VW har som første fabrik nu en bilmodel, der fås som benzin, diesel, gas, el og plug-in hybrid. Sidstnævnte, GTE, er placeret i GT klassen og kan kendes på sine blå stafferinger, hvor GTI modellens er blå og GTD modellens sorte.

De ternede sæder følger dog med som i GTI – og præstationerne er en GT-bil værdige med 222 km/t på toppen og acceleration til 100 km/t på 7,6 sekunder. På ren el er topfarten dog 130 km/t.

Men bilen klarer i en særlig EU-måling et snit på 66,7 km/l, der er med til at holde prisen på bilen på et fornuftigt niveau. Ejerafgiften på bilen er da også kun 620 kroner om året.

Van til halv pris
Cirka 426.000 kroner koster bilen som personbil, men som gulpladebil er prisen 211.299 kroner plus moms, hvor en GTI Van koster fra 272.000 kroner plus moms.

GTE har en 204 hk teknik plug-in hybrid drivline, der kommer fra en 1,4 liters TSI benzinmotor på 150 hk og en elmotor på 102 hk. Der er en rækkevidde på 50 kilometer på ren strøm – som bilen altid starter ud med, hvis man ikke beder om noget andet. Bilen kan selv ”mærke”, om der skal vælges benzin eller el – hvis man ikke selv vælger.

Man kan via de forskellige køreprogrammer i bilen planlægge kørslen, så der er strøm nok til, at den kan køre den sidste del af turen, der måske går gennem bebygget område, på strøm.

DSG automatgear
Man kan også bede om eldrift ved at trykke på en knap ved gearstangen. På en anden knap står der GTE – og trykker man på den, får man et kraftigt afsæt. Men så høres den lille 1,4-motor også tydeligt. Drejningsmomentet er 350 omdrejninger, som giver fornemme mellem-accelerationer.   

Bilen har standard dobbeltkoblings-gearkassen DSG , og man kan jo bare nøjes med det – men vælger at køre i manuel mode (via skifteplader bag rattet), kan man få en mere smidig acceleration – så man slipper for den mere elastikagtige præstation med DSG. Det er ellers specielt tilpasset hybrid-systemet. Elmotoren er tillige integreret i gearkassen.

GTE har litium-ion batterier med en kapacitet på 8,8 kWh. De vejer 120 kg og er med til at gøre bilen lidt tung  – samlet på 1.524 kg.    

Husk at lade op                                          
De gode præstationer forudsætter, at man husker at lade bilen op. Benzinmotoren alene gør det ikke. Bilens ladestik er gemt under VW-logoet på fronten. VW i Danmark har en aftale med Clever, der evt. sætter en ladeboks op i hjemmet og/eller i virksomheden. Så tager det to timer at lade batterierne op – bruger man stikkontakten tager det tre en halv time.

Sammenlagt får i en GTE en sportsvogn, deer kun har 16 hk færre end den ægte GTI – og så en brændstoføkonomi bedre end andre Golf’er. Som nævnt 66,7 km/l i en EU-mode – så CO2 udslippet er på kun 35 gram pr. kilometer. Kombinationen af de to motorer giver en rækkevidde på op mod 939 kilometer.

Udstyrsmæssgt svarer den stort set til en GTI – med sit ternede sædebetræk og læderrat. Som GTE er farvenuancerne blå – selv stiklingerne på rattet.

Bilen kører fornemt – selv om den er lidt tungere med elmotor, som kan betyde noget i hurtige sving. Men man sidder fremragende i bag rattet i det sportsprægede  og multijusterbare førersæde.

Topudstyret
Der er LED lys for og bag, p-sensor, fartpilot og fartbegrænser, 2-zone klimaanlæg, 8 tommer touchscreen med navigation, multijusterbare sportssæder med varme, handskerum med kølefunktion og lås, midterarmlæn med opbevaringsrum, alufælge, elektronisk håndbremse samt moderne kommunikationssystemer så som Bluetooth og USB.

Instrumenterne viser, hvor meget strøm, der er tilbage, om bilen bruger strøm – og hvor meget strøm, der regenereres.

Med til hybrid-drivlinjen hører også et styresystem, der forvandler jævnstrøm til vekselstrøm samt et ladesystem. En elektromekanisk bremseforstærker og en elektrisk kompressor til klimaanlægget sikrer, at bremser og klimaanlæg fungerer optimalt, når bilen kun kører på strøm.

Fakta VW Golf GTE:
Motor: Plug-in hybrid.
Slagvolumen: 1.394 ccm.
Ydelse: 204 hk v. 4.500 omdr.
Benzinmotor: 150 hk. Elmotor: 102 hk.
Moment: 250 Nm v. 1.600-3.500  omdr.
Gearkasse: 6 trins Litium-ion.
Topfart: 222 km/t.
Topfart el: 130 km/t.
Batteritype: Litium-ion.
Nominel kapacitet: 8 ,7 kWh
Rækkevidde el: 50 km.
Kombineret benzin/el: 939 km.
Opladning: 2,15-3,5 timer.
0-100 km/t: 7,6 sek.
0-60 km/t (ren el): 4,9 sek.
EU snitforbrug: 66,7 km/l. (11,4 kWh/100 km).
Energiklasse: A+++
CO2 udslip: 35 g/km.
Ejerafgift: 620 kr. årligt.
Køreklar vægt: 1.599 kg.
Tilladt totalvægt: 2.020 kg.
Nyttelast: 421 kg.
Trailervægt: Max. 1.700 kg.
Dæk: Michelin Pilot Sport 3 225/45 R18.
Pris Van ekskl. Moms: 211.299 kr.
Pris hvide plader: 426.097 kr.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk