Varebilssalget har i flere år været ekstremt lavt – men i første kvartal og ikke mindst marts er det gået stærkt frem igen for første gang i cirka syv år – efter finanskrisen satte ind.

”Varebilssalget i både marts og i første kvartal har været en meget positiv overraskelse. Vi ser vækstrater over 20 procent i et marked, som vi før nytår havde forventet ville udvikle sig fladt. Det er meget positivt, og sender et signal om en kraftig investeringslyst ude i virksomhederne, ” siger Bent Mikkelsen, adm. direktør for De Danske Bilimportører, DBI.

Lastbilsalg steg 10,3 pct.
Også lastbilsalget er gået pænt efter stilstand i de første måneder. Indregistreringen af nye lastbiler steg i marts med 10,3 pct. i forhold til januar sidste år. Der blev indregistreret 300 nye lastbiler – en fremgang fra 272 i marts 2013.  

“Lastbilerne har i årets første måneder været præget af overgangen til Euro 6 ved nytår. Nu begynder vi så småt, at se den organiske vækst som vi har forventet. Dermed skulle 2014 gerne blive året, hvor vi langt om længe oplever vækst i lastbilsmarkedet, der ellers har mærket krisen langt hårdere end person- og varebilerne”, siger Bent Mikkelsen.  

Historisk udvikling
Ser man på personbilssalget, er det inde i en historisk udvikling.

”Danskernes syn på at købe ny bil har ændret sig – og fokus er nu langt mere rettet på bilen, som et forbrugsgode, hvor man ikke alene ser på anskaffelsesprisen, men i høj grad også på de løbende omkostninger. Derfor skifter rigtigt mange danskere fra 15-20 år gamle biler til noget nyt i disse år, siger administrerende direktør hos De Danske Bilimportører, Bent Mikkelsen.

Bredere modelsammensætning
Det glæder tillige Bent Mikkelsen, at april bød på en lidt mere bred modelsammensætning end, hvad der ellers har præget markedet i den seneste tid.

”Det har igennem de seneste år været de små biler, der for alvor har trukket salget op. Nu ser vi, at også de lidt større modeller i mellemklassen trænger sig på i top 20, og det er endnu et tegn på den bredde, der er ved at være i væksten”, siger Bent Mikkelsen.

Fakta: Salg af last og varebiler (top 10 marts-salg med andel i pct. i parentes:)

Ford Transit             285 (14,8)
VW Transporter       130 (6,8)
Renault Trafic          123 (6,4)
Mercedes Sprinter    115 (6,0)
Mercedes Vito          106 (5,5)
Opel Vivaro                92 (4,8)
Toyota Proace            78  (4,1)
Renault Master           70  (3,6)
VW Caddy                 68  (3,5)
Iveco Daily                 68  (3,5)

Top 10 januar-marts salg med andel i pct. i parentes:

Ford Transit              716  (14,4)
VW Transporter        388  (7,8)
Renault Trafic           254  (5,1)
Opel Vivaro              251  (5,0)
Mercedes Sprinter     250  (5,0)
Mercedes Vito           227  (4,6)
Fiat Ducato                190  (3,8)
VW Caddy                181  (3,6)
Renault Master          185  (3,3)
Toyota Proace           151  (3,0)

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk