Det er ikke den operation, der har været udført oftest hos Mazda’s Van-opbygger Autologik i Ringsted – faktisk kun et par gange, men nu skulle det være ganske vist. Der har været flere forespørgsler hos forhandlerne på Mazda 3 Van.

For Mazda 3 er blevet rost af bilanmeldere rundt om i Europa – både for sin skarpe form og for sine skarpe køreegenskaber, der glæder enhver, der kan lide at køre bil. Kæmp mod skikkene og det sædvanlige (Defy  Convention) er blandt kampråbene fra de entusiastiske Mazda folk.

Designet begyndte hos SUV modellen CX-5 og efter fulgte Mazda 6 og nu Mazda 3 – samtidig med, at Mazda gik sine egne veje og designede sine Skyactiv motorer, der i de nyeste dieselmotorer klarer 20,8 km/l. Med manuelt gear kører den endda 24,4 km/l.

Klar med Euro 6
Motorerne klarer også Euro 6 miljønormen, der først kommer næste år, uden efterbehandling. At der er noget på færde, kan ses af kompressionstallet på 14,0:1 for både benzin- og dieselmotorer.

Vi har prøvet dieseludgaven med 2,2 liter motor og automatgear. En fin sammensætning – smidig og ganske støjsvag teknik. Men fordi selve bilen er støjsvag, hører man en del til dækstøj. Et problem, der nok mere ligger hos dækproducenterne – men det er jo Mazda kunderne, der generes.

Testbilen havde Vision-udstyr, som kan tilfredsstille de fleste. En springet op til Optimum-niveau er kun cirka 17.000 kr. plus moms. Det positive er, at prisen på udstyr, som det er tilfældet med bilprisen, halveres som gulpladebil.

Xenon og hear-up display
Bilen har så samme teknik, men med sikkerhedsudstyr som xenon-lygter og head-up display på forruden. Dertil så et avanceret Bose lydsystem. Og skift fra16- til 18 tommer aluminiumsfælge.

På Visions-udstyrslisten finder man bl.a. læderrat med speedpilot og telefontilkobling, 7 tommer touch-screen, to-zone klimaanlæg, stop/start system, sædevarme, Smart City Brake Support (hjælper med at bremse bilen), Bluetooth system og stemmestyring af audio-systemet. Testbilen havde ekstra navigationssystem.

Interessen for bilen rundt omkring kombineret med, at fabrikken ligger i Japan, så kan man ved at bestille nu være heldig at få bilen i september/oktober. Ombygningen til Van klares på en uge.

Knap så godt udsyn bagude
Inden døre sidder man godt i sæderne, men der er valgt ret mørke farver på instrumentbrættet, hvor man kunne ønske lidt farvedifferentiering. Endelig er udsynet skråt bagude knap så godt.

Varerummet er pænt stort, men man skal arbejde med en indvendig læssekant på 17 cm.

Mazda 3 Van 2,2 diesel

Motor: 4 cyl.
Slagvolumen: 2,2 liter.
Ydelse: 150 hk v. 4.500 omdr.
Moment: 380 Nm v. 1.800 omdr.
Kompression: 14,0:1.
Gennemsnitsforbrug: 20,8 km/l.
CO2: 127 g/km. (energiklasse A)
Grøn ejerafgift helårlig: 3.540 kr.
Topfart: 201 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9,7 sek.
Varerum: ca. 1.200 liter.
Varerum længde x bredde: 1.530 x 1.290 mm.
Mellem hjulkasser: 1.025 mm.
Anhænger m. bremser: 1.500 kg.
Køreklar vægt: 1.405 kg.
Dæk: Yokohama W-Drive 205/60 R 16.
Læssekant udvendig/indvendig: 720/170 mm.
Vendediameter: 10,6 m.
Pris ekskl. moms: 183.934 kr.

Leave A Reply

Copyright © 2018 Varebilogtransport.dk