Carlsberg Danmark A/S har en helt ny logistik-strategi klar, når Roskilde Festival åbner i 2015. I stedet for kaos-logostik, hvor ordrene fra stadeholderne – ofte sportsklubber – pakkes på stedet, vil ordrene til næste år samles på bryggeret i Fredericia – så hver kunde får sine egne paller med friske forsyninger hver eneste morgen.

Det kræver, at ordren er klar klokken 16 dagenfør. Et tog med ordrene vil afgå fra Fredericia kort efter midnat mod Carlsbergs store terminal i Høje Taastrup. Herfra køres varerne så på lastbiler til Roskilde.

”Det bliver en stor logistisk forbedring – og en lettelse for alle. Ikke mindst for kunderne og festival-deltagerne. Vi vil dog fortsat have vores stødpudelager i Høje Taastrup, for der kommer jo også løbende bestillinger,” siger Søren Bo Nielsen, Carlsberg Danmark.

25 medarbejdere i Roskilde
Han er til daglig leder af distributionen i Fredericia – men har flyttet kontoret til Roskilde i den uge, festivallen står på. 25 medarbejdere er dedikeret festivallen – og bor i særlige skurvogne. 10 chauffører er også fast tilknyttet festivallen – ud af bryggeriets 250 chauffører.

Roskilde Festival har 130.000 besøgende – og det betyder, at byen Roskildes indbyggertal er firedoblet i disse dage – fra 48.000 indbyggere. Det vil sige, at byen pludselig har en størrelse som Aalborg.

”Vi har samtidig med Roskilde Festival også opgaver på andre mindre festivals i landet – bl.a. i Nibe, og på årsplan er der op mod 15 festivals, hvor vi leverer øl og sodavand,” siger Søren Bo Nielsen.

1,3 mio. liter øl og vand
For Carlsberg Danmark er det en god forretning – for der sælges 1,3 millioner liter øl og vand i de få dage. Og da det er et non-profit arrangement, sælges bl.a. øl i dåser til listepris. Men til forskel fra det lunkne øl, som man selv  slæber med, leveres det her iskoldt fra kølecontainere, som er placerer ved ølteltene på området. Der sælges også fadøl mange steder – og her køres der så fustager og hele tankvogne med øl til festivallens 430 fadølshaner.

”Det er også sjovt at være her – og for bryggeriet er det også en god måde at have samarbejdsøvelser,” siger Thomas Pantelli, logostikdirektør hos Carlsberg Danmark.

Præsenterer nye produkter
For Carlsberg er det tillige en kærkommen lejlighed til at præsentere nye øl og vand – bl.a. den nye ufiltrerede og økologiske RÅ-pilsner. En særlig Roskilde festival-øl blev udsolgt på rekordtid.

”I år har vi fået bygget en rullende Ghettoblaster – opbygget som en trailer hos Engelbrecht Construction i Værløse for Tuborgfondet efter idé fra Tuborg og Roskilde Festival. Den kører rundt på pladsen hele dagen-  og der spilles rock med skiftende disc-jockeys på toppen af traileren – alt imens røg vælter ud af to Tuborg-logoer,” siger Thomas Pantelli.

Tuborg har officielt været med på festivallen siden 1990 som sponsor – men har været med siden den første festival i 1971, der havde 8.000 festivalgæster.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk