(STOCKHOLM)

Mange vil nok have svært ved at se forskel på den nuværende og den nye Transporter fra VW. Designet på den nye VW T6 Transporter er ganske vist blevet skarpere end tidligere – men der er mere tale om evolution end revolution.

60 procent af bilen er dog helt ny – det er mest varerummet, som er uforandret – og det er godt for nuværende Transporter-ejere, som kan flytte deres reoler og lignende over i den nye bil.

Hos VW-ledelsen vil man dog ikke ændre så meget på designet – for man skal være tro mod VW’s DNA. Men linjerne på bilen er ændret en hel del og fremstår mere rene og lukkede Fronten er det, man lægger mest mærke til.

Mere markante linjer
Den er blevet noget mere markant – og interiøret er helt nyt med mere aflæggeplads. Luksusmodellerne så som busudgaver med f.eks. Highline udstyr fås man aluminiums-elementer på dørsider og instrumentbræt. Men meget af det nye topudstyr kan også bestilles til en normal kassevogn.

Mere støjsvag, mere konstant styretøj og lidt blødere affjedret end den nuværende Transporter – det er den umiddelbare opfattelse af den nye T6 Transporter generation fra VW. Bilmodellen kommer til Danmark efter sommerferien – samtidig med den nye Caddy model.

De fleste motorvarianter
Vi har været i Stockholm for at prøvekøre den nye Transporter-generation, og vi fik prøvet de fleste motorvarianter. Den kraftigste 204 hestes diesel med 7 trins DSG dobbeltkoblings-gearkasse prøvede vi i en Highline udstyret Multivan minibus – desværre i voldsomt regnvejr- fra Arlanda lufthavnen til relæstationen i Södertälje.

Vi testede tillige den 102 hestes udgave i en normal varebilsopbygning – med fem trins gearkasse, og den er ganske smidig at køre og mere støjsvag end tidligere. Motoren trækker fra 1.300 omdrejninger – det vil sige fra 40 km/t i fjerde gear og 55 km/t i femte gear.

Klar til Euro 6
Isolering af motoren er der gjort mere ud af ved overgangen til Euro 6. En lov, der først træder i kraft næste efterår – så bilen kan fås med både Euro 6 og Euro 5 motorer.

Selv om den 102 hests udgave måske bliver bestselleren, så skal man unde sig en tur i udgaven med 150 hk, som er langt mere smidig. Springene mellem de seks gear føles naturligt – og i øvrigt er gearskiftet blevet mere letgående. Lidt højere gearet – så bestemt bilen til de lange ruter.

I dette tilfælde trækker motoren også rent fra 1.300 omdrejninger – fra 50 km/t i fjerde gear, fra 65 km/t i femte gear og fra 80 km/t i sjette gear. Sæderne var lidt bedre i denne testbil end i den 102 hestes basismodel.

Bedre sæder
Den er blevet noget mere markant – og interiøret er helt nyt med mere aflæggeplads.

Sæderne er bedre og byder på bedre støtte. Luksusmodellerne så som busudgaver med f.eks. Highline udstyr fås man aluminiums-elementer på dørsider og instrumentbræt. Men meget a det nye topudstyr kan også bestilles til en mere normal kassevogn. Man kan bl.a. få elektrisk bagklap.

VW’s svar er SCR teknologi med AdBlue urea-tilsætning. Det sænker CO2 tallet noget – men fjerner nærmest NoX udledningen helt. 15 pct. bedre brændstoføkonomi er en mulighed.

Endnu bedre kvalitet
Så drivlinerne i den nye T6 er ændret. Det betyder, at motorerne kræver mere luft – derfor er der større luftindtag. Euro 6 motorerne har også start-stop system som standardudstyr.

Selv om en VW Transporter har præsteret noget af den bedste kvalitet i klassen gennem mange år – så er det lykkedes at blive gjort endnu bedre i den nye T6.

Der er nu også indført LED-lys – ikke kun i for- og baglygter, men også i varerummet. Mange af de særlige udstyrsdetaljer er i øvrigt hentet fra VW gruppen store reservedelslager. Bilen er også udviklet efter mange analyser af kundernes behov.

Højere sikkerheds-nivaeu
VW har samtidig opdateret Transporten med mulighed for at tilkøbe nyeste sikkerhedssystemer – så som automatisk ”Post Collission System”, afstandsregulering, linjevogter (Lane Departure), dynamisk chassis kontrol, nødbremsesystem så som City Emergency Braking, start/stop-system, flere airbags, bakkamera, bi-xenon lys og navigation.

Dertil kommer ecs stabilitetssystem, elektrisk differentiale spærre, to airbags standard i Danmark, antispin, Bluetooth, bremsekraftregulering og ABS bremser.

Kun lille prisstigning
Den danske importør har snart priserne på plads – men det er sikkert, at en 84 hk euro 5 motor vil koste 211.482 kroner eksklusiv moms. (den tidligere model kostede 207.598 kroner) – så med de mange forbedringer ikke mindst på sikkerhedsområdet, er det kun en lille prisstigning.

”Vi er stolte over at kunne præsentere Den nye Transporter med et væsentligt forbedret udstyrsniveau på det danske marked til næsten samme pris som i dag,” siger marketingchef Nicolai Løje Farganis, fra den danske importør Skandinavisk Motor Co.

Nyt standardudstyr i forhold til den tidligere Transporter:
•    Fartpilot
•    Radio “Composition Colour med Bluetooth”
•    Parkeringsvarmer med timer
•    Parkeringspilot bag (parkeringssensor)
•    Climatic airconditionanlæg
•    Armlæn til førersæde
•    Opvarmeligt førersæde
•    Klapbart arbejdsbord
•    Dæktrykskontrol

Fakta VW T6 Transporter (foreløbige):
Dieselmotorer med start/stop system:
Euro 6 med AbBlue
84-, 102- og 150 hk med enkelt turbo.
204 hk med dobbelt turbolader.
204 hk moment: 450 Nm v. 1.400-2.400 omdr.
Max topfart: 200 km/t.
Bedste økonomi: 18,2 km/l med BlueMotion

Benzinmotorer med start/stop system:
150- og 204 hk.
204 hk moment: 280 og 350 Nm.

Varerum: Fra 5,8- til 9,3 kubikmeter.
Nyttelast: Fra 1.058 kg (fabrikstal).
Læssehøjde: 566 mm.
Sidedør bredde: 1.020 mm.
Fløjdøre/åbning: Op til 270 grader.
Træk: 4×2 eller 4×4 (4Motion)

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk