Fuldt lastet drog vi fra MAN i Odense ud på de kuperede fynske veje i den nye D38 model med 560 hk fra MAN. 55 tons vejede hele køretøjet – men den momentstærke 560’er klarede opgaven med bravour.

MAN i Odense var venlige at låne os den nye lastbil. Traileren var udlånt af vognmand Poul Pedersen fra Ejby – og ballasten bestod af øl, udlånt af fra Bryggeriet Vestfyen.

Mange rundkørsler betød, at vi måtte helt ned i fart – for vi skulle jo nede sende den dyrbare last ud på asfalten. Hen mod rundkørsler og kryds var vi glade for den kraftfulde retarder. Og ud af rundkørslerne kom D38 teknikken til sin ret – og trak ubesværet den tunge tre-akslede trailer med sig.

Fra 800 omdrejninger i 12. gear
ZF gearkassen (TipMatic2) arbejdede lydløst og hurtigt – og der var helt smidig acceleration i øverste 12. gear fra cirka 800 omdrejninger.

På en stejl motorvejsbakke ved Ringe skiftede den kun et gear ned til 11. gear – eller hvad der tidligere i en manuel gearkasse ville svare til et halvt gear.

Gearkassen, som er automatiseret, har i nyeste udgave såkaldt ”Speedshifting.” Det sikrer hurtigere skift mellem 10.- 11. og 12. gear.

Spar brændstof med friløb
MAN tilbyder også EfficientRoll – et friløb til brug på lige strækninger ned ad bakke, hvor motoren kører med 600 omdrejninger, og det sparer brændstof.

Vi benyttede bilens speedpilot (CruiseControl) på motorvejen. MAN tilbyder her deres nye EfficientCruise, hvor bilens GPS styrer speedpiloten efter landskabets udformning, Det giver ifølge MAN op til seks pct. brændstof-besparelse.

Euro 6 motoren er i sig selv tungere end Euro 5 motoren var før. Men det har MAN kompenseret ved at finde lidt vægt at skære væk. Bundkarret er således udformet i plast. Her spares 25 kilo alene.

V8’er var for tørstig
Euro 6 krav har også været med til MAN’s beslutning om at pensionere V8 motoren i de europæiske modeller til fordel for de nye 6-cylindrede 15,2 liters motorer. Men trækkraften er alligevel i behold – men især en bedre brændstoføkonomi er vigtigt at nævne.

De færreste vognmænd har dog behov for den kraftige D38 serie. Er det ikke tung specialtransport, 60 tons modulvogntog og tung entreprenørkørsel, kan man sagtens klare sig med D26 motoren.

Så mens man er imponeret over trækkraften i bilen, er det mere i førerhuset, man leder længe efter fornyelser. Instrumentbrættet er bortset fra radiomonteringen genbrug. Men der er moderne detaljer som Bluetooth-tilslutning.

Døde vinkler ved spejle
Man sidder godt bag rattet, som er fri for de mange knapper, der kendetegner flere konkurrenter. Man er hurtigt dus med bilen.

Der er dog visse kritikpunkter så som de store spejlehuse, som skaber mange døde vinkler. Spejlene er dog både store og giver godt udsyn bagud.

Inden døre sidder håndbremsen vel langt tilbage. Tiden må være inde til en elektronisk håndbremse. Sæderne er dog meget komfortable.

De fleste vælger D26
Langt de fleste eksportvognmænd vil fortsat vælge D26 modellen med 440 eller måske 480 hk. Og selv om det er lækkert at køre i den nye D38 model, som vi har testet på fynske landeveje og motorveje, er det lidt at køre med guld på ladet, hvis man køber den til bl.a. eksportkørsel – med mindre der er tale om kørsel til de skandinaviske lande.

”Det er helt klart en serie af lastbiler, som vi vil se blive solgt til specialtransporter så som entreprenørkørsel, sværgodskørsel, vindmølletransporter og kørsel som modulvogntog. 560 hk-udgaven har måske ikke så mange hk – men momentet er i en klasse for sig selv. Kurven er flad som en pandekage over et stort omdrejningsområde. På fabrikken mener de selv, at det den fineste motorserie, man nogensinde har udviklet,” siger Key Account Manager Nicolai Pagh Sperling.

Flere har bestilt D38
Hos MAN i Odense har man fået sin første demobil hjem, som vi prøvede – men flere kunder har allerede bestilt de nye biler.

”Jeg har da to 560’ere i ordre til en kunde, som også skal have en masse udstyr i bilerne plus metallak. Jeg er sikker på, at vi kommer til at sælge mange til vognmænd, som bare skal have den nye og kraftige model – også selv om de måske ikke har det daglige behov. Men det er jo ikke kræfter det hele. Bremserne er fine – ikke mindst med den standardmonterede intarder, hvor man også sparer på bremserne,” siger direktør Jørgen Sehested-Kjærgaard hos MAN Odense A/S.

Han peger dog samtidig på, at MAN D26 med 480 hk snart kommer med ekstra 200 Nm i de tre øverste gear – og så er momentet som i den lille D38 med 520 hk. D26 er lettere end D38, og vil være velegnet til både eksportkørsel og specialkørsel.

”D38-serien afløser jo V8-serien D28 – men den var meget tung i sig selv og ikke udpræget økonomisk, hvilket jo heller ikke er så vigtigt ved en specialtransport som ved eksportkørsel. Men motoren var da også udviklet sammen med producenten af entreprenørmateriel, Liebherr,” siger Jørgen Sehested-Kjærgaard.

Faktaboks: MAN TGX 26.560  

Motor: D38
Miljønorm: Euro6
Type: 6 cyl. rækkemotor
System: Common-rail.
Slagvolumen:15,2-liter.
Ydelse:560 hk ved.1.600-1.800 omdr.
Moment: 2.700 Nm ved 930-1.350 omdr.
Gear: MAN/ZF Tipmatic2 12AS.
Konfiguration: 6×2/4 Twinsteer
Intarder: 500 kW med.3.500 kW bremseeffekt
Førerhustype: XLX
Køretøjsvægt: 55 tons.
Sikkerhed i testbil: ESC, ABS, EBA (Nødbremseasistent),

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk