De godt 53 tons totalvægt generede ikke den kraftige 16,4 liters V8-maskine, da vi prøvede den i den nye Scania Streamline med 520 hk i Euro 6 udgave.

Turen gik fra Scania i Ishøj til Farø og delvist retur via den gamle landvej fra Udby til Rønnede. De godt 170 km blev gennemkørt med fartpiloten slået til, så jeg kunne se, hvor meget motoren skulle geare ned for at klare sig ubesværet over de langstrakte bakker.

Gearingen kom aldrig under 10. gear – og kunne holde sig i 12. gear det meste af vejen – trods de 53 tons totalvægt. Nedgearingerne i den automatiserede Opticruise gearkasse foregik næsten uden at jeg bemærkede det – og i det hele taget var førerhuset stort set lydløst.

Masser af overskudskraft
Opkørslerne til motorvejen såvel på Farø som ved Rønnede er let stejle, men så er der jo masser af overskudskraft, når man anvender kick-down. Det er faktisk forbløffende med den vægt, og det viser V8’erens berettigelse.

Alene momentet på 2.700 Nm ved 1.000-1.350 omdrejninger vidner om smidigheden. Ved stop på opkørsler kommer man let i gang igen takket været hill-hold’er. Og ved afkørsler hjælpes man af bilens retarder.

Vognmanden får sig en smidig og hurtig bil, som kan klare sig ud af trafikale udfordringer på bakker og ved overhalinger, hvor man hurtigt er forbi en langsomt kørende medtrafikant.

Active prediction
Bilens Active Prediction Cruise Control (CCAP) betyder, at bilen selv finder det rette gear ved hjælp af GPS-data, der læser vejen tre km frem og tilpasser hastighed og gearskift derefter.

Komforten er fremragende i de særlige V8 sæder med læder og ventilation – samt armlæn. Man er faktisk lige så udhvilet, når man kommer hjem efter et par timer, som da man indledte testen.

Der var to køjer i førerhuset, så man kunne jo altid tage sig et hvil, hvis det havde været nødvendigt. I øvrigt skal vi nævne de mange aflæggepladser på 230 liter inden døre og 470 liter udenfor – og så køleskabet på 30 liter, hvis drømmen om en kold cola eller vand skulle dukke op.

Mere økonomisk end Euro 5
Desuden havde bilen linjevogter (Lane Departure Warning) og afstandsregulering (Active Cruise Control). De mange hullede veje klarede bilens luftaffjedring på bagakslen.

520 hk-modellen er samtidig ganske økonomisk – bl.a. gennem Streamline-førerhusets mere aerodynamiske design. Faktisk skulle den være mere økonomisk end Euro 5 udgaverne. Samtidig er V8’eren meget værd som brugt. Det skal man ikke glemme.

2,3 km/l, som vores tur resulterede i, er flot med den store totalvægt, hvoraf vogntoget i sig selv vejede 19.260 kg. og lasten vejede 33.860 kg. Man kunne i bilens display forvisse sig om, at man kørte lovligt via vægtindikationerne for akslerne på traileren, som var venligt udlånt af virksomheden Norrecco A/S i København.

Første Scania Euro 6 i 2011
”King of the Road” kalder Scania sine V8’ere, hvor man kan finde lige den udgave, der passer bedst til opgaverne. Scanias 6-cylindrede Euro 6 versioner kom i 2011, men V8’erne kom i fjor – og topmodellen med 730 hk kommer i efteråret i år. Der er dog kun tre pct. af kunderne, der vælger denne udgave – og det er oftest vognmænd, der kører specialtransporter eller har meget kørsel i Nordskandinavien med høje totalvægte.

Når man vælger V8 koster det lidt ekstra – men så bliver man også forkælet med bl.a. træ/læderrat, lædersæder med ventilation og V8-måtter. Bilen havde ellers alt det udstyr, man stort set kunne skrue på den – og som fås som pakkeløsninger til de fleste modeller i øvrigt.

Jeg kan nævne lyspakke med xenon-lygter og LED baglygter, førerpakke med Bluetooth, premium radio med fjernbetjening i rattet, komfortpakke med ekstra opbevaringsrum og prestigepakke med bl.a. automatisk klimakontrol og særlig farvesammensætning på instrumentbrættet. Bilens farve var den særlige Streamline farve ”Metallic Ocean Blue.”

Fakta – Scania R 520 V8 6×2:

Motor: 16,4 liter V8. Variabel turbo.

Miljø: Euro 6, EGR/SCR.

Teknik: Common-Rail med XPI indsprøjtning.

Ydelse:  520 hk v. 1.900 omdrejn.

Moment: 2.700 Nm v. 1.000-1.350 omdrejn.

Gear: 12+2 trin – med Opticruise. Hill hold.

Totalvægt: ca. 53 tons.

Førerhus: CR 19T Topline Sleeper Cab.

Affjedring: Parabel for/luft bag.

Lys: Xenon/LED bag.

Bremser: ABS, EBS, ESP (esc).

Retarder: R4100.

Dæk: Michelin R22,5 (for: 385/55, bag: 315/70).

Akselafstand: 3.100 mm.

Underholdning: Bluetooth, USB, AUX.

Testlængde: 171,4 km.

Forbrug g/s: 2,3 km/l.

Gennemsnitsfart: 72 km/t.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk