(TORINO)

Det er næsten en bedrift i sig selv, at Iveco har gjort deres Daily serie så letkørt og komfortabel – takket været en ny undervogn og affjedring samt mindre udhæng. For den er stadig ekstra robust med sin rammekonstruktion – hentet fra lastbilerne.

Men læg dertil den nye 8-trins Hi Matic automatgearkasse, som italienerne har udviklet til bilen sammen med tyske ZF – så får man formentlig den store klasses mest smidige varebil. Gearkassen er en stor forbedring i forhold til den tidligere AGile automat-gearkasse.

Jeg har tidligere prøvet prototypeudgaver af den nye Hi Matic gearkasse – bl.a. i bjergrige områder på Siclien sidste sommer samt en kort prøvetur i forbindelse med Årets Varebil kåring i Herning. Men nu har jeg så kørt den produktionsklare udgave – som er endnu mere forfinet.

Hurtigt gearskift
I Italien prøvede jeg den senest med en 170 hk motor – og man skal faktisk passe på, når man accelererer – især i ”Power mode”, for det går temmelig hurtigt. Og når så jeg skulle ned i fart i forbindelse med eksempelvis en rundkørsel, skiftede den lynhurtigt og næsten uden fornemmede det ned gennem gearene.

Her kan med fordel kombinere fodbremse med den manuelle (sekventielle) gearvælger til at geare ned – som en motorbremse. Ellers er manuelt gearskift godt til kørsel i meget kuperet område – hvis man f.eks. vil blive i et bestemt gear ned ad bakke. Vil man skifte gear rykker man op eller ned i gearvælgeren. Men man kan også blot træde på speederen – så skifter gearkassen selv op.

Man kan også vælge at skifte gear selv ved acceleration – men det bliver svært at gøre det hurtigere end i automat-gearkassens power-mode. Så skulle der have været skifteplader bag rattet som i sportsvogne.

Eco-mode til byen
I byerne bør man for komfortens og økonomiens skyld blive i Eco- mode. Jeg prøvede bilen fra centrum af Torino og ud til motorvejen en tidlig formiddag med masser af trafik – og her er økonom-gearingen perfekt. Man bør i øvrigt altid begynde turen i Eco – og så skifte til Power senere.

I Ecomode kan man slappe af og koncentrere sig om at følge med trafikken. Vel ud af byen – f.eks. på motorvejen – kan man skifte til Power, og så er der i øvrigt ikke problemer med at følge med den øvrige trafik i yderbanen.

Iveco har faktisk udviklet tre udgaver af Hi Matic – nemlig Urban (by), Regional (landevej) og International (langtur).  I byen finder den selvstyrende gearvalg-strategi  automatisk det rigtige gear, på landevejen kan man skifte imellem Eco og Power som i vores testbil – og på langturen sikrer teknologien god økonomi med dobbelt overdrive og dæmpersystem på torque converteren  (momentomformeren).

20 programmer  i gearkassen
Gearkassen har 20 forskellige programmer, den arbejder ud fra – og den skifter gear på 200 millisekunder, så det altid er det optimale gear, der er til rådighed.

Selve gearkassens hardware er den samme, som allerede benyttes af visse modeller af Maserati og Jeep i andre dele af Fiat Chrysler Automobiles koncernen – men softwaren er meget anderledes. Selv en Jeep Grand Cherokee kan jo ikke trække rundt med så stor en last som Daily, der jo også fås med en totalvægt på 7,2 tons. Plus evt. en trailer på 3,5 tons.

Foruden de meget hurtige gearskift, som mest af alt opfattes som en trinløs CVT gearkasse, sikrer automatgearkassen også en reduktion af reparations-omkostningerne på 10 procent i forhold til den manuelle gearkasse. Merprisen for Hi Matic er cirka 16.000 kroner plus moms.

Mest salg i Nordeuropa
Iveco i Italien forventer generelt set, at salget af Hi Matic i Europa i begyndelsen vil udgøre 15 procent af salget – men også at salget vil øges med tiden. Tilsvarende udvikling er foregået med lastbiler.

”I Nordeuropa – og især i Skandinavien – vil Hi Matic salget udgøre en langt større andel af Daily-salget,”  spår presse- og salgskoordinator Jørgen Andressen fra Iveco North Europe.

Iveco Daily vandt sidste år prisen ”International Van of the Year” for 2015 af en jury bestående af 23 medlemmer, hvor undertegnede er repræsentant for Danmark.

Eneret på gearkasse
Netop prisen for 2015 var præget af stor konkurrence, hvor otte varebiler deltog. Fem biler blev nomineret – men Daily løb med prisen. Det skal dog understreges, at i et hvilket som helst andet år, kunne alle de deltagende biler have løbet med prisen.

Den otte-trins gearkasse har Iveco eneret på i en årrække – hvorefter andre producenter kan bruge den i deres køretøjer. Til den tid kan Iveco måske så udnytte udløbet af den eksklusivitetsaftale, som Mercedes-Benz’ har på sidevinds-assistenten – som også er et væsentligt bidrag til varebilers sikkerhedsudstyr.

Teknik: Iveco Daily Hi Matic
Testbil: Daily 35S17 V A8.
Motor: 4 cylindre. Turbodiesel.
Slagvolumen: 3 liter.
Ydelse: 170 hk ved 3.500 omdr.
Moment: 430 Nm ved 1.600- og 3.050 omdr.
Gearkasse: 8 trins automatic.
Udveksling  bagaksel: 3.615.
Akselafstand: 3.520 mm.
Affjedring for: Triangler med bladfjeder.
Affjedring bag: Mekanisk.
Dæk: 225/65 R 16.
Varerum: 10,8 kubikmeter.
Totalvægt: 3,5 tons.
Max. vogntogsvægt: 7 tons.
Merpris automatgear: 16.000 kr. plus moms.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk