop- og triplex-mast med løftehøjder op til 8,74 meter. I seks tons modellen. Trucken har en fintfølende køre- og løftestyring, så man kan arbejdet sikkert i flere løftehøjder.
Batteriet trækkes ud fra siden, som Still har brugt på mange eltrucks gennem årene – og det sikrer korte batteriskiftetider og bedre udnyttelse til flerholdsskift. Det er let at løfte batteridækslet og tilse batteriet.
Ergonomisk truckserie
Truckserien er ergonomisk ligeledes i en klasse for sig med standardiseret betjeningskoncept, så en hvilken som helst Still truckfører hurtigt er dus med den nye truck. Det gælder bl.a. arbejdet med joy stick. Der er også skridsikre trin ved ind- og udstigning.
Førerkabinen er forskudt til siden, så der bliver et bedre udsyn gennem masten, men også til siden – forbi masten. Sikkerhedstaget sikrer både sikkerhed for faldende genstande og giver godt udsyn opad. Truckene kan også udstyres med FleetManager 4.x – således kan kørselslederen få et hurtigt overblik over flåden af truks gennem en kundetilpasset rapporteringsform. En crash-sensor sikrer mod skader.
Den nye RX 60 arbejder fint i de fleste miljøer – selv i våde og støvede områder, og den klare at håndtere selv tunge papirruller og maskiner – otte paller med flydende produkter løfter den let.